Segons informa l’Autoritat Portuària
de Balears l’Autoritat Portuària
de Balears (APB), avui se celebra a Palma “una jornada d’alt nivell” per parlar
de “l’evolució del turisme de creuers i el seu impacte positiu en els llocs de
destí, sobretot en tot allò que es refereix a la creació de llocs de feina,
desenvolupament d’infraestructures, desenvolupament econòmic, i promoció del
destí”. Hi participaran, a més dels organitzadors (APB), CLIA Europe,
que és la principal associació de creuers del món, representants del Govern de
les Illes Balears, sectors empresarials, la Cambra de Comerç de Mallorca, i la
Fundació Palma 365.
Sorprèn l’objectiu tan limitat i
esbiaixat de la jornada. Més que una reunió de debat, reflexió, i recerca,
sembla que el que s’ha convocat és un “aquelarre” per enaltir una sola i
vertadera veritat: el turisme de creuers té únicament un impacte positiu. Pot
ser per això que no s’ha convidat a la jornada a cap veu mínimament critica. Ni
associacions de veïns, ni ecologistes, ni sindicats, ni científics, o
investigadors/res de la UIB.
Però el que em sorprèn més és que aquest
sectarisme en el debat es produeixi mentre les principals institucions estan
governades pels #AcordsPelCanvi. Com queda el discurs de la participació, de la
transparència de la sostenibilitat? Hi ha opinions que s’ha d’escoltar, com
ara, la dels que coincidim amb Elizabeth Becker quan afirma que: “Los cruceros prometen que un número de pasajeros gasta una cantidad de
dólares que en realidad no gasta, y que los negocios locales van a ganar. Pero
no ocurre porque tienen muchos acuerdos con empresas para llevar allí a los
clientes. Está también el coste de la contaminación: cuando un crucero atraca
no se conecta a la electricidad, se deja ir, y genera una contaminación
equivalente a 12.000 coches. Eso va al agua. Y pagan sueldos horribles. 50
dólares (46 euros) al mes a un camarero… Viven de las propinas. No se preocupan
de las normas laborales y hay un verdadero interrogante sobre si siguen las
normas medioambientales …¿Y dónde están las fuentes de agua? ¿Dónde están los
cuartos de baño? ¿Quién recoge su basura? ¿Adónde va?”.
Mal peça al taler si no es volen posar
sobre la taula els inconvenients del turisme de creuers, i la necessitat
imperiosa de limitar-lo. Mala estratègia la de la confrontació. Només ens
queda, com han fet a Barcelona,
sortir a protestar al carrer?
Publicat originalment a www.elperiscopi.com (12-V-2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada