Aquestes
darreres setmanes he publicat a www.gadeso.org aquests dos articles:
Pensions del present, pensions del futur (I)
“ No hi ha una altra riquesa que la vida”
John Ruskin
Durant molts anys he defensat que
el “Pacte de Toledo” i el “Diàleg Social” eren uns instruments molt útils per defensar
l’actual sistema públic de pensions dels permanents atacs dels interessos
privats i de les pretensions de reconvertir l’actual model de repartiment en un
de capitalització que, per la seva pròpia naturalesa, provoca desigualtats
econòmicament molt difícils d’assumir en democràcia. Segueixo pensant que el
nostre sistema de repartiment, de solidaritat intergeneracional, és un tresor a
defensar amb dents i ungles. Sanitat, educació, serveis socials i pensions
públiques (i tal vegada el dret laboral com a protector de la part més feble en
la relació capital - treball) és allò que dóna sentit a una democràcia que
s’autodefineix com un estat social i democràtic de dret i no com a un estat
únicament de lliure mercat.
Fins ara diàleg social i Pacte de
Toledo han permès fer reformes estructurals, en el bon sentit de la paraula.
Han permès que, tot i haver-hi hagut problemes i, al meu parer, malgrat que
s’hagin pres algunes accions equivocades i algunes omissions d’un cert to de
clientelisme (a tall d'exemple, la
nul·la modernització de les pensions de viduïtat), allò cert i segur és que
durant anys s’han fet reformes que no han significat una destrossa estructural
del sistema. Malauradament, l’actual accepció de “reforma estructural” ja no
significa reformar una cosa o un sistema per adaptar-ho a una nova situació,
mantenint el sentit de la cosa o el sistema. Ara “reforma estructural” vol dir
desmuntatge irreversible de drets. Es parla de reforma estructural del sistema
de pensions quan realment el que es planteja és una confiscació de drets.
Fins ara, abans que la troica
(CE-FMI-BCE) i el govern del PP tinguessin plena coincidència ideològica
(turbocapitalisme) i estratègica (aprofitar la crisi per dur a terme una
planificada operació de desmuntatge i privatització de l’estat del
benestar), em resultava relativament
fàcil sostenir que el sistema espanyol de pensions tenia moltes i rellevants
fortaleses, entre les que destacaria les següents: 1.- Les pensions són una de
les senyes de la democràcia recobrada, ja que les pensions d’autèntica misèria
cal associar-les a la dictadura. Val a dir, a tall d’exemple, que l’any 2012 la
mitjana de la quantia de les pensions de jubilació en vigor era de 882,46 €,
mentre que el valor mitjà de les pensions noves reconegudes l’any passat era de
1.129,19 €. La primera mitjana incorpora pensions reconegudes en temps de la
dictadura, la segona, òbviament, no. 2.- És un sistema segur (el fons de
reserva proporciona una seguretat infinita en comparació a qualsevol sistema
privat conegut arreu del Món). 3.- Garanteixen la capacitat de consum de les
economies personals i familiars modestes (i en cas de crisi, com la que patim,
són un salvavides insubstituïble). 4.- La progressivitat en la contribució
garanteix una progressiva millora de la taxa de substitució dels salaris (el
percentatge del darrer salari percebut immediatament abans de la jubilació que
queda garantit per la pensió inicialment reconeguda) que en el conjunt del
Regne d’Espanya està entorn al 78.3% i a les Illes Balears entorn del 68,4%.
5.- El consens polític i social, tot i que no l’ha eliminat del tot, ha estat
un fre al clientelisme electoral.
També em resultava bo de fer
apuntar, entre d’altres, les següents debilitats:
a) Els
problemes de finançament. Aquest és el gran problema que necessitaria una gran
reforma. Ni tota la cistella de pensions (jubilació, incapacitat, viduïtat;
orfandat i ajut a favor de familiars) s’hauria de finançar mitjançant la quota,
ni s’hauria de mantenir la injustícia del límit de cotització màxima. Cal
recordar que en els salaris compresos entre el Salari Mínim (645,30 €) i 3.263
€ la cotització és del 4,7% i del 23,6% per part del treballador i de
l'empresari respectivament, si el salari arriba a 7.000 € les cotitzacions són
del 2% i de l'11% i... si parlam de sous mensuals de 11.000 € les cotitzacions
queden en un 1%! Un millor i més equitatiu sintema de finançament hauria de
passar inevitablement per impostos i unes cotitzacions més proporcionals en
funció del salari. Val a dir que la despesa espanyola en pensions en relació al
PIB és inferior a la de molts estats de la UE. En aquest sentit no es pot
menystenir que a Itàlia tenen una despesa que supera a l’espanyola en 5,2
punts, França ens supera en 4,6 punts, Grècia ho fa en 3,5, Portugal en 2,4 i
Alemanya en 0,8. De fet, mentre la mitjana espanyola de despesa en pensions és
el 10,2% del PIB, l'europea és el 13,5%. És evident que hi ha marge per
augmentar -tot i que sigui prudentment- la despesa.
b) En el
sistema actual de pensions hi ha elements d'iniquitat. Basta recordar que, fa
no fa, el 52% (uns 5 milions) de pensions de jubilació estan per davall del
Salari Mínims Interprofessional (645,30 €/mes) i aquestes conviuen amb pensions
màximes de 2.548,2 € mensuals. A Balears entorn del 49% de les pensions de
jubilació són inferiors al SMI i àdhuc hi ha persones jubilades -1.571 a
Balears- que cobren pensions de 150 € /mes.
c) Els
elements de complementarietat no funcionen. En la majoria de països europeus
estan molt consolidats els plans de pensions complementaris lligats a la
negociació col·lectiva. Per contra, a casa nostra l'existència d’aquests plans
complementaris és molt minoritària. Les patronals sempre han estat poc
receptives a negociar sobre aquest tema, ja que el lobby bancari i de les
assegurances privades ha estat, i continua sent, molt influent en l'aposta a
favor dels plans de pensions estrictament privats.
d) Manca de
coneixement i de prestigi social. El sistema espanyol de pensions és poc
conegut per la gran majoria de la ciutadania. Normalment es parla del valor
mitjà de les pensions sense distingir si són pensions d’orfandat o de
jubilació, o si són pensions reconegudes recentment o fa molts anys.
Aquest discurs -basat en
fortaleses i debilitats-, que ja tenia per mà i que em serví per defensar les
anteriors reformes pactades, ja no em serveix. La revolució neoconservadora
provocada per l’arribada de Mariano Rajoy a La Moncloa ho ha capgirat tot. Ara
estem en un procés de privatització de tot. En matèria de pensions de jubilació
el negoci privat és importantíssim i, per això, s’han de crear les condicions
perquè el mercat funcioni a l’engròs en aquest àmbit. L’actual sistema públic
de pensions és tan potent que fa que el mercat d’assegurances de jubilació
privat sigui minoritari, tal com posa de manifest una dada de l’ Institut
Nacional d’Estadística (INE) segons la qual, l’any 2012 el 94% de les persones
que estan generant o han generat drets a jubilació ho fa a través del sistema
públic i un 32,7% a traves dels privats (la suma de percentatges no és 100
perquè ambdós sistemes són compatibles).
La proposta de reforma que ara fa
el Govern de Mariano Rajoy té bàsicament els següents continguts:
a) Pèrdues
importants de poder adquisitiu de les pensions amb la desvinculació de
l'actualització anual de les pensions i l’aplicació d’una nova fórmula
d’actualització mínima del 0,25% durant els anys de crisi i sostre de l’ IPC
més el 0,25% durant els de no crisi.
b) Vinculació,
a partir de 2009, de la pensió inicial a l'esperança de vida de la persona en
el moment d’abandonar el mercat laboral. A més de ser probablement il·legal,
aquesta associació entre quantia de la pensió inicial i anys que se suposa es
cobrarà és una aberració social, econòmica i moral. Ni garanteix la
sostenibilitat del sistema, ni el fa més sòlid, ni més just. Ans al contrari,
l’apropa a la lògica -i a la inseguretat i desigualtat- de l’assegurança
privada!
Aquesta proposta es fa després
del disbarat de la constitució d’un comitè d’experts absolutament esbiaixat a
favor de la privatització de les pensions, que va elaborar un informe del qual
la proposta governamental recull la pitjor versió possible. En qualsevol cas
deixau-me que digui que aquesta pràctica de crear comitès d’experts assumptes eminentment polítics -ara n’han creat un sobre
fiscalitat- és molt poc democràtica. “En el nostre Estat oligàrquic de dret, se
despolititzen les qüestions bàsiques de la vida publica quan, al mateix temps, es
neguen les formes de dominació que recorren la societat” deia Jaques Rancière
al seu llibre titulat “L’odi a la democràcia”. En qualsevol cas, lligar el
futur de les pensions a l’actual situació econòmica, del mercat laboral i de la
demografia és una dèria ideològica. No són capaços d’ encertar en allò que
passarà demà i es permeten fer previsions del que passarà durant les
properes dècades!
En la meva opinió no hi ha
possibilitat d’acord entorn d'aquesta proposta que minimitzi la pèrdua de
capacitat adquisitiva de les pensions i el desmantellament del sistema públic
de pensions. S’ha acabat el bròquil! A més d’oposar-se a aquesta reforma a les
institucions i al carrer, hi hauria d’ haver un compromís solemne del PSOE,
Izquierda Plural i de la resta de forces polítiques d’esquerra en el sentit que
en quan hi hagi una altra majoria parlamentaria aquest nyap serà reversible.
D’algunes propostes possibles per millorar l’actual sistema i avançar envers
les pensions del futur en parlaré en un proper article.
Pensions del present, pensions del futur (i II)
“Uno de
los objetivos más importantes de este asalto a los derechos sociales
es el que
se refiere al sistema de pensiones. No solo por razones presupuestarias, sino,
como dice
Gerard Epstein, profesor de la
Universidad de Massachusetts en Amherst,
para
minar el poder de los sindicatos y echar a los trabajadores en manos de los bancos
y de los
sistemas privados de pensiones. El
objetivo general de todas estas medidas,
concluye,
es destruir el estado del bienestar y convertir sus sistemas de
protección en oportunidades de negocia para
los bancos”
(Josep
Fontana. “El futuro es un país extraño. Una reflexión sobre la crisis social de
comienzos del siglo XXI”. Pág. 62)
El Govern del PP ha presentat un projecte de
Pressupost General de l’Estat per l’any 2014 que ja inclou la retallada de la
capacitat adquisitiva de totes les pensions de jubilació. Hi havia algun dubte
de la seva prepotència i menyspreu a qualsevol consens entorn de la reforma del
sistema públic de pensions?
És a dir, el procés d’espoliació de drets a les
persones jubilades avança a tota màquina. Les pensions en vigor i les que es
vagin incorporant durant l’any 2014 ja tindran la retallada exigida per la
troica (CE-BCE-FMI) que, alhora, és contrapartida al rescat de la banca
espanyola i està plenament en la lògica del programa ocult del PP. La segona
mesura de la reforma (la vinculació, a partir de 2019, de la pensió inicial a
l'esperança de vida de la persona en el moment d’abandonar el mercat laboral)
semblaria ser l’ única cosa que es vol aparentment dialogar/negociar. Pot ser
el Govern vulgui parlar amb els interlocutors socials, econòmics i polítics del
període de vida que han de tenir les pensionistes i els pensionistes. O tal
vegada vol dialogar sobre a partir de quina edat la gent ha de seguir vivint
sense cap pensió? Absurd. No hi ha res a negociar en aquesta insensata lògica!
Per part dels sindicats i les forces polítiques
d’esquerres només s’hauria d’ acceptar un possible acord entorn de l'augment
dels ingressos. Vet aquí algunes
propostes: 1.- Increment del percentatge de la cotització (mantenint l’equilibri
entre quota obrera i quota patronal). 2.- Persecució del frau (principalment
del gran frau) associat a l'economia submergida estructural i delictiva. 3.-
Aproximació dels màxims de cotització
als salaris (els grans salaris han de contribuir, de forma progressiva, molt
més que ho fan ara). 4.- Convergència del tipus de cotitzacions del règim
d’autònoms al general (òbviament igualant prestacions). 5.- Potenciació dels
procediments de recaptació de tots els deutes (d’entitats esportives,
religioses, administracions públiques, etc.). La sexta mesura d’augment
d’ingressos consistiria a canviar la lògica de les Polítiques Actives
d’Ocupació d’incentius a la contractació. Fins ara el que es fa és reduir les
cotitzacions a la Seguretat Social per tal d'incentivar la contractació d’uns
determinats col·lectius, potenciar la utilització d’unes determinades
modalitats de contractació, etc. La nova lògica que propòs consistiria en una
important reducció d’aquests incentius, centrant-los en els col·lectius
especialment desfavorits i, per una altra banda, acabar amb la reducció de
quota i instaurar el sistema de subvenció a càrrec del pressupost general
(impostos) i no del de la Seguretat Social. En qualsevol cas allò que s’ha de
subvencionar és l’esforç i no el compliment dels mínims legals (contractació de
discapacitats, per exemple) i s’ha de contribuir més pel l’excés de minimització de riscos empresarials
(un hotel amb activitat de quatre a sis mesos hauria de cotitzar més que un de
9 a 12).
Tot i que aquest paquet de mesures permetria un
important augment dels ingressos, no és el més important per garantir el
finançament de les pensions. La clau per garantir-ho passa , per un costat, en
un canvi substancial de la fiscalitat. Una nova fiscalitat radicalment
progressiva, amb persecució implacable del frau fiscal, que no incentivi
fiscalment els plans privats de pensions, i que garanteixi el principi de
suficiència. Per un altre costat, és condició imprescindible un canvi de model
productiu que torni a posar en el centre de la economia econòmic la
productivitat basada en la sostenibilitat ecològica de l’activitat econòmica i
el treball de qualitat (tot i que amb elements de flexibilitat ben entesa) com
a element de creixement amb inclusió. Més i millor ocupació decent és la millor
garantia d’increment dels ingressos per finançar un sistema públic de pensions
dignes en ple segle XXI, és a dir, unes pensions equitatives i suficients per a
viure dignament.
Amb més recaptació d’impostos i amb més
cotitzacions seria possible que, de forma immediata, algunes prestacions de
l’actual cistella de les pensions (viduïtats, orfandats) es paguessin
directament dels impostos i que, a mitjà termini, al sistema de pensions que
fins ara hem conegut s’hi incorporessin les pensions del futur. Aquestes,
diguem-ne, “prestacions de nova generació” han de donar resposta als nous
reptes d’una prosperitat que o és
inclusiva o no serà prosperitat.
Quin són aquests reptes? En la meva opinió es
poden identificar els següents: a) Creixement econòmic sense creixement de
l’ocupació decent. b) El treball ja no es garantia d’absència de risc
d'exclusió social (el nombre de treballadors i treballadores pobres creix
exponencialment). c) La vida laboral és cada cop més nòmada en tots els sentits
(empresa, sector, modalitat contractual, geogràficament) i incorpora riscos
d’empobriment ràpid (un acomiadament, una successió de contractes precaris, les
mancances de la protecció de desocupació, un projecte immigratori fallit,
etc...) i a llarg termini (complir 37 anys de cotització per gaudir d’una
pensió al 100% és gairebé una quimera). d) Afortunadament l’esperança de vida
augmenta i això hauria de ser una senya i garantia de progrés compartit i no un
problema actuarial en el sistema de Seguretat Social (el canvi de model de
creixement passa inevitablement per una gran aposta per l’economia d’atenció a
les persones des del naixement a la mort.
Per fer front a aquests reptes és
imprescindible, com ja s’ha dit, augmentar els ingressos del sistema Públic de
Pensions per consolidar –i en alguns casos millorar- la cartera i qualitat de
les prestacions actuals i, alhora, s’han de posar en marxa prestacions de nova
generació, com ara: 1.- La Renda Bàsica en els termes que defensa la Xarxa
Renda Bàsica (HTTP://WWW.REDRENTABASICA.ORG/INDEX.PHP
). 2.- Restaurar la potencialitat de la Llei d’Atenció a les Persones en
Situació de Dependència i garantir-la pressupostàriament. 3.- Instaurar com a
dret subjectiu el de l’escolarització de 0 a 3 anys, garantit per una xarxa
pública.
Ja sé que en l'actual context d’austeritat
autoritària i democràcia devaluada semblen propostes utòpiques. Però també sé
que José Luis Sampedro ens ensenyà saviament
que "Siempre se puede, cuando se quiere" i que més prest que
tard es faran realitat en un context de democràcia de debò. Si no acceptam la
“racionalitat” que va portar a l' ex primer ministre japonès, Taro Rosteixo, a
recomanar als ancians japonesos a viure menys temps per evitar ser una càrrega,
l’ideal del neoliberalisme d’una societat dual i de desigualtat no és
inevitable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada