Publicat originalment a dBalears
(28-01-2024)
El
proppassat 21 de gener va fer cent anys que va morir Vladímir Uliànov, més
conegut com a Lenin. Per tant, aquest 2024 ben bé podria organitzar-se una mena
"d'any Lenin". Tanmateix, no es preocupin, això no passarà. Lenin no
és, des de fa temps, popular en els àmbits majoritaris de l'esquerra política,
social, i intel·lectual. És una de tantes derrotes (del que ara en diuen
"guerra cultural") d'aquesta esquerra davant la tergiversació i
demonització de la dreta universal envers el personatge. Si s'organitza alguna
cosa per recordar l'efemèride, serà una "commemoració de baixa
intensitat", o, i això sí que té possibilitats de tenir més volada, serà
per aprofundir en la demonització del personatge, de la seva obra teòrica, i de
la seva pràctica política revolucionària.
No
obstant això, fóra bo aprofitar l'avinentesa per fer una relectura dels textos
del dirigent bolxevic de la Revolució d'Octubre de 1917 amb ulleres del segle
XXI. Seria, a parer meu, útil –i gens
sobrer- incorporar aquesta nova lectura a la caixa d'eines per afrontar els reptes
actuals des d'una perspectiva de transformació emancipatòria.
Sortosament,
a diferència dels temps de la meva joventut que el que hi havia a l'abast eren
les publicacions d'Editorial Progreso o d'Akal Editor (1976), ara es pot trobar
a les llibreries bastant de l'obra de Lenin en català. De fet, Tigre de Paper
acaba de publicar el volum intitulat "Tot el poder per als soviets!". Ara bé, en aquestes
ratlles em referiré a una edició que, coincidint amb el
centenari de la Revolució d'Octubre, el 2017 va publicar Edicions 3i4, a la que li tinc una especial
estima per dues raons: Fins llavors no havia llegit en català aquests títols
claus en el pensament teòric leninista. La segona raó d'estima és el magnífic
pòquer d'autors i autora que fan les corresponents presentacions. L'activista
David Fernández, l'historiador Pelai Pagès i Blanch, i la historiadora Anna
Sallés, presenten i contextualitzen respectivament "Què fer. Problemes
candents del nostre moviment", "El dret d'autodeterminació de les
nacions", i "Marx i Engels". El quartet el completa el també
historiador i gran mestre, Josep Fontana que ens introdueix a
"L'imperialisme, fase superior del capitalisme" i "L'Estat i la
Revolució. La doctrina marxista de l'estat".
Pelai
Pagès acaba la seva introducció amb una reflexió força assenyada i actual:
"Eren moments, eren anys [El dret d'autodeterminació de les nacions es va
publicar l'any 1914] en què el tema –les problemàtiques i els conflictes
nacionals- estava centrat bàsicament en la vella Europa i encara eren pocs els qui
pensaven en la seva aplicació a les colònies. La història del segle XX, però,
va acabar evolucionant molt de pressa i no havia de passar gaire temps perquè
les reivindicacions nacionals, les ànsies de llibertats, es manifestessin en
altres continents i en altres terres, i el dret a l'autodeterminació s'acabés
convertint en un dret universal, veritablement planetari. Per bé que encara
avui, avançat el segle XXI, estigui lluny d'haver-se aplicat i acceptat
arreu". Per la seva banda, Anna Sallés ens recorda que vitalment "en
ell, l'elaboració teòrica anirà sempre lligada a l'acció -la praxi-
política", i subratlla que "a Lenin, a part dels problemes teòrics i
d'estratègia, el preocupaven els problemes de la tàctica revolucionària".
És una idea que comparteix amb Fontana que sosté que "Lenin estava
acostumat a enriquir les consideracions teòriques amb l'anàlisi de la
realitat", tot remarcant "l'interès que segueixen tenint avui els
plantejaments de Lenin en la seva anàlisi de la naturalesa i les conseqüències
del desenvolupament del capital monopolista. Del que està parlant [a
L'imperialisme, fase superior del capitalisme] no és altra cosa que del debat
sobre la globalització, que acostuma a plantejar-se avui com si es tractés d'un
problema recent". Referint-se a "L'estat i la Revolució"
continua reivindicant l'actualitat de Lenin tot afirmant que aquest llibre
"...encara té una sorprenent actualitat. El pas de temps ha demostrat
l'encert de la predicció que la via socialdemòcrata que pretenia transformar la
societat a partir de la conquesta parlamentària de l'estat burgès era inviable.
La situació actual de les nostres societats [és conseqüència] d'un capitalisme
depredador que impulsa un procés constant d'augment de la desigualtat...".
I que "s'han complert també les previsions sobre l'evolució de l'estat.
Lenin havia denunciat que les circumstàncies de la guerra havien facilitat que
'les associacions omnipotents dels capitalistes' s'apoderessin dels estats i
els transformessin en 'monstres guerrers' que devoraven milions d'homes per
decidir el litigi de qui havia de dominar el món...". Talment el consorci
dels estats que impulsen el militarisme dels nostres dies!
Amb
tot, em sembla especialment escaient que Josep Fontana recordi que la societat
socialista anhelada "prometia eliminar l'estat i els seus elements de
coerció -la policia, l'exercit, la burocràcia...- i atenció! "alliberar la
humanitat de 'l'esclavitud assalariada'". Eduardo Galeano afirmava "...
la utopía está en el horizonte. Camino dos pasos, ella se aleja dos pasos y el
horizonte se corre diez pasos más allá. Entonces, ¿para qué sirve la utopía?
Para eso, sirve para caminar".
La mare dels ous és, certament, tenir un horitzó vital i de lluita en què, com
afirma David Fernàndez a la seva introducció al Què fer?, "no es tracta de
fer més còmode la gàbia sinó de sortir-ne".
Per
acabar, diria que la construcció del mausoleu moscovita per posar-hi la mòmia
de Lenin és el més potent significant del principi d'un desastre per a les
idees i les pràctiques emancipatòries. El Lenin no momificat hauria tombat amb
força ràbia totes les estàtues aixecades per a teòricament honrar-lo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada