Publicat
originalment a dBalears (26/02/2018)
Zygmunt Bauman, en el seu llibre
pòstum, ens parla de la tendència a recórrer a les grans idees del passat
davant el minvant pensament crític, i de les dificultats d'albirar, en un futur
pròxim, una societat alternativa. Bauman descriu diverses tornades: A Hobbes, a
les tribus, a les desigualtats, i, fins i tot, el "retorn a l'úter",
és a dir, al jo.
Vaig pensar en aquest text
titulat "Retrotopia" a l'instant de rebre l'impacte de la confirmació
de la sentència que condemna a Josep Miquel Arenas Beltrán, Valtonyc, a tres
anys i mig de presó. Tornem-hi torna-hi amb l'autoritarisme, amb la criminalització
de llibertat d'expressió, de creació, de la banalització de privació de
llibertat. Una altra maleïda tornada al passat!
Una cançó no pot ser mai un
delicte. La creació artística no pot estar amenaçada amb la presó. Si això fos
així, la humanitat no hagués conegut l'obra musical de, posem per cas, Joe Hill
(1879-1915). Val a dir que el sindicalista i cantautor nord-americà, d'origen
suec, va ser condemnat a pena de mort, i executat per un crim del qual en el
judici no es van aportar cap prova concloent. Les elits dels EUA de principi
del segle passat no li van perdonar el seu insubornable compromís amb la classe
obrera. Joe Hill va estar molt lligat al desenvolupament de la Industrial
Workers of the World (IWW) que, no s'ho perdin, va ser la primera central
sindical nord-americana a desafiar obertament el capitalisme, i a plantejar la
lluita unitària de la classe obrera, independentment del gènere, qualificació
professional, o raça dels treballadors i treballadores. A principis de la
dècada dels 70 del segle passat el cineasta suec Bo Wideberg realitzà la
pel·lícula The balad of
Joe Hill, que permet conèixer un poc més i millor la desconeguda vida
d'aquest imprescindible personatge del sindicalisme i de la cançó d’Els EUA.
Disculpin aquesta voltera per les
bardisses. El que volia dir és que, si a Joe Hill li haguessin aplicat el codi
penal que han aplicat a Valtonyc, ni haguessin necessitat inventar-se un crim,
i, possiblement, s'haurien penalitzat cançons (amb lletres autènticament
subversives) que els i les de generacions posteriors hem pogut conèixer de la
veu de, per exemple, Woody Guthrie, Pete Seeger, Phil Ochs, Joan Baez, o, fins
i tot, de Billy Bragg i d'alguns grups de rock. Però és que, si es reprimeix la
creació musical per unes lletres -siguin les que siguin-, se'ns està dient que
els codis penals haguessin hagut de ficar dintre de les reixes a les persones
que van crear himnes proletaris i de l'emancipació social com ara la
Internacional, el Bella Ciau, o el A les barricades! Se'ns està advertint que,
més recentment, l'anomenat Rock Radical Basc, el moviment punk britànic -amb
els Sex Pistols al capdavant-, o algunes cançons de Pixamandúrries o d’Albert Pla
(“Mi novia es una
terrorista” és un bon exemple), van ser episodis excepcionals, i que en
aplicació de, seguint a Naomi Klein, la doctrina del xoc (de la qual la Llei
Mordassa n’és una pesa clau), el punt normal és retornar a l'autoritarisme.
Deia al principi que vaig pensar
en el "Retrotopia" en assabentar-me de la confirmació de la
sentència, en principi definitiva, que pot empresonar a Valtonyc. Vaig tornar a
pensar en el llibre de Zygmunt Bauman en veure l'immens moviment de solidaritat
amb el raper, i de mobilització
per la causa de la llibertat. Específicament, em vaig recordar de l'epíleg
titulat "Mirem cap al futur, per variar", i que acaba afirmant: "Més
que en cap altra època, nosaltres –els habitants humans de la Terra- ens trobem
en una situació en què cal decidir: o ens donem les mans o cavem la nostra
fossa comuna". Una elecció que només podrem fer si democratitzem les
democràcies. Justament el contrari del que representa aquest atemptat contra la
llibertat, personificat en Valtonyc. Sens dubte la mobilització social és la
clau per aconseguir democratitzar la democràcia, i poder exercir el dret a
decidir entre poder viure decentment o cavar la nostra immunda fossa comuna.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada