Publicat originalment a dBalears (16-11-2025)
Vivim -almanco és
la meva percepció- unes primeres setmanes de novembre en què s’acumulen els
exemples d’esquerdes a les presons d'allò que, segons el capitalisme neoliberal
actual, és possible o no ho és.
La primera
d'aquestes vies de fuita de l’empresonament mental és l'important estudi
elaborat per la Cooperativa Garúa per
al GOB titulat "Impactes
sobre el treball de la transició ecosocial a les Illes Balears. Una proposta
decreixentista". El document és una tècnicament robusta proposta que
palesa la possibilitat de no continuar vivint -millor dit, malvivint- en un
règim de turismedependència. Veritablement, la insostenibilitat del model de
turistificació és inqüestionable i, en gran manera, qüestionada. Aquesta no és
la qüestió en disputa. Allò que està en discussió és si l'alternativa són
societats que, en paraules de l'informe, "satisfacin de manera universal
les necessitats humanes i altres que es basin en societats més desiguals que les
actuals".
Posar damunt la
taula que el decreixement és possible, sense que el factor treball remunerat
sigui el gran damnificat, és un rotund encert de l'ecologisme social. Proposar
la reducció de jornada en les feines mercantilitzades com a element per
minimitzar, o, fins i tot, superar en positiu (amb creació d'ocupació) els
impactes negatius de la transició ecosocial, és donar-li a la històrica
reivindicació obrera un nou enfocament d'època: Treballar menys hores és
condició necessària per garantir de debò les necessitats humanes i la vida.
Per una altra
banda, no és fútil que, segons l'estudi "Economia Social i Solidària a
Inca", fet per la Fundació
Intercoopera a la capital es Raiguer, l'economia social i de les cures
s'hagi convertit en un dels motors econòmics més importants. Que a la ciutat d'Inca,
amb un passat industrial, i que fa menys temps, fruit de la
desindustrialització i l'extensió de la turistificació arreu de l'illa, va patir
una forta gentrificació de bona part del seu potencial laboral cap a les
costes, l'economia social, solidària i de les cures generi 58,5 milions d'euros
anuals (el 12,37% de la riquesa econòmica del municipi), i ocupi laboralment a
1.170 persones, gairebé un 14% dels assalariats de la ciutat, és un exemple que,
a fora de les presons del possible hegemònic, hi ha alternatives.
Una tercera
esquerda al autoritari pensament únic turbocapitalista és, sens dubte, el
recentment publicat informe de la
Fundació FOESSA (Foment d'Estudis Socials i de Sociologia Aplicada) sobre
exclusió i desenvolupament social a Espanya. Que una entitat força emparentada
amb Càritas, després d'una desoladora anàlisi de la situació social al Regne
d'Espanya, proposi "Recursos per a la construcció d'una societat
alternativa", a cop de perspectiva feminista, ecologia, espiritualitat(s),
ecofeminisme, i que advoqui "per una societat i un món centrats en la
cura", és tot un símptoma que les presons del possible tenen forats.
Afegim-hi a tot
plegat el recentment publicat llibre de Lea Ypi intitulat "Fronteras de clase: Desigualdad, migración y
ciudadanía en el Estado capitalista". Les escasses
noranta pàgines del text són un torrent d'idees radicalment alternatives sobre
migració. Una vegada llegit, s'observa amb una altra mirada la xerrameca pueril
i racista de la política migratòria de la nostrada i d'arreu dreta
ultra&extremada. Aquesta és una altra mirada que eixampla els horitzons
alternatius possibles.
Val a dir que es
presagia un escreix d'aquestes esquerdes: Dilluns, 17 de novembre, arriba a les
llibreries "A les
presons del possible", de Marina Garcés. Les sinopsis que des de fa
dies circulen afirmem que "en un moment en què nous discursos emancipadors
recuperen el concepte de possible com a horitzó d'esperança, es fa urgent
explorar a fons el lloc que ocupa aquest concepte en els nostres discursos, en
la relació que podem mantenir amb la realitat, amb la producció d'altres
realitats. És el que es proposa aquest llibre".

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada