diumenge, 22 de juliol del 2018

Mitologia turística balear



Publicat originalment al Diari JORNADA (13-07-2018)

El model balear i pitiús de «tot turisme» per tal de fonamentar la part irracional del sistema ideologicoturístic ha necessitat sempre mites. Com ara el que diu que «vivim del turisme», o el que postula la inexistència d’activitat industrial illenca en la fase preturística.

Un dels mites de la modernitat neoliberal és el de la suposada inversió que fan a casa nostra les grans companyies hoteleres. A tall d’exemple, vet aquí la versió mitològica: la setmana passada la premsa local més entregada a la ideòloga turística informava que Meliá Hotels International ha invertit a la zona de Magaluf més de 200 milions d’euros en els últims anys. La presidenta Armengol, present a l’acte d’inauguració de l’Hotel Calvià Beach The Plaza i Momentum Plaza, afirmà que «el treball ha estat dur, així com la inversió realitzada, però el resultat final compensa aquest esforç...». El batle de Calvià, Alfonso Rodríguez, no s’estava d’agrair l’aposta de Meliá per l’esforç inversor en la reconversió de Magaluf.

Ara, la versió no mitològica: fa unes quantes setmanes, en el curs Economia i ecologia política del turisme, organitzat pel GOB, Alba Sud i La Hidra Cooperativa, Ismael Yrigoy presentava una ponència titulada Empreses hoteleres, hotels i finances i explicava que una de les noves estratègies de les hoteleres és la creació de noves companyies en aliança amb fons d’inversió. Un exemple paradigmàtic és el cas de Meliá a Magaluf car: 1) el 2012 «Meliá Hotels International (50%) i Avenue Capital (50%) creen una nova companyia, anomenada Evertmel, per llançar el Calvià Beach Resort»; 2) el 2015 «Melià ven sis hotels per 176 milions d’euros a una nova empresa, participada en un 70% per un fons d’inversió americà (Starwood Capital) i en un 30% per Melià», i 3) el juliol del 2017 «la participació de Starwood en un hotel es ven per 230 milions d’euros a London&Region Properties». Qui i quant ha invertit? Quant deute s’ha llevat de sobre Meliá i, de rebot, quin ha estat l’increment del benefici/habitació?

Ens volen colònia turística i res pus. Mentrestant ens fan empassolar la nostra pròpia mitologia turística. Només faltaria!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada