Coincidesc amb els autors i
autores que, amb alguns matisos, defineixen el treball com el conjunt
d'activitats, remunerades o no i sovint poc escollides, que fem per satisfer
les nostres necessitats materials i simbòliques. La precarietat laboral fa
referència a la inestabilitat –que res té a veure amb una flexibilitat ben
entesa- de les activitats remunerades, i que, en conseqüència, converteix en
precària i inestable la satisfacció d'aquestes necessitats bàsiques. És per
això que cada vegada som més els i les que associem precarietat laboral amb
vides precàries que, alhora, esdevenen en trajectòries vitals viscudes amb por,
i, per tant, amb falta de llibertat. Curt i ras: La majoria de les persones i/o
famílies que no tenen un mínim de seguretat que podran cobrir les seves
necessitats materials bàsiques, no són veritablement lliures. Viure amb por i
viure amb llibertat és, senzillament, un oxímoron.
Les reflexions anteriors vénen al
cas de l'agreujament de la precarietat laboral existent a casa nostra, i d'alguns
exemples de por, que són més que anecdòtics, ocorreguts la setmana passada.
Sens dubte un indicador
fonamental -encara que no únic- de precarietat laboral és la temporalitat en la
contractació. Doncs bé, si hom observa les últimes dades disponibles, podem
afirmar que la temporalitat contractual aquest any ha fet un magnífic agost:
Dels 41.876 contractes registrats, un 85%
eren temporals, dels quals, gairebé un 34% tenien una durada inferior a 30 dies,
i més d’un 25% eren contractes d'una
durada d'1 a 5 dies. Val a dir que des del 2012 -l'any de la darrera reforma
laboral- aquests contractes de fins a cinc dies han augmentat gairebé un 127%.
De segur que aquestes xifres
expliquen situacions com les següents: 1.- El dijous passat em vaig veure amb
un vell conegut, de qui sabia que feia mesos estava en atur, i que és
independentista de soca-rel. Ens prenguérem un cafè, i m'explicà que a la fi
d'agost li havien fet un contracte de dos mesos, i que, justament, el dijous és
habitualment el seu dia lliure. En acomiadar-nos li coment que, sent el seu dia
lliure, segur que a la tarda ens veuríem en l'acte de suport al Si a la
República Catalana. Em contesta que de cap de les maneres, que no vol que el
seu cap el vegi a alguna foto de l'acte. 2.- L'endemà al matí em dirigesc a la
Plaça Espanya de Palma per participar en la presentació de la manifestació #FinsAquíHemArribat.
De camí, em trob amb una companya de la meva etapa de sindicalista. Ens saludam,
li dic on vaig i que m'acompanyi. Va semblar que li havia nomenat al Dimoni! I
em va dir que li feien contractes de quinze dies, i que no volia arriscar-se a què
la identifiquessin amb cap activitat reivindicativa.
Són només dos exemples de la
manca de llibertat associada a situacions de precarietat laboral. Caldria fer
algun estudi sociològic per esbrinar la magnitud d'aquest fenomen. Però com, en
paraules de Joseph Stigliz, "allò que mesurem afecta a les decisions que
prenem", no es mesurarà la pèrdua de llibertat com a conseqüència de
situacions laborals precàries, no sigui que algú sol·liciti decisions per
revertir aquesta situació.
Addenda: Escrivint sobre llibertat
en un 11 de setembre és impossible defugir de fer una menció a la Diada
Nacional de Catalunya, que enguany se celebra amb el Referèndum
d'Autodeterminació de l'1-O convocat; i al 44 aniversari del cop d'estat a
Xile. Permeteu-me que associï ambdós esdeveniments amb unes paraules del
Compañero Presidente Salvador Allende: "La historia es nuestra y la hacen
los pueblos".
Publicat originalment a dBalears (11-IX-2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada