A la Fundació Gadeso
hem dedicat el número 65 de la revista digital Temes Socioeconòmics (disponible
aquí)
a analitzar les dades que ens proporciona l'Agència Tributària sobre la
distribució per grups d'edats del col·lectiu illenc de persones assalariades, i
l'evolució dels seus respectius salaris mitjans anuals. Anotem, d'entrada, que
la població assalariada de Balears l'any 2014 (última dada disponible) estava
formada per un total de 455.110 persones, de les quals la majoria (un 76,7%)
tenen entre 26 i 55 anys, mentre el col·lectiu de persones assalariades joves
(de 16 a 25 anys) representa l’ 11,3%, i el de majors (56 i més anys) el 12%.
En relació a la quantia dels salaris, la “Estadística mercat de treball i
pensions en les fonts tributàries” ens informa que el salari mitjà anual va ser,
en 2014, de 17.247 €. Però allò que és veritablement rellevant són les notables
diferències de salaris segons l'edat. Hom pot dir que hi ha una polarització
salarial segons l’edat del perceptor, car, per una banda, les persones menors
de 18 anys van tenir un salari anual mitjà de 3.021 € , i les compreses entre
18 i 25 anys de 6.329 €; i, per una altra banda, els salaris que van percebre
els grups de major edat van ser notablement més alts, concretament de 14.036 €,
18.909 €, 21.620 €, 22.631 € i 17.030 €, per als grups de 26 a 35, 36 a 45, 46
a 55, 56 a 65, i majors de 65 anys, respectivament.
En tirar la vista
enrere i observar l'evolució d'aquestes dades, es comprova que la distribució
percentual per edats del nombre de persones assalariades té poques variacions
durant el període de crisi i, no obstant això, paga la pena dir que és el
col·lectiu de joves assalariats/des el que més ha descendit. L’any 2007 eren un
total de 82.887 persones (5.837 de 16 a 17 anys, i 77.050 de 18 a 25 anys). Si
comparam aquest resultat amb el de 2014 ens adonem que aquest col·lectiu ha
descendit gairebé un 38%. Aquesta perspectiva retrospectiva també ens permet
constatar que els salaris de menor quantia per a la gent més jove no són cap
novetat, però sí que ho és que la retallada salarial hagi estat molt més gran
per a les persones més joves. No debades en el període 2009-2014, mentre la
baixada pel conjunt de persones assalariades era d’un -5%, les de menys de 25 anys
acumulen baixades de més d’un -30%.
Amb tot plegat, hom
pot afirmar que la crisi ha provocat una considerable minva del nombre de
persones assalariades joves i que aquestes han sofert una major retallada
salarial. Per què? Els motius pels quals hi ha manco gent jove assalariada són,
sens dubte, diversos: Des d’una manca d’oferta d’ocupació, a una (positiva)
major permanència en el sistema educatiu, passant per la migració, sense
descartar dèficits educatius, formatius i d’habilitats per a incorporar-se a un
mercat laboral cada vegada més exigent. Tampoc es pot descartar que molts joves
s’incorporin al món laboral com a Autònoms Econòmicament Depenents (TRADE), o,
senzillament, com a “autònoms forçats”. Pel que fa a la pèrdua més gran de
salari del col·lectiu d’assalariats joves, s’explica per la precarietat laboral
més intensa que pateixen. Els joves
rarament treballen més de sis mesos a l’any, i són el col·lectiu amb més
contractació laboral a temps parcial. Tampoc es pot obviar l’efecte en la
baixada dels salaris que tenen les condicions de treball amb contractes de
pràctiques, aprenentatge, i per a la formació, i que cada pic són més freqüents
les males condicions salarials dels becaris i becàries, fins i tot, els que
desenvolupen funcions que requereixen gran qualificació i que dóna peu a què
alguna literatura de sociologia del treball parli del fenomen del “becariat”.
I tanmateix, allò que,
a parer meu, més ens hauria de preocupar és que els salaris baixos pels
assalariats joves poden esdevenir claus pel que s’anomena “una mala primera
experiència laboral”, i/o “rebuig de les primeres ocupacions per
sobrequalificació” que, alhora, provoquen l’augment del nombre de persones
joves Ni-Ni (que ni treballen ni estudien), i poden provocar situacions en què la inserció laboral no sigui una opció
atractiva o rendible. Entre la gent jove comença haver-hi inicis de
trajectòries laborals que no fan que el treball compensi, és a dir, no se’ls
garanteix allò que els anglosaxons anomenen “making work pay”. Aquesta
incipient dinàmica és molt perjudicial per a la competitivitat de país associada
a la cohesió social. Però, sobretot, seguint la proposta
contra la indecència que Miquel Puig formula en el seu darrer llibre “Un bon
país no és un país low cost”, un país amb joves mal pagats és un país molt
indecent.
Publicat orignalment a Diario de Mallorca
(04-02-2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada