Publicat originalment a Diario de Mallorca (28-02-2022)
Sense
deixar, ans al contrari, la seva funció social d'expositor d'art, Es Baluard
Museu d’Art Contemporani de Palma ha obert una mena de racó de pensar, i,
pensant, d'aprendre. Ha posat en marxa un programa de formació i investigació
anomenat Laboratori d'Art i Pensament (LAP), amb la pretensió de
"constituir-se com a plataforma d'idees i espai de pensament crític des
d'on explorar les potencialitats de la pràctica artística i la producció
cultural com a dispositius d'intervenció en el canvi social". És, sens
dubte, una pretensió tan ambiciosa com necessària. Hom diria que una institució
cultural pública de la rellevància d'Es Baluard Museu té una certa obligació
amb la societat mallorquina d'impulsar iniciatives com les que coment en
aquestes línies. Cal, doncs, felicitar-se pel fet que ara aquest, per dir-ho
així, deure hagi esdevingut en vocació, compromís, i concreció.
La
primera edició del LAP intitulada "Zona de contacte: reparar les
crisis", que s'ha iniciat aquest mes de febrer amb el primer mòdul, i que
es desenvoluparà fins al juny vinent, s'articula entorn de cinc eixos temàtics
amb el corresponent mòdul formatiu: Nova institucionalitat, Ecologismes,
Treballs, Feminismes, i Fronteres. Com tota la informació està disponible al
web d'Es Baluard Museu (www.esbaluard.org), no m'entretindré en la concreció de
continguts i equips docents -on participen personalitats de relleu
internacional i de l'àmbit de l'Estat Espanyol, com ara, Hito Steyerl, Yayo
Herrero, Judith Butler, Banu Cennetoğlu, Tania Adam, Remedios Zafra, o Guy
Standing. Val a dir que en els equips docents hi ha també una important presència
de persones de casa nostra.
El
programa d'aquest primer LAP -que, per cert, desplega importants activitats
obertes al públic en general, mentre que d'altres són exclusivament per a les
persones inscrites- és força engrescador perquè, en tractar de "les
crisis", ens interpel·la a avaluar la repercussió en la vida de les
persones i en les construccions socials formalment democràtiques, dels valors
morals d'igualtat, solidaritat, i justícia social en la distribució de la
renda, en l'afectació de la triple crisi ecològica (clima, biodiversitat, i
ecosistemes) entre les persones i els països, i en la participació en tot
–també en el poder de debò- de les dones, és a dir de la meitat de la població.
Les crisis d'aquestes dues primeres dècades del segle XXI –caracteritzades,
entre altres coses, per un espectacular menyspreu als advertiments de la
ciència i el coneixement, un "background en ciències socials" fruit
del convuls segle XX, i una reacció fora mida del patriarcat com a rèplica als avanços dels feminismes- són crisis en
termes d'explotació d'un capitalisme de despossessió. Explotació sense límits
del planeta; doble explotació dels migrats (a ca seva perquè el nostre benestar
se sustenta en gran manera sobre el que es coneix com a societats de l'externalització,
és a dir, que externalitzam empobriment; i a ca nostra amb lleis d'estrangeria
que els priven del dret humà a una ciutadania amb drets); de persistent
explotació patriarcal i d'insuficients avanços en matèria de Justícia de
Gènere; d'explotació social exemplificada en el "precariat", la
pobresa laboral, i el col·lapse dels "ascensors socials". Són unes
crisis amb una càrrega d'indignitat a l'engròs. Indignitat de qui? Acudim al
Tocats pel foc del gran Manuel de Pedrolo: "- Hi ha res més indigne que
ser explotat? –Sí: explotar".
Però
la proposta que ens fa Es Baluard Museu d’Art Contemporani de Palma en aquesta
primera edició del LAP, a més de la necessària dissecció de les crisis, és que
pensem "polítiques essencials de reparació". No és poca cosa! Intuesc
que la institució museística ens insinua que art, pensament i aprenentatge poden
transformar, si més no, la cognició d'una part de la societat, generant nous
models de comportament que vagin ampliant el registre ètic del conjunt de la
societat. És una tasca potser titànica en la que em plau participar-hi
modestament. Sóc dels que creuen fermament que pensar l'impossible -però
necessari- és una manera de viure plenament la vida. És, cal dir-ho, urgent
fer-ho. No sigui cosa que calgui recordar a Italo Calvino quan a La pompa di
benzina afirma: "hauria hagut de pensar-ho abans, ara ja és tard ..."
En
qualsevol cas, no ens podem permetre que les precarietats materials, vitals i
emocionals, precaritzin la capacitat social de pensament no hegemònic. Per
reparar les crisis caldrà, ben segur, aprendre a desaprendre molt de l'après en
un context de pensament únic neoliberal perquè així, en paraules de Walter
Benjamin, "ens arribi l'esperança dels desesperançats".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada