Acabat de publicar el número 44 de Temes
Socioeconòmics Gadeso -el quart de la sèrie dedicada a observar l’ús de les
Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) a les Illes Balears-, es
coneixia una enquesta realitzada a 27 països, entre ells Espanya, per l’empresa
de programari informàtic Kaspersky. Els resultats són prou significatius: el
30% de les companyies amb més de 100 empleats -un 35% en el cas de les que en
tenen més de 5.000- consideren una de les seves prioritats màximes tenir una
estratègia de tecnologies de la informació, mentre que en el cas de les micro
pimes aquest percentatge es redueix al 19%. És a dir, a major potència
empresarial, major aprofitament de les TIC.
En aquest sentit, paga la pena anotar que a la
publicació digital de la Fundació Gadeso titulada “Modesta utilització
d’Internet per a les compres domèstiques” (disponible a www.gadeso.org) se
suggereix la necessitat de reflexionar sobre els efectes, de les TIC en general
i del començ electrònic en particular, en el mercat laboral, perquè, entre
altres coses, aquesta pràctica comercial combina la massiva utilització de TIC
en l’activitat econòmica amb la tendència a la concentració en grans
corporacions empresarials. Per reforçar aquest suggeriment, es cita com molt
significativa la notícia referida a Amazon als EUA. El titular afirmava:
“L’empleat contra una tropa de 15.000 robots”. En el cos de la notícia,
s’especifica que la multinacional de comerç electrònic ha automatitzat els
magatzems i evidencia el futur incert dels treballadors no qualificats als EUA
i, alhora, s’informa que les vendes d’Amazon pugen un 20% i la plantilla només
un 14%”.
Però, potser he avançat massa sense comentar una
qüestió fonamental: al Temes Socioeconòmics que coment es fa un tast a la
voluminosa informació que ens ofereix l’Enquesta sobre equipament i ús de les
TIC a les llars que elabora l’Institut Nacional d’Estadística (INE), publicada
el 2 de setembre de 2014. Les dades més rellevants són les següents: 1.- En el
període 2010-2014 el nombre de persones de 16 a 74 anys que a Balears han
comprat per Internet productes per a usos domèstics i/o particulars ha crescut
un 42%. 2.-L’any 2014 el nombre de compradors i compradores per Internet és de
387.826, el 45,5% del total de població illenca de 16 a 74 anys. 3.- El
percentatge més gros de gent que compra per Internet fa compres relacionades
amb l’oci: El 53% per adquirir serveis per a viatges, el 48,4% productes
d’allotjament de vacances o el 32,2% entrades per a espectacles. El menor
percentatge (1,7%) fa compres de medicaments. 4.- Un 67,1% de les persones que
compren per Internet programes d’ordinador i actualitzacions, en alguna ocasió
els descarrega, en comptes de rebre’ls físicament. 5.- La forma de pagament
majoritària (56%) en aquest tipus de comerç és la targeta de crèdit o dèbit. I
6.- Només el 42% del total de la població d'entre 16 i 74 anys disposa de DNI
electrònic.
En el capítol de conclusions, s’insisteix en la
necessitat de treballar per evitar qualsevol agreujament de la bretxa digital
en els àmbits social, generacional, de gènere, laboral, de consum i de
participació política. Pel que fa al comerç electrònic, el fet que els
productes més comprats per Internet siguin béns que no són de primera
necessitat potser ens està indicant que la bretxa digital de consum és ja una
realitat. En la meva opinió, és una hipòtesi que cal correlacionar amb les
principals carències materials de bona part de la ciutadania de les Illes
Balears i que, entre altres, posà de manifest l’informe de FOESSA presentat
recentment per Càritas. Hi ha una altra conclusió que em sembla molt de sentit
comú i que encoratja a observar els efectes que sobre el comerç illenc, més o
menys tradicional, té el Comerç Electrònic. Això -i el debat sobre la
utilització del territori i l’espai urbà per a fins comercials- em sembla més
interessant que debats bastant inútils pel futur, com ara, el dels horaris o
els formats comercials, mentre la població compra, cada pic més, des del seu
dispositiu TIC a qualsevol hora i el dia que sigui.
Tanmateix, particularment el que més m’inquieta és
com “l’economia de l’acceleració del desenvolupament tecnològic” en el sector
del comerç accelera la desaparició de llocs de treball. Sense cap reticència a
les TIC i sent un entusiasta del progrés de la humanitat, reclam parar atenció
als problemes de cohesió social associada, entre d’altres, al fenomen de la
computació del treball. A l'hora de reflexionar sobre els grans problemes que
afecten la humanitat del segle XXI és molt convenient retornar als clàssics.
Aristòtil ja digué que “... si d'igual manera, la llançadora teixís i la pua
toqués la lira sense una mà que les guiés, els caps no necessitarien
subordinats”. Ara hom podria advertir que les maquinàries computeritzades i els
robots no aniran a comprar.
Foto. Rafel Borràs (agost 2014). Museu
de Xangai. Aquí l’explicació: