dimarts, 28 de novembre del 2017

Renda Bàsica: Una proposta realista i urgent

Fa gairebé 170 anys que la humanitat va poder llegir per primera vegada que "un fantasma recorre [recorria] Europa". Permeteu-me idò que, parafrasejant aquesta frase icònica del Manifest Comunista (publicat a Londres el febrer de 1848), digui que un altre assumpte innovador recorre Europa i el Món. Marx i Engels es referien al comunisme. Ara recorre el planeta el debat sobre la Renda Bàsica, una proposta que ha deixat de ser un assumpte de minories acadèmiques, i de reduïts grups d'activistes, i ha esdevingut, en paraules del pensador holandès Rutger Bregman, una utopia per a realistes. Certament, és ben realista el que s'ha plantejat, per exemple, en els debats de la Constitució Política de la Ciutat de Mèxic, o en els experiments per a la seva aplicació que es duen a terme a indrets dels quatre continents.

Per si de cas, no avançaré més sense abans aclarir que la Renda Bàsica és un ingrés pagat per l'estat, com a dret de ciutadania, a cada membre de ple dret, o resident de la societat, fins i tot si no vol treballar de forma remunerada, sense prendre en consideració si és ric o pobre, o, altrament dit, independentment de les altres possibles fonts de renda que pugui tenir, i sense importar amb qui convisqui. Val a dir que en la definició i defensa que, des de posicions no neoliberals, es fan de la Renda Bàsica s'emfatitza que, en cap cas, no ha d'eliminar cap prestació de l'estat de benestar. Justament el contrari a la, diguem-li, "Renda Bàsica Neoliberal", consistent en una mena de "xec", i l'abolició de les prestacions públiques en espècie, tals com la sanitat, l’educació, les pensions, els serveis socials, o l’ atenció a les persones en situació de dependència. Defensam, doncs, que la Renda Bàsica sigui una peça fonamental -i fundacional- d'un nou Estat del Benestar a l'altura de les necessitats del segle XXI. La nostra és una proposta emancipadora perquè és incondicional, universal, individual, i suficient per garantir el dret bàsic de qualsevol ésser humà: el dret a una existència material digna. Una altra de les diferències essencials entre la "Renda Bàsica Neoliberal" i l'emancipadora és el seu finançament: La primera està en la lògica de l'acumulació per despossessió de l'actual capitalisme, mitjançant la privatització de serveis essencials, i la desfiscalització de les rendes i patrimonis de les classes riques i molt riques; la segona haurà de finançar-se amb una nova política fiscal, que distribueixi de debò la riquesa, i en la qual les persones menys afavorides surtin guanyant, i perdin les poderoses i molt afavorides.

Aclarit l'anterior, m'afanyo a reprendre el punt substantiu de la reflexió que volia compartir en aquestes línies. Tinc pocs dubtes que la presència mediàtica més gran, i en bastants agendes polítiques, de la Renda Bàsica té molt a veure amb el fet que ens enfrontem a reptes d'una magnitud desconeguda fins ara: D'una banda, el canvi climàtic interpel·la, almenys èticament, al decreixement, i el decreixement al repartiment del treball remunerat. D'altra banda, els resultats fins ara coneguts de la nova revolució industrial (la de la robotització, i la digitalització) qüestionen que la plena ocupació sigui un projecte realista, i, al temps, es constata que impulsa la proliferació dels "treballs de merda" (que l'antropòleg nord-americà David Graeber, fa uns pocs anys, va denominar com el fenomen dels treballs absurds). En tercer lloc, la globalització i financiarització del capitalisme realment existent és causa d'unes desigualtats tan brutals que, amb els instruments fins ara coneguts -per exemple, les polítiques de transferències socials dels Estats de Benestar sustentades, en gran part, en mercats de treball inclusius i propers a la plena ocupació-, eradicar la pobresa és una autèntica quimera. És a dir, davant aquests reptes, si volem mantenir societats democràtiques amb unes acceptables quotes d'equitat, no és possible seguir ignorant que la Renda Bàsica, encara que no sigui "la" solució, és part imprescindible d'aquesta.

D'aquests temes es va debatre en el XVII Simposi de la Xarxa Renda Bàsica que, del 2 al 4 d'aquest mes de novembre, s'ha celebrat a Saragossa. Però, en aquesta trobada, que, any rere any -i ja són disset!-, reuneix pensament acadèmic, experiència de l'activisme social i sindical, preocupacions polítiques i institucionals, i coneixements d'àmbits professionals, tals com la fiscalitat, els serveis socials, la salut física i mental, etc., s'han tractat qüestions més concretes, com per exemple:

1. Es va posar novament de manifest la viabilitat tècnica d'una Renda Bàsica finançada amb una profunda i integral reforma fiscal.

2. S'ha evidenciat el rotund i inapel·lable fracàs empíric del sistema de rendes condicionades per eradicar la pobresa. Un exemple clar d'aquest fracàs ho posa de manifest la Consellera de Serveis Socials del Govern, Fina Santiago, que, en una entrevista radiofònica al programa de la cadena SER "Hoy por hoy Mallorca" en data 7-11-2017, i referint-se a la Renda Social Garantida (RSG), que, per cert, s'ha presentat com un dels grans èxits d'aquesta legislatura autonòmica, afirma que tal RSG "no és per sortir de la pobresa, sinó que és per sobreviure" (sic). Com del context de l'entrevista és difícil sospitar que es tracti d'un lapsus linguae, hauríem de preguntar-nos: Si la RSG no és la política autonòmica contra la pobresa, ¿Quina és?

3. Es va demostrar la conveniència de pensar en societats on el treball remunerat no sigui l'únic factor primari de repartiment de la riquesa generada . Això és així, entre altres coses, pels efectes de la robotització i digitalització que avança a una velocitat inusitada, com, a títol d'exemple, posen de manifest tres recents notícies que afecten de ple al principal sector econòmic i laboral de les Balears, i a la mobilitat aèria, tan important per a la gent que vivim en illes. Els titulars de les dites notícies són els següents: "Lopesan Hotel Group, primera cadena hotelera a Espanya que aposta per un robot humanoide"; "Meliá, primera hotelera que posa a vendre habitacions a Amazon durant el 'Black Friday'"; i "AirHelp llança un advocat d'Intel·ligència Artificial per gestionar les reclamacions per retards de vols".

4. Es va tractar de la imperiosa necessitat que la proposta de Renda Bàsica estigui present en els eventuals processos constituents que, necessàriament, s'han d'obrir en un futur immediat (La reforma constitucional en el Regne d'Espanya no és únicament necessària per mor del col·lapse del seu títol relatiu a l'Estat de les Autonomies).

En fi, després d'anys estant cada vegada més present en els àmbits acadèmics, i de l'activisme social, la Renda Bàsica, com algú va dir en aquest dissetè Simposi, ha vingut al debat polític i institucional per quedar-se. Al meu entendre, no podia ser d'una altra manera perquè el contrari seria una bogeria. En paraules d'Albert Einstein "una bogeria és fer la mateixa cosa una vegada i una altra, esperant obtenir resultats diferents. Si busques resultats diferents, no facis sempre el mateix". Doncs, si volem una societat sense pobresa i de ciutadans i ciutadanes veritablement lliures perquè tenen el dret a la seva existència material garantida, convé no entossudir-se a fer la mateixa cosa una vegada i una altra. Dit sense embuts: La Renda Bàsica és la recuperació del sentit emancipador de la democràcia. Per això, a més de ser una proposta realista, és una proposta urgent.

Publicat originalment a Diario de Mallorca (27-XI-2017)

Bones ocupacions contra violència masclista

En el Dia internacional contra la violència cap a les dones és pertinent assenyalar que, aquesta xacra, cal combatre-la des de tots els àmbits. També des de l'àmbit laboral. La violència masclista és, sens dubte, la manifestació més dramàtica de la desigualtat entre homes i dones que generen les dinàmiques de les estructures socials patriarcals. Val a dir que una d'aquestes estructures patriarcals és l'anomenat mercat de treball remunerat.

Un dels objectius –tan important com retòric– de les societats democràtiques és remoure les dificultats perquè aquestes esdevinguin en societats amb un alt grau d'igualtat social i, òbviament, d'igualtat de gènere. Però em tem que, en la mesura que l'impuls igualitari de la democràcia minva –és, a tall d'exemple, més important aplicar polítiques d'austeritat sense pietat per controlar el dèficit i/o el deute que no pas reduir les desigualtats socials o de gènere per garantir la cohesió social–, es produeix una mena de normalització d'aquestes desigualtats. D'aquesta falta de compromís de debò amb la igualtat entre homes i dones, n'és un bon exemple la falta de reacció de les institucions, amb mesures pràctiques, per a capgirar la situació que palesen dos informes recentment publicats amb una autoria, en els dos casos, gens sospitosa de feminisme radical: 1. L'Informe global sobre la bretxa de gènere 2017 del Fòrum Mundial de Davos, per primera vegada en una dècada –des del 2006, any en el qual va començar a realitzar-se–, demostra que la bretxa de gènere creix en les quatre variables que calcula (assoliments educatius, salut, oportunitats econòmiques i apoderament polític). La conclusió de l'informe és demolidora en afirmar: "Més enllà de les sensibles diferències per regions, al ritme actual, la bretxa econòmica global es tancarà en 217 anys". 2. La constatació de les reculades en igualtat d'oportunitats entre homes i dones al món del treball remunerat que posa de manifest el ‘Social Justice in the EU - Index Report 2016’, que elabora la fundació Bertelsman.

És en aquest context global de desigualtat on cal analitzar les desigualtats que sofreixen les dones al mercat laboral illenc. Vegem algunes dades: a) La taxa d'ocupació de les dones en el tercer trimestre d'enguany ha estat un 12% inferior a la dels homes. b) El percentatge de població ocupada masculina a temps parcial ha estat aquest estiu del 6%, mentre que el de població femenina s'ha enfilat fins al 17,6%. c) Les recents dades de l'Agència Tributària sobre salaris del 2016 posen en relleu que la bretxa salarial és del 17,6% i que la pobresa laboral és, especialment, pobresa femenina, ja que el 32% de les dones tenen un salari declarat a Hisenda inferior al Salari Mínim Interprofessional (9.172,80 €/any) i més del 17% amb prou feines arriben a la meitat d'aquesta quantitat. d) Segons l'últim informe –amb dades del 2016– de la Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa i l'Exclusió Social (EAPN), a les Illes Balears la taxa de pobresa femenina segueix sent un punt superior a la masculina –16,1% i 15%, respectivament–. No obstant això, el que és substancial és que un 5,1% de dones viuen en situacions de privacions materials greus, mentre que els homes en aquesta situació representen el 2,3%.

Tot plegat ens està indicant que totes les dones, i també les víctimes de la violència masclista,  sofreixen una major precarietat laboral que, diguem-ho sense embuts, les col·loca en una situació de vulnerabilitat i precaritza la seva capacitat de resistència a les agressions, i de resiliència per recuperar-se’n. En aquest sentit, convé no perdre de vista que el treball remunerat segueix sent el principal distribuïdor primari de la riquesa generada i, per tant, de la renda disponible de les persones. En absència d'una Renda Bàsica Incondicional, la majoria de la gent depèn d'un salari per poder exercir el dret bàsic de qualsevol ciutadà o ciutadana: el de la seva existència material. Per tant, la llibertat de debò és precària si aquesta disponibilitat salarial és precària. La precarietat laboral esdevé, en la majoria dels casos, precarietat vital. I, per tant, en la lluita contra la violència masclista és essencial, encara que no suficient, garantir la llibertat i l’apoderament de les dones que dóna la independència econòmica.

D'altra banda, la situació –imposada per la reforma laboral del 2012– de neofeudalisme en el si de les empreses no facilita unes relacions laborals que siguin garants d'igualtat de gènere (plans d'igualtat) i que contribueixin a l'eradicació de la violència contra les dones. Serien, en canvi, necessàries mesures com les proposades per CCOO i UGT. Per exemple: garantir que les situacions derivades de la violència de gènere, com ara les absències o baixes mèdiques, no suposin una minva econòmica per a les treballadores o negociar protocols d'actuació i mesures de protecció específiques dels drets laborals per a les treballadores víctimes de violència de gènere que no hagin denunciat el seu agressor.

Concloc: l'objectiu de violència masclista zero exigeix un conjunt integral de mesures i d'actuacions molt polièdriques. No crec que el pacte d'Estat que el Congrés dels Diputats va aprovar per majoria –però no per unanimitat– el proppassat mes de setembre sigui suficient, entre moltes coses perquè no fixa l'objectiu d'aconseguir ‘good work for all’ (bones ocupacions per a tothom). Òbviament, no és suficient –no és garantia de viure vides desitjades– el fet que hi hagi bones ocupacions per a les dones, però en la lluita contra la violència masclista aquesta és una condició necessària.

Publicat originalment a l’Ara Balears (25-XI-2017) 

Pobresa laboral i pobres pensions

Primer va ser l' “Enquesta anual d'estructura salarial”, publicada el mes de juny per l'Institut Nacional d'Estadística (INE), que ens informava que l'any 2015 el salari mitjà, 1.783 €/mes, dels ciutadans i ciutadanes de les Illes Balears era dels més baixos i, de fet, ens situava com a setena comunitat autònoma amb els sous més baixos. Més tard, el passat 8 de novembre, es van conèixer les dades del 2016 sobre salaris, que es recullen a l'Enquesta de Població Activa (EPA), que fixava el salari brut mensual mitjà de les persones assalariades illenques en 1.749,3 €/mes. Eren dades que, aplicat el teorema del valor mitjà, evidenciaven que hi havia moltes persones amb salaris que no superen el llindar illenc de la pobresa, que la Xarxa Europea de Lluita contra la Pobresa i l'Exclusió Social (EAPN) situava en 747,8 €/mes, i 750,3 €/mes per a 2015 i 2016, respectivament.

Avui mateix hem conegut que la pensió mitjana cobrada a casa nostra a 1 de novembre és de 856,58€, la qual cosa ens indica que hi ha bastants pensions inferiors a aquesta minsa quantitat perquè, en el cas de les pensions, hem d'aplicar també el citat teorema del valor mitjà que, cal recordar-ho, és més conegut com el ‘teorema del mig pollastre’, és a dir, el que planteja que, si jo em menj un pollastre i tu no, el càlcul de la mitjana d'aus consumides donarà com a resultat que ens ha tocat mig pollastre a cadascun. La conclusió és que s'ha d'anar amb cura amb algunes informacions estadístiques, i el millor és fer les anàlisis a partir d'un mix de fonts informatives.

Ahir se'n va publicar una de cabdal d'aquestes fonts: l'estadística del 2016 sobre “Mercat de Treball i Pensions a les Fonts Tributàries”, que cada any publica l'Agència Tributària. Pendent d'un estudi més acurat d'aquestes dades, avanç el següent: a) El nombre de persones assalariades amb retribucions baixes declarades a Hisenda és prou important: un total de 151.530 persones tenen salaris anuals inferiors al Salari Mínim Interprofessional (9.172,80 €/any). És a dir, el 30,5% del total de persones assalariades (497.410) de casa nostra, segons les dades de l'Agència Tributària, són treballadors i treballadores pobres. b) Potser la dada més feridora és el percentatge de pobresa laboral extrema: un total 79.630 persones no superen una retribució salarial anual equivalent a la meitat del Salari Mínim Interprofessional, és a dir, de 4.586,4 €. c) Es confirma que la pensió mitjana illenca anual (13.187 €) és més d’un 4% inferior a la  mitjana estatal. I, tanmateix, la dada més rellevant és que un total de 67.045 pensionistes tenen pensions inferiors a aquesta mitjana. Hom podria dir que el 34% del total dels nostres pensionistes (198.657) gaudeix d'unes pobres pensions molt poc joioses.

Tot plegat indica que patim una situació estructural de pobresa laboral, i de les pensions, la causa de la qual va més enllà del model productiu extraordinàriament especialitzat en serveis turístics fortament estacionals. És, sens dubte, una problemàtica que cal analitzar en el context d'un capitalisme d'acumulació per despossessió, i d'un estat del benestar que transita cap a una nova realitat d' “estat del bé va estar”.

Publicat originalment  a l’Ara Balears (23-XI-2017)