Publicat originalment a dBalears (21-06-2026)
La no explicada
presència del secretari de defensa dels EUA, Pete Hegseth, i del secretari
general de l'OTAN, Mark Rutte, a la reunió de ministres de Defensa a
Brussel·les el dijous, 18 de juny, demostra, a parer meu, la submissió de la UE
en matèria armamentista i guerrera a allò que ordenin els poders estatunidencs.
És una submissió perillosíssima. No debades, Hegseth va aprofitar la
inauguració de l'esmentada reunió per esbroncar als europeus que no aporten el
5% del PIB a l'OTAN, i va criticar, sense embuts, les preocupacions i despeses
europees en matèria de canvi climàtic o igualtat de gènere (sic). Tanmateix, el
retret més fort de l'home de Trump en els assumptes de la guerra va ser contra
les despeses en l'estat del benestar
europeu d'ençà del final de la Segona Guerra Mundial i la minsa despesa militar
feta des de llavors. Poca broma!
L'obsessió dels EUA
i, òbviament de l'OTAN, per retallar despeses socials i transferir-les a lo militar
no és nova. Recordeu les declaracions de Mark Rutte de desembre de 2024 en les
quals afirmava: "Els ciutadans dels estats membres de l'OTAN han
d'acceptar fer sacrificis, com ara retallades en les seves pensions, sanitat i
sistemes de seguretat social, per a augmentar la despesa en Defensa". La
concreció de la submissió de la UE als EUA és el
pla anomenat ReArm Europe que, anunciat el març de 2025, preveu mobilitzar
800.000 milions d'euros per a armament, uns recursos que es desvien de
l'educació, la sanitat, la protecció social, i l'acció climàtica.
Per oposar-se a
aquest despropòsit -a aquesta, en paraules de l'Arcadi Oliveres, "malaltia
que no para de créixer i que es diu guerra"- més de 800 organitzacions de
la societat civil, sindicats i moviments socials, agrupats a la plataforma Stop ReArm Europe,
es van manifestar diumenge passat, 14 de juny, a Brussel·les i a altres ciutats del continent
europeu. La mobilització va tenir lloc només uns dies abans que els líders de
la UE es reunissin els dies 18 i 19 de juny en un Consell Europeu. Aquest
Consell és l’inici de negociació del pròxim pressupost septennal de la UE -el
que s'anomena Marc Financer Plurianual (MFP) 2028-2034-. Segons advertiren els
i les convocants d'aquestes manifestacions s'està redissenyant per canalitzar
desenes de milers de milions d'euros cap a la indústria armamentística. Val a
dir que l'antimilitarisme europeu denuncià també, i amb més força que mai, la
creixent influència del lobby armamentístic, i per això cal la mobilització
social.
Les organitzacions
que es manifestaren, subratllaren que el
14 de juny no era, ni prop fer-hi, un punt final. Ans al contrari, aprofitaran
la trobada per planificar els pròxims passos d'una campanya a escala
continental que impulsi accions locals sota la reivindicació de: els diners
públics s'han de destinar al benestar, no a la guerra.
El moviment
pacifista mallorquí faria bé de fer-se seu el lema "Benestar sí, guerra
no", i participar activament en aquest cicle de mobilitzacions. Som-hi.
En el cinquanta
aniversari de la Marxa de la Llibertat, que va tenir un gran significant arreu
dels Països Catalans -jo consider que el continua tenint-, permeteu-me que
manllevi i adapti el seu històric lema: "Poble mallorquí, posa't a
caminar".

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada