Publicat
originalment a dBalears (08-10-2018)
La lluita contra l'autopista
Llucmajor-Campos és una lluita pel canvi de debò en matèria d'infraestructures,
mobilitat, conservació i ordenació territorial, erradicació de la corrupció,
formes de fer política, combat contra l’especulació, etc. Fins i tot, diria jo,
és una batalla per avançar en un canvi de model de societat. Per això serà –ja
ho és- una lluita dura, complicada, d'incert èxit. Encara que sigui un altre
"David contra Goliat", com tants d'altres en aquesta terra, es pot
guanyar. Tanmateix -en el supòsit que allò que representa #AutopistaMai sigui
derrotat per les excavadores, l'asfalt, el cotxe, els poderosos lobbys, els
doblers, etc.-, l'ecologisme guanyarà en dignitat.
Per que, per molt que
s'entossudeixin -alguns més que uns altres, tot s'ha de dir- els partits del
tripartit que governa el Consell de Mallorca, és mentida que aquest projecte
sigui un compromís de governabilitat que cal complir. L'apartat
d'infraestructures de l'"Acord
de governabilitat pel Consell de Mallorca 2015-2019" és més polièdric.
Entre altres coses, xerra de "redimensionar les infraestructures, i
aprofitar la baixada de la pressió sobre la xarxa viària per derivar part dels
viatges realitzats en transport privat cap al transport públic"; d' "avaluació
i revisió dels projectes, contractes, i adjudicacions de la Direcció Insular de
Carreteres, i efectuar una reconversió del departament de carreteres en un
departament d'infraestructures i mobilitat sostenible"; de "revisar
el PDS de Carreteres, i elaborar un Pla de Mobilitat, i desenvolupar aquests
dos instruments de forma coordinada per evitar generar més trànsit, i impulsar
millor el transport públic interurbà, realitzant una avaluació de sistemes per
garantir la seguretat dels ciclistes i motoristes, i la convivència ordenada
amb els vehicles, donant un nou impuls a la instal·lació de guarda-raïls per a
motoristes"; de "revisar el Conveni de Carreteres, descartant noves
macro-infraestructures, i reforçant o millorant el teixit existent (carreteres
comarcals), incloent-hi major dotació pressupostària per rescatar Túnel de
Sóller"; i, efectivament xerra de "redimensionar el projecte de
desdoblament de la carretera Campos-Llucmajor, minimitzant l'impacte i el
consum de territori".
Per tant, "redimensionar el projecte de
desdoblament de la carretera Campos-Llucmajor" es podria executar, en tot
cas, en el context del conjunt d'aquestes qüestions pactades, i sense ser
contradictori amb els altres punts. Al cap i a la fi, el PSIB-PSOE, MÉS per
Mallorca, i PODEMOS el que haurien d'explicar és per què s'han entestat en
aquest projecte, i no en un altre. Perquè aquest entossudiment en una infraestructura
que és, veritablement, una autopista tan semblant a la projectada pel PP, que
no ha requerit un període nou d'exposició pública. Hem passat del "govern
de la gent", al un "sense complexos" impropi de forces
polítiques no dretanes, i dels compromisos de transparència i participació, a
la més grollera neollengua?
Tinguin per segur que aquesta
autopista cap al no canvi és una fragant contradicció per avançar "Pel canvi segur" que predicava el
PSIB-PSOE en 2015; una constatació que el lema de la campanya d'ara fa gairebé
quatre anys de Podem -"És ara,
Podem"- s'ha reconvertit en "És ara, Podem fer el que la casta ha
fet tota la vida: asfaltar", i que, com afirmava en aquella campanya
electoral MÉS per Mallorca, potser per aturar la construcció de l'autopista
Llucmajor-Campo: “Indignar-se no basta!”.
I, tanmateix, el que políticament i èticament és una traïdoria és ni tan sols
indignar-se amb aquesta autopista en direcció al no canvi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada