Un article publicat avui (20-10-2013) a Diario de Mallorca
La Fundació Gadeso acaba de publicar el número 13
de Panorama Sociolaboral GADESO. Aquesta és una publicació digital (disponible a www.gadeso.org) que analitza els estudis i
informes que sobre el mercat laboral i els seus envoltants han realitzat els
organismes oficials -tant locals, com nacionals o internacionals-, els agents socials
i econòmics, les empreses especialitzades en la intermediació laboral i les institucions
acadèmics d’arreu. Llàstima que, en aquesta ocasió, no hàgim pogut incorporar
els informes del CRE (Sa Nostra-UIB) i del Consell Econòmic i Social de les
Illes Balears que, si no haguessin estat víctimes de les retallades, en
aquestes dates haguessin publicat els seus informes anuals (de l’any 2012) enriquint
força el coneixement del que està passant a la societat illenca. Una pèrdua
imperdonable de democràcia, de coneixement i de voluntat de modernitat amb
transparència.
I
tanmateix, amb els continguts del conjunt d’informes analitzats, no ens podem estar
de dir que, tot i que tant el Govern espanyol com el de Balears s’aferren a
dades conjunturals per apuntar una suposada millora de la situació econòmica i
sociolaboral, la situació de fons (els trets estructurals) no millora.
Òbviament una cosa és que alguns indicadors macroeconòmics tinguin resultats
positius (prima de risc o exportacions) i una altra cosa és que s’albiri el fi
de la crisi social. Dit en unes altres paraules, és perfectament possible el fi
de la recessió econòmica amb la permanència -i fins i tot l’agreujament- de la
crisi social. En aquest context no deixen de ser molt preocupants les dinàmiques
governamentals de negació dels problemes i la tergiversació -quan no la
mentida- en relació a les dades socials, econòmiques i laborals. Darrerament
són molt freqüents les declaracions referents a la proximitat de la sortida de
les Illes Balears de la crisi, acompanyades de, a tall d’exemple, la negació de
la baixada dels salaris (Montoro) o la tergiversació de la Vicepresidenta Sáez
de Santamaria sobre les dades de frau en la percepció de les prestacions de
desocupació. Aquestes declaracions semblen ser part d’una lamentable estratègia
de donar la culpa a les víctimes, alhora, que anticipen un escenari de sortida
de la crisi d’autèntica decadència social per als no rics i democràtica per a tothom.
Sense falsejar la realitat no es pot afirmar
que el mercat de treball millora. La informació més contrastada i plural diu
que no hi ha creació d’ocupació i que el que passa és que les estadístiques
d’atur (registrat -SOIB- i estimat -EPA-) milloren per raons que no són la
creació d’ocupació ni la millora econòmica. Ans al contrari, aquestes
estadístiques milloren per la prolongació i agreujament de la crisi que
impulsa: 1.- La migració laboral. Val a dir que Balears va ser durant el 2012
la segona comunitat autònoma amb un major creixement de persones que surten del mercat laboral cap a
l'estranger. I 2.- Una situació creixent d’
atur de llarga i molt llarga durada provoca que augmenti el fenomen d’ “atur
desanimat”, és a dir, creix el nombre de gent que, tot i estar aturada, no
renova la inscripció de demanda d’ocupació.
A més a més, en cap cas es pot identificar el moderat creixement de les
afiliacions a la Seguretat Social (que és, en gran part, fruit de canvis
administratius en els procediments d’afiliació) amb creació d’ocupació.
Tampoc hi ha cap símptoma de millora qualitativa
del mercat laboral illenc, ans al contrari. Avancem cap a un model de precarització
laboral total i estructural: l’ocupació indefinida “de tot l’any” descendeix i s’
incrementen les ocupacions temporals i estacionals; augmenta el nombre de
persones amb treballs no desitjats a temps parcial (jornades reduïdes amb
retribucions reduïdes); s'estén
com una taca d'oli l’ externalització de la
mà d’obra que, entre altres coses, provoca un important augment dels Treballadors
Autònoms Econòmicament Dependents (TRADES). A aquests autònoms obligats i
precaris se’ls anomena (erròniament) emprenedors i se’ls potencia a l’engròs
des de les institucions públiques... I a sobre la darrera reforma
laboral ha esdevingut un instrument inútil per acabar amb la dualitat del
mercat de treball, i alhora, la major facilitat per l’acomiadament de
treballadors/es amb contracte indefinit ha precaritzat el mercat laboral
gairebé en el seu conjunt.
Allò cert i segur
és que hi ha molts estudis i informes que contradiuen els missatges de “flors i
violes” dels governants. Un d’aquests informes –pot ser escassament citat- és
el titulat “Looking to 2060:
Long-Term Global Growth Prospects” publicat per la OECD en el mes de novembre de 2012,
que situa a Espanya en una perspectiva de decadència en els propers 50 anys i
formant part del grup de països amb les taxes més baixes de creixement. Però, no
importa anar-se tan enfora per sostenir que a Balears som lluny de superar el
terratrèmol social provocat per la crisi.
Si, per una
banda, seguim posant tots els “ous en el mateix paner” del turisme sense
reparar, per una banda, que seguir apostant únicament per reforçar un model
tradicional de sol i platja provoca l'augment de la dependència dels mercats de
turisme estranger (l'espanyol sembla missió impossible), la qual cosa requereix
solucionar les limitacions de connectivitat, que, diguin-ho clar, en el context
d’austeritat pressupostària i absència d’estímuls econòmics té gairebé
impossible solució; i, per una altre costat, seguim aplicant l’estratègia de l’estruç
de no tenir en compte que, les actuals “bones temporades” mesurades únicament
en arribades de visitants van estretament lligades a la inseguretat en països
competidors de la conca mediterrània, es mal de fer pensar que anem pel bon
camí. Ens convindria -i molt- fer una aposta “sense complexos” per polítiques
turístiques que posin en valor els principis d'un desenvolupament
socio-econòmic més cohesionat, territorialment més equilibrat i ambientalment
més sostenible per poder albirar escenaris possibles de revifada laboral que no
empobrís als treballadors i treballadores. .
Mentrestant, les preguntes
claus son, fins a on
pot créixer l’ estacionalitat laboral sense fer-la improductiva i socialment
insostenible? Fins quant podem estar sense polítiques actives per a la
diversificació econòmica? Podem mantenir molt de temps les polítiques d’
austeritat i de retallades sense provocar una fallida social? No convé fer
algunes reformes estructurals que signifiquin augmentar la renda disponible,
reactivar el consum i frenar l’augment del risc de pobresa? Com no hi ha
respostes a aquestes qüestions, hom pot pensar que, efectivament, el pitjor de la crisi pot estar per arribar.
Foto: R.
Borràs. Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires –MALBA- Títol: Abaporu, 1929. Obra de Tarsila
Do Amaral (Capivari, Brasil, 1886 - San
Bablo, Brasil, 1973)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada