Publicat originalment
a dBalears (16-07-2018)
Les denúncies sobre la precarietat
laboral extrema en els aeroports illencs s'han convertit en un clàssic dels
estius de saturació turística. Enguany no és una excepció. A tall d'exemple, el
diari Última Hora de divendres 13 de
juliol publicava una esfereïdora informació en la qual s'afirmava que molts
dels treballadors de les companyies de handling
de Son Sant Joan han de treballar a dues empreses per arribar a fi de mes. Això
fa que "la jornada de molts excedeixi les dotze hores entre tots dos
treballs, i la combinació dels horaris de les dues companyies els impedeix, en
molts casos, anar a les seves llars a descasar, o menjar de manera decent. Per
poder quadrar els horaris d'ambdues empreses, els canvis de torn estan estesos
entre els treballadors, i compten amb el vistiplau dels gerents de les
empreses". És a dir, la complicitat empresarial és total, i, segons els
treballadors "Aena i les companyies de handling
són conscients de la precarietat que hi ha...". Val a dir que la situació
ha arribat a tal nivell de gravetat que, a principis d'aquest mes de juliol, dBalears
va publicar una notícia segons la qual el comitè d'empresa d'Aena a
l'aeroport de Son Sant Joan alertava que les pèssimes condicions de treball
fins i tot pot posar en risc el passatger (sic).
Tornant a la informació d'Última
Hora, és molt rellevant el que diu un treballador: "La culpa més grossa de
tota aquesta situació la té Aena, que és la que fa les subcontractes, i sempre
es tira a l'oferta baixa, per la qual cosa, al final, ho paguen els
treballadors. De vegades se subcontracta un servei fins a dues vegades".
Fins fa poc, hom podia culpabilitzar de l'existència d'aeroports amb extrema
precarietat –gairebé explotació- laboral als autors de la reforma laboral del
2012, és a dir, al PP. Ara ja no hi excuses. El Gobierno de España del PSOE ha
de revertir aquesta vergonyosa situació. I ho ha de fer ja!
El ministre de Foment, José Luis
Ábalos, tot i que ja ha renunciat a revertir la privatització d'Aena (i de la
cogestió Comunitat Autònoma-Estat no n'ha dit res), ha garantit que la dita
privatització no anirà a més, i que l'Estat seguirà mantenint el 51% del capital, i ja hi ha nou director
d'Aena, el català Maurici Lucena. Per tant, ja estan trigant a posar fil a
l'agulla perquè la precarietat laboral dels aeroports no segueixi sent un dels
costos humans no avaluats en els balanços dels costos i beneficis que ens genera
el turisme a la ciutadania de les Illes Balears.
Avui, dilluns 16 de juliol, ens
visita la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto. S'anuncia que
es reunirà amb agents socials i representants del sector turístic illenc, i que
estarà acompanyada de la delegada del Govern a les Illes, Rosario Sánchez, i
per la també mallorquina secretària d'Estat de Turisme, Bel Oliver. Tindran el
coratge d'anunciar i comprometre's a què, a partir de ja, per aquestes
contrades hi haurà aeroports lliures d'explotació laboral? Pel que fa al Govern,
no pot menystenir que Aena ha esdevingut en una de les demostracions més
punyets del capitalisme extractiu d'aquesta terra, no només pels dobles que ens
espolia, sinó també per com guanya aquests doblers: amb explotació laboral i
zero responsabilitat social i ecològica. Cal dir prou!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada