dimarts, 24 de juny del 2014

Del “tot turisme” a l' infantilisme de l' “anti-turisme”

Un jove estudiant universitari mallorquí m’ha fet arribar la publicació titulada  “TOT INCLÒS”.  El primer que em va cridar l’atenció va ser el sotstítol més  que contundent:  “Danys i conseqüències del turisme a les nostres illes”. Tot seguit em propòs esbrinar qui són els autors i autores. D’alguns conec la seva solvència acadèmica i/o el compromís amb la justícia social o amb la  preservació del territori i l’ecologia en general. Inicialment m’estranya un poc el contingut no solament crític, sinó demolidor,  amb  gairebé tot el que significa el turisme  a aquesta terra.  Pot ser m’hauria d’haver adonat que és un biaix lògic d ‘una publicació de la Coordinadora Llibertària de Mallorca.  O  coment amb l’universitari que m’havia remès la publicació, i m’esborrona l’entusiasme i alt grau de coincidència que té amb tots i cadascun  dels continguts de la revista “TOT INCLÒS”.

No tinc cap dubte que és imprescindible una l’altra política turística, un nou model turístic que passa inevitablement  per diversificar el turisme  de sol i platja en primer lloc, i després el turisme en general.  Fa falta una mirada positiva a l'estacionalitat, si més no, perquè és una aturada que ecològicament  esdevé imprescindible. És molt necessària que els turistes contribueixen amb una taxa finalista a quantes inversions públiques de conservació del territori, del patrimoni,  de reconversió amb criteris ecològiques de les zones turístiques,  i de combat contra l’escalfament global, i que a més a més aquestes inversions es decideixin  amb procediments de democràcia participativa. Necessitem posar límits al creixement, a l'excés de pressió humana i  al grau de saturació turística. No hi ha dubte de la necessitat d’una  altra praxis en les relacions laboral i en la cura del capital humà. Potser necessitem revolucionar  el turisme que hem conegut fins ara. Segur que el turisme del segle XXI ha de seguir  garantint  la prosperitat compartida de la nostra gent amb majors graus d'igualtat. Però no ho podem maleir tot. En aquest cas no hi ha “tot inclòs”.

Per aquests motius em preocupa que el jove estudiant de la UIB, a més  de coincidir “fil per randa” amb tots i cada una de les  paraules de la publicació de la Coordinadora Llibertària de Mallorca, em transmetés un encès sentiment de turismefòbia.  Ben mirat, amb tantes dècades de submissió, excepte algun episodi gairebé anecdòtic, de la representació  democràtica al poder econòmic turístic, l'estrany és que no  hi hagi més “infantilisme anti-turisme”.


Publicat a El Periscopi

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada