Publicat
originalment a dBalears (25-05-2025)
Em disposava a analitzar la que
sembla darrera fase del genocidi i neteja ètnica a Gaza i Cisjordània. Un cicle
especialment cruel, infame, en el que la fam i la mort per desnutrició ha
esdevingut en arma principalíssima per al compliment de l’objectiu -reconegut
recentment per Netanyahu- de fer que Gaza sigui inhabitable,
ingovernable, i, en última instància, despoblar-la. Estem en presència d’una
operació de devastació en tota regla. Malauradament, això passa sense una
massiva mobilització social de rebuig. Romanem en “la
nostra zona d’interès”, si més no, en la vida real, car la virtual és una
altra cosa.
Em semblava que podia tornar a
ser d’interès, en aquesta fase del genocidi palestí, insistir en la disputa
entre antisionisme i antisemitisme. Tanmateix, els recents esdeveniments,
moviments polítics, i acceleració de la monstruosa maquina sionista de
matar, ho fa balder. En qualsevol cas, com escriu Enzo Traverso a Gaza
ante la historia, “la realitat és que l'antisemitisme s'ha
convertit en una arma. No l'antisemitisme del passat, que es dirigia contra als
jueus, sinó un antisemitisme imaginari que serveix per a criminalitzar les
crítiques a Israel”.
I, tanmateix, pensava escriure
unes ratlles instant a la societat mallorquina a una mobilització amb pretensió
de transversalitat i de, tot i la seva dignitat,
superació de l'autominorització del moviment illenc de solidaritat amb
Palestina. Ens cal una gran mobilització amb voluntat de mínims comuns
denominadors entre diversos entorn
d'objectius com ara “Stop genocidi. Palestina lliure”.
Pensava, en definitiva, escriure sobre la necessitat de tornar
a sortir als carrers per
demostrar que som capaços de -endemés de petits, però importantíssims, gestos i fets
d’empatia amb les víctimes palestines- demostrar que Mallorca majoritàriament no
és indiferent al dolor de les víctimes del genocidi que marcarà les nostres
vides.
Però, vet aquí que, tot just
acabat d'escriure el títol que encapçala aquests paràgrafs, en una de les
llistes de cançons de Spotify comença a sonar Solo le pido a Dios. És la cançó
més coneguda del cantautor argentí León Gieco que, des que fos escrita en 1978,
ha estat versionada per una infinitat d'artistes (el mateix León l'ha
interpretada amb multitud de músics i cantants), i que, en manifestacions i
trobades diverses, alguns l’hem maltractada a cops de desentonació de versos
com ara “Que el
dolor no me sea indiferente”, “Que lo injusto no me sea indiferente”, “Que la
guerra no me sea indiferente”, “Que el futuro no me sea indiferente”,
i, sobretot, “Que la
reseca muerte no me encuentre / vacío y solo sin haber hecho lo suficiente”.
Avui aquesta “plegaria” a tots els déus -també a la no-religiosa capacitat
individual i col·lectiva d’indignar-se i mobilitzar-se- és un contundent
al·legat contra el fenomen anomenat “Pànic Moral” (Ilan Pappé ho explica aquí),
i, alhora, és un veritable clam per Palestina. Ho és en qualsevol versió,
però, a parer meu, especialment en la interpretació d'Alma Sufi
Ensamble, León Gieco i Gastón Saied.
Uns mesos abans del traspàs de
Pepe Mujica, León Gieco li va dedicar aquesta cançó intitulada El desembarco. La
tonada diu: “Hay
alguien que bendiga esta hermosa comunión / de los que pensamos parecido /
somos los menos, nunca fuimos los primeros / no matamos ni morimos por ganar /
más bien estamos vivos por andar / esperando una piel nueva de este sol / no
pretendemos ver el cambio / sólo haber dejado algo / sobre el camino andado que
pasó”.
Veritablement, ens podem
permetre que el genocidi i la neteja ètnica de Palestina sigui un episodi sense
haver deixat en els nostres camins vitals prova d'haver fet tot el que sigui
possible, fins al darrer alè, per aturar aquesta barbàrie?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada