diumenge, 16 de juny del 2019

(I)Responsabilitat Social Corporativa



Rafael Borràs
Publicat originalment a dBalears (10-06-2019)

En temps de pactes postelectorals, i a tocar de la constitució dels nous ajuntaments , seria bastant lògic que dediqués aquest espai a comentar aquests assumptes. Però, tot plegat, em sembla un "déjà-vu". El peix està tot venut. L'únic dubte és si el PSIB-PSOE es convertirà, en temes com ara model econòmic, crisi climàtica, dualització social, territori, mobilitat, relacions laborals, cultura, ús social del català, en una mena de "casa comuna programàtica de l'esquerra". Temps al temps!

En qualsevol cas, aquesta setmana la cosa va d' (I)Responsabilitat Social Corporativa. No és una dèria extemporània. Dues de les notícies més rellevants de la setmana passada hi tenien molta relació amb aquesta absència de Responsabilitat Social Corporativa (RSC).

La primera de les notícies feia referència a un assumpte que fa temps que cueja: El judici a l'empresari Luis Riu, per un presumpte frau fiscal multimilionari i suborns, se celebrarà el mes d'octubre d'enguany. En una altra ocasió, ja vaig escriure a dBalears sobre aquest cas de "Corrupció a Miami", però, com més temps passa, més m'interessa aquest assumpte. Entre altres coses, em resulta del tot fascinant la hipocresia empresarial que significa que no hi hagi sarau sobre Responsabilitat Social Corporativa on el departament de RSC de RIU Hotels no tingui un protagonisme estel·lar. És sabut que la RSC té molt de màrqueting, però, en qualsevol cas, per a què tingui uns mínims de versemblança comercial, ha de ser integral. Per exemple, una acció de RSC relacionada, posem pel cas, amb el reciclatge de residus podria estar bé, però en combinar-la amb l'evasió fiscal, esdevé amb una vulgar estafa de màrqueting.

La segona de les notícies té a veure amb un informe realitzat pel prestigiós grup de transport sostenible, Transport & Environment, segons el qual Palma és la segona ciutat d'Europa més contaminada pels creuers, i  "Carnival Corporation, l'operador de creuers de luxe més gran del món, va emetre gairebé 10 vegades més òxid de sofre (SOX) a les costes europees que els 260 milions d'automòbils europeus el 2017". Immediatament, l'Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA, per les seves sigles en anglès) va sortir a rebutjar les conclusions d'aquest informe. I ho fa sense contradir el treball de Transport & Environment amb noves dades. La seva "gran impugnació" és que "les dades analitzades no estan científicament contrastades". En aquest cas la (I)Responsabilitat Social Corporativa consisteix en la utilització per part de CLIA del mateix argument de patrimonialitzar el cientifisme, sense explicar en què es basa aquest suposat coneixement científic irrefutable. Val a dir que és el mateix argumentari que es va utilitzar -i es continua utilitzant- per negar la triple crisi ecològica (clima, biodiversitat, ecosistemes).

Combinar la lectura d'aquestes notícies de (I)Responsabilitat Social Corporativa amb la del llibre pòstum del gran Josep Fontana, "Capitalisme i democràcia 1756-1848. Com va començar aquest engany", arrodoneix la comprensió que el capitalisme (que és quelcom més que l’economia amb mercats)  és una negació permanent i persistent dels límits de la immoralitat, la indecència, i la manca d'ètica; dels límits de l'esclavització, i l'explotació; dels límits al creixement; dels límits energètics, i ecològics... Capitalisme i Responsabilitat Social té bastant  d'oxímoron.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada