Publicat originalment a dBalears (28-09-2025)
Per diverses
circumstàncies no havia vist la pel·lícula "Sirât" fins divendres
passat. El film d'Oliver Laxe, que competirà per un Oscar, és una aclaparadora
experiència visual i sensorial, una eficient metàfora del transitar emocional,
dels atzars de la vida, de la recerca d'ajuda (som essers que necessitam ser
cuidats), de les cures que ens humanitzen. Tot envoltat d'una tensió narrativa
in crescendo. És d'aquestes pel·lícules que necessit reposar per acabar
d'escatir fins a quin punt m'ha agradat i què m'ha aportat. No obstant això,
crec no equivocar-me si dic que "Sirât" és una bona candidata per
competir pel premi a la millor pel·lícula internacional de l'Acadèmia de
Hollywood. Ho és més que les altres dues que competiren per ser candidates:
"Sorda", l'òpera prima d'Eva Libertad, i "Romería" de la
gran Carla Simón.
En qualsevol cas,
aquestes ratlles no són per fer un comentari de cinema, sinó d'allò que no
mostra "Sirât", i de les voltes que dona el guió per ocultar una
realitat incòmoda.
Quina és
l'ocultació? Idò, l'existència del Sàhara Occidental, un territori il·legalment
ocupat pel règim marroquí que, legalment, continua sent un "territori no
autònom" pendent de descolonització. Ho fa des d'abans d'entrar a la sala
d'exhibició. En la totalitat de les sinopsis de "Sirât", amb mínimes
variacions, introdueixen al públic en la història dient: "Durant una rave
a les muntanyes del sud del Marroc, Luis i el seu fill Esteban ensenyen als
raveros la foto de la germana del nen, desapareguda fa mesos, en una d'aquestes
multitudinàries festes de ball i música electrònica que dura tota la nit i a
vegades més d'un dia". Efectivament, així comença la pel·lícula, però no
hi ha ni una sola seqüència que transcorri a les muntanyes del desert del sud
del Marroc. Tot passa al Sàhara Occidental.
El guió situa
l'acció al sud del Marroc, "prop de Mauritània" i, com és sabut, el
Marroc no té frontera amb aquest país, per tant, no pot ser un altre lloc que
el Sàhara Occidental. Encara més, al final de la pel·lícula hi ha una escena
que ho confirma. És aquella de l'inconfusible tren de ferro que únicament
connecta les ciutats mauritanes de Zuerat i Nuadibú. Per a arribar fins a
Mauritània, des del nord, cal travessar el Tiris, que està en els Territoris
Alliberats del Sàhara Occidental, per tant, no hi ha dubte que tota la història
es desenvolupa al Sàhara Occidental. És, només, ocultació?
Hi ha detalls a la pel·lícula que fan pensar que no sols hi
ha una voluntat d'ocultació de l'ocupació il·legal del Sàhara Occidental.
Sembla que hi ha una certa voluntat de no anomenar les coses pel seu nom. En
entrar en escena les mines antipersones, res es diu d'on venen. Per a no
dir-ho, el guió les converteix en un vestigi ambigu de qualsevol guerra
imaginària (concretament d'una forçadíssima invenció de la Tercera Guerra
Mundial). La veritat és una altra: Aquestes mines existeixen, i són les que el
Marroc va sembrar al costat de l'anomenat Mur de la Vergonya, que divideix el
Sàhara Occidental. Estem xerrant d'un mur de 2.700 quilòmetres, custodiat per
desenes de milers de soldats marroquins, que és una de les zones més minades
del món, i que ja ha causat, entre persones mortes i greument ferides, centenars de víctimes.
Record que, quan
feia a Ona Mediterrània el programa de l'Associació d'Amics del Poble Sahrauí
de les Illes Balears (AAPSIB) "Veu Sahrauí", vam tractar en diverses
ocasions sobre la política de desmuntatge d'aquestes mines que duen a terme la
República Àrab Sahrauí Democràtica (RASD) i el Front POLISARIO, i de la
situació de les víctimes d'aquests explosius antipersones ocults en la sorra
sahrauí. Ho vam fer en diàleg amb els
màxims responsables de l'Oficina
Sahrauí d'Acció Contra les Mines (SMACO). Tanmateix, un dels programes més
emotius i esfereïdors va ser aquell en el que vam conversar amb Safia Mohamed
Lamin, una jove sahrauí que treballa de desminadora a una de les ONGs líders
mundial en l'eliminació de mines terrestres i restes explosives de guerra, que
col·labora amb SMACO. Pot ser que, si el guionista de "Sirât" hagués
escoltat testimonis com el que ens va deixar Safia, no es permetria aquestes
llicències de fantasies i manca de respecte envers les víctimes.
Hi ha algunes
preguntes sobretot plegat: Per què "Sirât" és una bella pel·lícula
amb tant tuf colonialista? Per què es
desaprofita una excel·lent ocasió per reivindicar l'aplicació efectiva dels
DDHH i de la legalitat internacional? Per què s'oculta el conflicte de
descolonització inconclusa del Sàhara Occidental i s'ignora l'heroica lluita
del Poble Sahrauí sota el lideratge del POLISARIO? Per què es fa aquest relat
en una història cinematogràfica que ben bé hauria pogut incorporar un tribut a
la lluita del poble sahrauí?
La resposta la
trobam al final dels crèdits inicials: "Esta película recibió el apoyo a la producción cinematográfica de Marruecos. MOROCCO SHOOTING & SUPPORT".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada