divendres, 7 de desembre del 2018

Postveritat entorn de l'autopista Llucmajor-Campos


Publicat originalment a dBalears (03-12-2018)

Des que el sistema d'alt nivell funcionarial i judicial local, com a part del conegut com a "Deep State" o "Estat Profund", va actuar amb tota normalitat per mantenir en peu el monument franquista de Sa Feixina, o que, en matèria territorial i de lloguer turístic, s'evidencià, en paraules de la professora de sociologia en UAB Sara Moreno, "fins a quin punt el poder econòmic exerceix el seu control a través del poder polític", no esperava del Consell de Mallorca polítiques associades a grans canvis polítics estructurals. Però allò que mai no m'esperava és que un govern de Mallorca format per MÉS per Mallorca, PSOE-PSIB, i Podem dugués a terme practiqués polítiques de postveritat, és a dir, fes política basada en mentides amb l'objectiu d'aconseguir la distorsió deliberada de la realitat.
Malauradament, emperò, la postveritat practicada per aquest equip de govern en relació amb l'autopista Llucmajor-Campos ve de lluny. Vet aquí alguns exemples prou rellevants: que els "Acords del Canvi" inclouen aquest -i no un altre- projecte; que s'ha modificat substancialment el projecte elaborat pel PP; que, rememorant el "There is No Alternative" (TINA) de Margaret Thatcher, no hi ha alternativa a la destrossa territorial provocada per l'autopista, eufemísticament dita desdoblament; que, sense haver-ho intentat, no es pot fer res perquè l'adjudicació a l'UTE COPISA&AFEX no tornés a ser una UTE Obra Publica&Corrupció (recordin que l'empresa COPISA està associada a casos de corrupció). Val a dir que, en gairebé tot el que té a veure amb aquesta maleïda autopista, els i les que governen el Consell de Mallorca haurien d'haver tingut en compte aquell, no sé si descatalogat, llibre de José Luis L. Aranguren titulat "Ètica i política". Gestionar des de l'Esquerra, el sobiranisme, i l'ecosocialisme és, a vegades, problematitzar la (i)lògica neoliberal. Mala peça en el teler si, per no capgirar aquesta lògica, no es fa tot el que es pot -també simbòlicament- en la lluita sense complexos contra la corrupció passada, present, i futura! És més: La política basada en mentides és incompatible amb veritables polítiques de transparència i participació. Serà per això que el govern del Consell de Mallorca sembla afectat per una greu al·lèrgia a sotmetre el projecte d'autopista Llucmajor-Campos a un procés d'exposició pública?
I, tanmateix, el que va succeir dimarts de la setmana passada va ser, com algú va dir en el seu moment en el Parlament de les Illes, "el colmo". En un espai institucional d'Audiència Pública, la consellera de Territori i Infraestructures del Consell de Mallorca, Mercedes Garrido, anuncià una reducció dels metres de l'ample de l'autopista. Ha resultat ser un episodi més d'aquesta política de postveritat! M'estalviaré els detalls que, fil per randa, tenen a la Nota de Premsa de la Plataforma Antiautopistes. A la postveritat, s'hi ha d'afegir la menyspreable moda dels "fakes news", és a dir, de les falses notícies!
Arribats a aquest punt, només hi ha una solució: Rectificació i paralització del projecte. El debat no és, digui el que digui la senyora Garrido i companyia, d'uns metres més o manco d'ample, la cosa va de model de mobilitat, de què el mot "sostenibilitat" recobri versemblança en el vocabulari de l'esquerra.
Mentrestant, no ens tractin de bàmbols a la gent que seguim estimant Mallorca, i lluitam inclaudicablement  i  tossudament perquè no sigui asfaltada i destruïda.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada