Aquest mes d'agost he tingut
l'oportunitat de passar d'una situació de sequera a una de pluges tropicals;
d'una Mallorca saturada, a la tranquil·litat de Myanmar (l'antiga Birmània). I,
no obstant això... viatjar lluny de Mallorca pot provocar ensurts: Al cap de
pocs dies d'arribar a casa -el mateix dia que la terra va tremolar al centre
d'Itàlia- un terratrèmol de magnitud 6,8 graus en l'escala de Richter va
sacsejar el centre de Myanmar. Algunes persones han mort i desenes de temples
de Bagan han resultat danyats. Les meves primeres paraules no poden ser unes
altres que les de solidaritat amb el poble birmà, de preocupació per la bona
gent que vaig conèixer, i de neguit per la pèrdua de patrimoni històric de la humanitat.
A Myanmar, almenys en allò que vaig
poder constatar els dies que vaig estar allí, són encara molt evidents els
efectes dels més de quaranta anys de sancions econòmiques internacionals
imposades, en expressió dels monjos budistes en 2007, a "la maligna
dictadura militar". És sabut que els efectes aquest tipus de sancions
sempre les sofreix el poble, la gent no rica, i mai els poderosos, dictadors i
rics. L'aixecament d'aquestes sancions, fa escassament quatre anys, comença a
notar-se, però ho fa lentament. Avui la societat birmana viu en transició cap a
una democràcia formal -poca broma en el context del sud-est asiàtic!- amb un
capitalisme cada vegada menys autàrquic.
És força interessant observar la
tensió entre conservació de la tradició (sens dubte facilitada pel llarg
bloqueig) i modernitat neoliberalitzant. De moment el longyi (la tela lligada a la cintura que porten dones i homes)
guanya per golejada als texans o a qualsevol altra peça de vestir
occidentalitzant; la presència de la religió (molt majoritàriament la branca
theravādóna del budisme) venç a qualsevol besllum de laïcisme (a les festes
dels pobles o dels barris de les ciutats s'anuncien, com si fossin grans
artistes, els monjos que han de pronunciar els sermons); per a la distribució dels
productes d'alimentació i de qualsevol bé de consum se segueix imposant amb
escreix el mercat tradicional als
centres comercials o cadenes de supermercats; el thanaka no té
competència amb qualsevol altre cosmètic femení o masculí; l'economia és molt
majoritàriament agrícola; i en el seu model econòmic la
"bancarització" pràcticament no existeix (els pocs bancs existents
són per guardar els estalvis de la gent o els guanys empresarials, però el
préstec no forma part del negoci bancari birmà); el gran potencial turístic
(patrimoni natural, històric i etnològic) se segueix gestionant amb moderació,
una mica "a l'antiga"; es nota una gran presència de les dones en tots
els sectors econòmics i laborals; i es visualitza la permanència d'una gran
xarxa d'escoltetes. Lamentablement, els cotxes i les motos han relegat a les
bicicletes, i la gent de Myanmar segueix apreciant exageradament allò que és
nou. Una estima que fa que algunes restauracions de ruïnes de stupes i pagodes
siguin més aviat reconstruccions de dubtós rigor arqueològic.
La situació política de Myanmar és
frenèticament canviant: Les eleccions generals, celebrades el 8 de novembre de
2015, van donar una inqüestionable majoria a la Lliga Nacional per a la
Democràcia (NLD), és a dir, al partit dirigit per Aung San Suu Kyi,
capdavantera de l'oposició a la dictadura militar, i filla d'Aung San, qui va
ser el primer president del Myanmar poscolonial. Val a dir que Aung San -qui en
una ocasió es va definir com "un home senzill, que té un objectiu senzill:
Lluitar per la independència"- segueix sent el referent nacional de la
gran majoria del poble de Myanmar. Tot i que el 15 de març de 2016 el Parlament
va triar president a Htin Kyaw, membre del DNL i considerat com a persona de la
màxima confiança d'Aung San Suu Kyi, ja que aquesta no pot ser candidata a la
presidència del país perquè la constitució imposada pels militars prohibeix
l'accés al càrrec a persones casades amb un súbdit estranger o que tinguin
fills amb un estranger, i ella és vídua d'un ciutadà britànic amb qui va tenir
dos fills de la mateixa nacionalitat, Aung San Suu Kyi és, de facto, la líder
moral i política del país.
Tant ella com el president formal no
ho tenen fàcil. La presència militar en la política, garantida per la
constitució, és molt important, i, a més, els tentacles militars s'estenen molt
seriosament per l'economia birmana. I tanmateix, Htin Kyaw i Suu Kyi tenen
reptes colossals com, per exemple, els relacionats amb la millora dels drets
humans, els mediambientals, i els de la inclusió social de bona parteix de la
ciutadania birmana.
Sobre el primer convé recordar que
l'Informe 2015/2016 d'Amnistia Internacional afirma que "Les autoritats [de
Myanmar] no van combatre la creixent intolerància religiosa ni les incitacions
a la discriminació i a la violència contra la població musulmana, i van
permetre que, durant el període previ a les eleccions generals de novembre,
grups radicals de nacionalistes budistes creixessin en poder i influència. La
situació de la perseguida minoria rohingya es va deteriorar encara més. El
govern va intensificar la repressió de la llibertat d'expressió, associació i
reunió pacífica. Van seguir rebent-se notícies sobre abusos contra el dret
internacional humanitari i dels drets humans en zones de conflicte armat
intern. Les forces de seguretat sospitoses de cometre violacions de drets
humans van seguir gaudint d'una impunitat gairebé total".
La problemàtica mediambiental,
causada per l'escalfament global, s'agreuja per les grans infraestructures
extractives impulsades pels governs militars i en mans d'inversors estrangers,
molt majoritàriament xinesos. A tall d’exemple, vaig tenir l'ocasió de veure la
quantitat de pobles inundats als voltants de la ciutat de Mandalay a causa
d'una presa construïda per Xina en el riu Ayarwaddy per a l'explotació d'una
gran mina d'or.
I sobre inclusió social no es pot
negligir que els últims informes de l’OIT sobre perspectives socials i d'ocupació
al món adverteixen que Myanmar té seriosos problemes de fragilitat del mercat
laboral, de feblesa dels drets laborals, i d'escassa protecció de Seguretat
Social.
"Ming-guh-la-ba" és la
forma de saludar dels birmans. Però encara que pugui traduir-se per
"hola", l'expressió s'utilitza també per acomiadar-se. És una espècie
de "que déu i els esperits bons estiguin amb vostè" (es combina el
budisme amb l'animisme). Ming-guh-la-ba doncs Myanmar: que Buda i els esperits
t'alliberin dels militars, de les catàstrofes naturals, de les grans
desigualtats, i de la turistització.
Publicat originalment
a dBalears (29-VIII-2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada