Publicat
originalment a dBalears (16-11-2020)
Amb la sobtada paralització, a
conseqüència de la pandèmia de la covid-19, de l'activitat del nostrat Tot
Turisme, se'ns presentava una oportunitat de fer un téntol, i repensar com, ara
sí!, s'impulsava el tan reiterat canvi de model. Era una oportunitat històrica!
Però es veu que en el Consolat de Mar no van d'allò que Ovidi Montllor cantava.
"Un moment! / No ens precipitem. / Primer pensem".
Tan sobtada com la paralització
del motor de creixement econòmic, va ser la resposta del Govern de les Illes
Balears amb l'aprovació del "Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures
urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la
simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les
Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la
COVID-19". En aquest poti-poti –en la mateixa lògica que la dreta local
més caciquil va encarar la crisi anterior- de mesures de rebaixes dels
requeriments ambientals, i de potenciació del campi qui campi amb l'anomenada
"declaració responsable" per a seguir encimentant i asfaltant
territori, hi havia una mesura concreta especialment cridanera: El regal als
amos dels hotels per a ampliar-los en un 15%. Un regal que inicialment semblava
que, al marge del simbolisme, tenia una relativa importància. Però, com tantes
vegades, les coses s'han de contextualitzar.
I com era el context? Idò, segons
el Banc d'Espanya, l'any passat la inversió estrangera per a la compra d'hotels
tenia un creixement como mai (entorn d'un creixement del 30% en relació amb
l'any anterior); i moltes d'aquestes inversions les canalitzaven fons d’inversions
nord-americans des de paradisos fiscals. En els mateixos dies que es publicava en el BOIB el Decret llei 8/2020,
la premsa local informava que "Mallorca es en estos momentos el principal objetivo para los fondos
Blackstone, Atom Hoteles, Portobello Capital, Covivio, CBRE Global Investors,
Corum AM, Elaia Investment, KKR e Hispania".
Ara ens assabentem que hi ha un volum
considerable de cadenes hoteleres i hotels en venda, una dinàmica que tot
apunta anirà
en augment en els pròxims mesos. Per tant, la importància del regal als amos
dels hotels de l'ampliació del 15% s'entén ara molt millor.
Hom pot concloure que l'aposta
del Consolat de Mar, en lloc de pensar com ens en sortirem d'aquesta pandèmia
amb alguns canvis en el model de creixement actual de TTT (Tot Turisme amb
Totxo), és ajudar a fer-lo un poc més depenent de l'especulació internacional i
de la indecència global dels Fluxos
Financers Il·lícits. Mala peça al teler, aquesta Mallorca amb els hotels
for Sale!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada