Pàgines

diumenge, 22 de juliol del 2018

Aeroports lliures d'explotació laboral, ja!


Publicat originalment a dBalears (16-07-2018)

Les denúncies sobre la precarietat laboral extrema en els aeroports illencs s'han convertit en un clàssic dels estius de saturació turística. Enguany no és una excepció. A tall d'exemple, el diari Última Hora de divendres  13 de juliol publicava una esfereïdora informació en la qual s'afirmava que molts dels treballadors de les companyies de handling de Son Sant Joan han de treballar a dues empreses per arribar a fi de mes. Això fa que "la jornada de molts excedeixi les dotze hores entre tots dos treballs, i la combinació dels horaris de les dues companyies els impedeix, en molts casos, anar a les seves llars a descasar, o menjar de manera decent. Per poder quadrar els horaris d'ambdues empreses, els canvis de torn estan estesos entre els treballadors, i compten amb el vistiplau dels gerents de les empreses". És a dir, la complicitat empresarial és total, i, segons els treballadors "Aena i les companyies de handling són conscients de la precarietat que hi ha...". Val a dir que la situació ha arribat a tal nivell de gravetat que, a principis d'aquest mes de juliol, dBalears va publicar una notícia segons la qual el comitè d'empresa d'Aena a l'aeroport de Son Sant Joan alertava que les pèssimes condicions de treball fins i tot pot posar en risc el passatger (sic).

Tornant a la informació d'Última Hora, és molt rellevant el que diu un treballador: "La culpa més grossa de tota aquesta situació la té Aena, que és la que fa les subcontractes, i sempre es tira a l'oferta baixa, per la qual cosa, al final, ho paguen els treballadors. De vegades se subcontracta un servei fins a dues vegades". Fins fa poc, hom podia culpabilitzar de l'existència d'aeroports amb extrema precarietat –gairebé explotació- laboral als autors de la reforma laboral del 2012, és a dir, al PP. Ara ja no hi excuses. El Gobierno de España del PSOE ha de revertir aquesta vergonyosa situació. I ho ha de fer ja!

El ministre de Foment, José Luis Ábalos, tot i que ja ha renunciat a revertir la privatització d'Aena (i de la cogestió Comunitat Autònoma-Estat no n'ha dit res), ha garantit que la dita privatització no anirà a més, i que l'Estat seguirà mantenint  el 51% del capital, i ja hi ha nou director d'Aena, el català Maurici Lucena. Per tant, ja estan trigant a posar fil a l'agulla perquè la precarietat laboral dels aeroports no segueixi sent un dels costos humans no avaluats en els balanços dels costos i beneficis que ens genera el turisme a la ciutadania de les Illes Balears.

Avui, dilluns 16 de juliol, ens visita la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto. S'anuncia que es reunirà amb agents socials i representants del sector turístic illenc, i que estarà acompanyada de la delegada del Govern a les Illes, Rosario Sánchez, i per la també mallorquina secretària d'Estat de Turisme, Bel Oliver. Tindran el coratge d'anunciar i comprometre's a què, a partir de ja, per aquestes contrades hi haurà aeroports lliures d'explotació laboral? Pel que fa al Govern, no pot menystenir que Aena ha esdevingut en una de les demostracions més punyets del capitalisme extractiu d'aquesta terra, no només pels dobles que ens espolia, sinó també per com guanya aquests doblers: amb explotació laboral i zero responsabilitat social i ecològica. Cal dir prou!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada