Publicat originalment a https://www.illaglobal.com/ (28-03-2022)
La
conjuntura d'aquests temps i dies, és a dir, la combinació de factors i
circumstàncies que caracteritzen l'actualitat de la situació sociopolítica, no
hauria de ser un handicap per reflexionar sobre assumptes estructurals. Per
paga, la conjuntura (malestars postpandèmics, efectes econòmics i socials
col·laterals del bel·licisme imperant, dicotomia agreujada entre mercat i democràcia
amb impuls igualitari, dogmatisme a dojo en les solucions tecnològiques,
revifada del patriarcat, crisi ecològica, etc.) és tan preocupant que pot
semblar balder discutir d'assumptes que no estan expressament a la mesa del
debat del dia a dia.
Ara
bé, per combatre les pors i incerteses del present -que per la reclusió
institucional del progressisme són capitalitzats pel protofeixisme-, a més de
remoure tots els obstacles per esvair pors i donar certeses vitals amb la caixa
d'eines ara disponible, malda també imaginar escenaris alternatius. Per tant,
contestant a la pregunta del títol d'aquestes ratlles, és clar que cal imaginar
un Marc Propi de Relacions Laborals.
Intentaré,
doncs, esbossar algunes idees sobre aquest assumpte que, a dretcient, estaran
exemptes de tecnicismes, i, en la mesura que ho sàpiga fer, seran breus.
I.- Relacions
Laborals i autogovern
Pel
que fa a aquestes reflexions, em referesc a "relacions laborals" (RL,
endavant) com el conjunt de pràctiques, normes, i institucions que regulen el
treball remunerat (assalariats i autònom). Bàsicament, negociació col·lectiva,
normativa laboral, Seguretat Social, formació ocupacional, serveis
d'intermediació laboral, Inspecció de Treball i Seguretat Social, organismes de
mediació de conflictes, ...
El
treball remunerat és, ara mateix, el principal mecanisme primari de repartiment
(justament o injustament) de la riquesa generada. En aquest sentit, en absència
d'altres instruments possibles, com la Renda Bàsica Universal i Incondicional,
esdevé en l'instrument que garanteix –amb més o menys precarietat i
suficiència- l'existència material de la majoria de la població. Val a dir que
el gruix de les prestacions socials que teòricament també fan possible cobrir
les necessitats bàsiques per a viure (pensions, prestacions per desocupació)
van indissolublement lligades al treball assalariat.
Per
tant, em sembla una obvietat que autogovernar-se de debò exigeix autogovernar
el marc que regula el mecanisme principal per garantir l'existència material de
la immensa majoria de la societat.
II.- D'on venim?
Recordem
que el Fuero del Trabajo
de (1938) va ser una de les vuit Lleis Fonamentals del franquisme que no era
una altra cosa que la instauració de la brutal dictadura en el món del treball.
Amb l'arribada al govern de la dictadura en 1957 dels anomenats
"tecnòcrates", es modifica aquesta llei fonamental -tot i que el nou Fuero
del Trabajo conté
perles made in Opus Dei, com la del seu article 1.3 que afirma que "... El
derecho al trabajo se estima consecuencia del deber impuesto al hombre por Dios
para el cumplimiento de sus fines individuales y en función de la prosperidad y
grandeza de la patria..."-
la qual cosa permet que a l'any següent s'aprovi la Llei de convenis
col·lectius que especificava que la negociació col·lectiva podia tenir lloc, bé
en el Jurat de l'Empresa en qüestió, bé entre patrons i obrers, en els locals
sindicals en l'àmbit local, provincial o nacional". És a dir, negociació
col·lectiva exclusivament en el marc del franquista Sindicat Vertical,
òbviament sense llibertat sindical, amb capacitat administrativa de dictar,
manu militari, "laudes d'obligat compliment", "Ordenanzas
Laborales"
imposades, ...
En
qualsevol cas, una cosa van ser els objectius del Règim, i una altra la
realitat social. El cas és que s'inaugurà la fase final de la dictadura:
Naixement de les primeres Comissions Obreres, conflictivitat laboral, eleccions
sindicals de 1975, primers convenis col·lectius provincials, ...
Arribada
l'anomenada transició, la Constitució Española deixa establert que l'Estat té
competència exclusiva en matèria de legislació laboral -"sense perjudici
de la seva execució pels òrgans de les Comunitats Autònomes"-, i sobre la
legislació bàsica i el règim econòmic de la Seguretat Social –"sense
perjudici de l'execució dels seus serveis per les Comunitats Autònomes".
L'Estatut dels Treballadors de 1980 -la norma diguem-ne "fundacional"
de les RL postfranquistes-, i la creació en 1978 del Instituto Nacional de la
Seguridad Social (INSS) i de la Tesorería General de la Seguridad Social són
els principals instruments de desenvolupament constitucional en matèria de RL
que comencen a consolidar dues tendències interpretatives en l'àmbit que ens
ocupa: La unitat de mercat, i la caixa única de la Seguretat Social.
L'Estatut
d'Autonomia de les Illes Balears en l'àmbit de les RL està plenament en aquesta
línia de mercat únic i de caixa única de la SS. La matèria laboral és únicament
una competència executiva. A tall d'exemple, si el 2000 es crea el Servei
Ocupació de les Illes Balears (SOIB) és perquè hi ha una llei estatal que ho
permet, i que, alhora, limita el seu abast: La gestió de les prestacions de
desocupació continuen sent competència de l'Estat, primer de l'INEM, i més tard
del Servicio Público de Empleo Estatal (SEPE). O si l'Estatut d'Autonomia no
menciona ni una sola vegada la Inspecció de Treball i Seguretat Social és
perquè és una matèria exclusiva de l'Estat. Òbviament, això no impedeix que hi
hagi col·laboració i coordinació entre administració estatal i autonòmica com
se sol fer cada estiu a les Illes Balears.
En
el període de, per dir-ho d'alguna manera, "autonomia administrativament
consolidada", hi ha hagut anàlisis sobre la singularitat de les RL a les Illes
Balears, sobretot entorn de la figura contractual de Fix Discontinu, associada
a l'estacionalitat i a la mobilitat estructural de mà d'obra (importació
d'ocupació i exportació d'atur), però, a parer meu, hi ha hagut poca reflexió
sobre les potencialitats de tensar els límits constitucionals en l'execució
pels òrgans de la CAIB de les competències en matèria de treball i Seguretat
Social.
Ara
bé, hi havia un tarannà, no absent d'entrebancs i limitacions, de
descentralització. Això serà així fins, fa no fa, finals dels anys 90 del segle
passat, amb l'inici de la gran recentralització.
III.- La gran
recentralització
És
un procés, com ja s'ha dit, iniciat a les acaballes de la dècada dels 90, que
mereix una acurada anàlisi que sobrepassa les intencions d'aquest article. Per
tant, em limit a apuntar els enunciats que consider més rellevants: a) El
procés de substitució de les Ordenances Laborals que, combinat amb diversos
acords Interconfederals (CCOO-UGT-CEOE-CEPYME) sobre "ordenació de la
Negociació Col·lectiva", provocaren un fort biaix centralitzador en
reservar algunes matèries importants dels convenis col·lectius (definició de
categories professionals, etc.) exclusivament a la negociació col·lectiva d’àmbit
estatal. b) La creació de la Fundación Estatal para la Formación y el Empleo i els successius acords estatals
sobre la gestió de la formació ocupacional. Tot plegat significà una forta
centralització del disseny i gestió de la formació per les persones amb
ocupació. c) L'informe de la "Comisión
para la Reforma de las Administraciones Públicas (CORA)", que va posar en marxa la
Vicepresidenta del Govern d'Espanya, Soraya Sáenz de Santamaría, publicat en
2012, va significar un fre a qualsevol tendència descentralitzadora a qualsevol
àmbit. També al de les RL. d) L'aprovació de la Llei
20/2013, "de garantía de la unidad de mercado". e) Les reformes laborals de
l'etapa de l'austericidi, singularment la de 2012, i encara ara no revertides
del tot, que eliminà la facultat d'intervenció i autorització que tenia
l'autoritat laboral autonòmica en els Expedients de Regulació d'Ocupació
(EROS).
IV.- Situació
actual
Bàsicament,
continuem empantanats en la gran recentralització. No hi ha hagut cap reversió
en res substancial. És cert que les mesures implementades per fer front a la
crisi sociolaboral provocada per la pandèmia de la covid-19 –singularment
inclusió als ERTOS dels Fixos Discontinus, i la prestació extraordinària per a
aquesta modalitat contractual tan nostrada- segurament han tingut l'empremta
illenca. Però, la qüestió és si l'Estat podia fer altra cosa. Podia deixar a la
deriva la comunitat autònoma més turistizada -la colònia turística per
antonomàsia-del Regne d'Espanya, on la precarietat vivencial de tenir un
contracte de fix discontinu d'una durada incerta ha esdevingut un privilegi per
a molta gent?
En
qualsevol cas, la situació actual es caracteritza per l'absència de debat
teòric sobre la conveniència o no d'un Marc Propi de RL. No hi ha, fins allà on
jo sé, debat, ni tan sols com a objectiu desitjable dels sobiranismes illencs.
Mala peça al teler perquè sense imaginar, sense pensament que deixi pòsit, és
inversemblant que algun dia hi hagi massa critica per a l'acció.
En
aquest sentit, Xavier Domènech a "Camins per
l'hegemonia",
tot opinant sobre el capitalisme, diu: "El mandat de la Bíblia a
l'Evangeli segons Sant Joan afirma «Al principi existia la Paraula i Déu era la
Paraula», a mi sempre m'ha agradat més el Faust de Goethe: «Al principi va ser
l'Acció»". Coincidesc amb la preferència de Domènech. Pensar escenaris
alternatius de RL és, ara mateix, actuar.
V.- Per començar a
pensar, algunes preguntes
Ha
arribat l'hora de reivindicar la conveniència d'un Salari Mínim de les Illes
Balears, o de cada illa? La referència per a la negociació col·lectiva dels
salaris, hauria de ser l'IPC de Balears? S'haurien de millorar
–quantitativament i qualitativament- les estadístiques laborals de casa nostra?
En l'actual context, on el conflicte sociolaboral és més complex que el clàssic
conflicte capital-treball, s'ha de repensar i innovar l'anomenat diàleg social
autonòmic? Està molt bé la iniciativa parlamentària sobre la
jornada laboral de quatre dies a la setmana (esperem que el pas pel sedàs de l'actual
burocratitzat "diàleg social sense conflictivitat social", no
aigualegi la iniciativa), ara bé, hauria de ser un assumpte de màxima difusió i
de debat en la clau de Marc Propi de RL? Cal debatre perquè hi ha tan poca conflictivitat
laboral?...
VI.- Etapa
autonòmica com a aprenentatge dels límits?
Debatre
i imaginar un Marc Propi de RL és, sens dubte, reflexionar sobre els límits de
l'etapa autonòmica. Reivindicar-lo, pot semblar "somiar truites".
També ho semblava la reivindicació de concert econòmic quan es va iniciar el
debat en matèria de fiançament autonòmic. Ara, després d'anys d'intents de
corregir l'espoli fiscal a què estam sotmesos, i de molt debat, ja no ho sembla un "somiar
truites". Sembla la solució que qüestiona, això si, l'statu quo autonòmic.
Pensar
en un altre statu quo per a les Illes Balears, i associar-ho a més justícia
social, no és cosa fàcil. Però és part de l'imprescindible "no
passaran" els que volen més centralització i més descohesió i desigualtat
social. Tinguem-ho en compte!
En
definitiva, crec que la necessitat de repensar el model de país és evident.
Pensar en una altra Mallorca –en unes altres Illes- ens exigeix, tal com ens
recomanà fer Habermas, distingir entre "nació nascuda" i "nació volguda".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada