Sempre és un plaer visitar la
capella de la Misericòrdia. Aquests dies (fins a 29 d'abril) acull l'exposició
col·lectiva "L'ànima de l'invisible" en la que participen les
artistes Arantxa Boyero, Astrid Colomar, Las Taradas, Laura Marte i Olimpia
Velasco. L'exposició, emmarcada en la commemoració del Dia Internacional de la
Dona de 2017, és una reflexió col·lectiva entorn de la presència femenina en
diferents àmbits de la societat. Les artistes ens interpel·len sobre la
violència masclista, la igualtat de gènere, la presència silenciosa, els cànons
de bellesa, etc. Paga la pena visitar-la! Completa el muntatge expositiu, un
bon catàleg amb un text molt recomanable de Dolors Miquel, i un altre,
igualment recomanable, de Catalina Gaya.
Com, en paraules de Xavier
Antich, “... davant de les obres dels nostres artistes, la qüestió fonamental
ja no és si ens agrada o no, com si es tractés d’un plat de cuina,
sinó, més aviat, què ens permeten conèixer i sobre què ens fan pensar”, he de
dir que una de les propostes m'ha suscitat dubtes sobre alguns missatges entorn
de la xacra de la violència masclista, i, de retruc, sobre les anomenades
"noves masculinitats". Em refereix al muntatge que fa referència al
servei d'atenció telefònica per a dones maltractades, que en la llegenda de
presentació afirma: "L'art és una
qüestió associada al risc, a la interrogació, a la crítica, a la negació, al
límit. I la paradoxa no ha vingut amb la contemporaneïtat, sinó que, més aviat,
va associada a la mateixa idea de l'art. A partir d'aquí, cada generació ha
identificat com a seus certs símptomes socials. Ara es consoliden uns patrons:
el de la víctima i el de l'agressor. Però... l'agressor no és també víctima de
la situació violenta? Per què el dispositiu 016 no ofereix atenció als homes
agressors? Està estructurat des d'una masculinitat hegemònica, aquest servei?"
(Tot i que en el catàleg de l'exposició no es reprodueix exactament aquest
missatge, s'indica que, si es vol accedir a tot el procés d'investigació, es
visiti el BLOG DE 016ZEROSETZE).
No m'entretindré amb una
disquisició sobre l'art, ni sobre si certes paradoxes s'han fet o no presents
amb la contemporaneïtat. Són assumptes prou espinosos per a despatxar-los en un
breu article com aquest. Necessitaria massa espai per impugnar que la
tauromàquia, avui, és encara ara una manifestació artística, si és que alguna
vegada en la història de la humanitat, les curses de braus han tingut alguna
associació amb l'art. Tal vegada, però, necessitaria més espai per opinar sobre
les paradoxes que estan associades a la contemporaneïtat, si prenem com a
referència de contemporaneïtat l'aplicabilitat arreu dels Drets Humans.
Però sí que em sembla
imprescindible entretenir-me una mica a discrepar d'allò que hom pot
interpretar a partir del text citat entorn dels patrons de víctima i agressor
en els casos de violència de gènere. Em sembla perillosíssim qualsevol possible
equiparació. Tinc per a mi que és molt impertinent estendre dubtes sobre si
l'agressor és també víctima de la situació violenta. Per ventura no ho és
qualsevol persona delinqüent o assassina? És pertinent aquest dubte envers les
persones executores de crims de lesa humanitat? A què ve ara posar en dubte la
lògica de la Llei integral contra la violència de gènere?
Per una altra banda, em sembla
fora de lloc la critica (?) al dispositiu 016 per no oferir atenció als homes
agressors. Potser aquest servei necessiti millores, però, en cap cas, els
agressors el necessiten. Tenen molts altres telèfons a on trucar! Per això
insinuar que aquest servei, que, sens dubte, ha salvat més d'una vida, i ha
alliberat a moltes dones de la tortura diària, té una lògica de masculinitat hegemònica,
és una pixada fora de lloc que no té perdó de Déu (si és que existeix algun
Déu).
Les coses són bastant més
senzilles. No tinc clar què aporta tanta sofisticació -amb algun tic masclista-
sobre "masculinitats alternatives". M'identific més amb la forma
d'explicar les coses de, posem per cas, feministes com ara Chimamanda Ngozi
Adichie, que en el llibret titulat "Tothom
hauria de ser feminista" escriu "definim la masculinitat d'una
forma molt estreta. La masculinitat és una gàbia molt petita i dura...".
Per dir-ho ras i curt: És clar que els homes som, també, víctimes del model de
societat patriarcal, però les assassinades i torturades són les dones.
Publicat originalment a dBalears (13-III-2017)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada