|
Gran
Tori de Miyajima |
El Japó és un país complex.
Ho és geogràficament (illes amb abundants plegaments i dislocacions
geològiques, intensa activitat volcànica, moviments sísmics, etc.);
històricament (complexa història dels samurais, les successives i canviants
eres dels emperadors, les culpes o no culpes japoneses del desastre d'Hiroshima
i Nagasaki...); sociològicament (fanàtics de la tecnologia, del consum,
creients religiosos de la productivitat i el treball, i, alhora, respectuosos
d'una tradició que pesa molt); i socialment (altes dosis d'individualisme,
soledat, gregarisme, i, fins i tot, altes taxes de suïcidi, tot mesclat amb una
important capacitat de socialitzar i de manteniment la desigualtat de gènere,
etc.). De mites sobre el Japó n'hi ha a balquena, la qual cosa li afegeix
complexitat i fascinació. També hi ha molta simplificació d'aquesta
complexitat. Pot ser la més estesa és la reducció de la gastronomia japonesa al
sushi, obviant el complex món del ramen, l'udon o el yakitori.
Però, sobretot, viatjar al
Japó era, per distintes circumstàncies, una assignatura pendent que vàrem
superar el març de 2024 quan aterrarem a l'aeroport Kansai d'Osaka.
Osaka
|
Barri de Dotonbori - Canal
|
Va ser acabar els tràmits
aeroportuaris, mentre esperàvem el conductor per traslladar-nos a l'hotel, i
topar-me amb la primera sorpresa: El vàter del bany és d'alta tecnologia, té
tants comandaments i automatismes que em deixa astorat. El trajecte fins a
l'hotel és la segona sorpresa: És de nit, i el fet de transitar per una llarga
carretera sobre la mar em sembla de ciència-ficció.
Arribats a l'hotel -ben
situat, a tocar del barri de Dotonbori-, després del primer sopar de yakitori
(broquetes) a un petit, i súper animat, restaurant devora del canal, i
d'estirar les cames per rescabalar-nos de les hores d'avió, apag la llum de la
petita habitació. La petitesa de les habitacions dels hotels japonesos no és un
mite.
Primer matinar i primer
desdejunar japonès a base de ramen (sopa amb fideus) i cafè. Ja absolutament
descansats, anem per feines: La ciutat d'Osaka ens serveix de base per fer
algunes visites que, habitualment, es fan des de Kyoto. Comencem fort, i, sota
una lleugera pluja, que a poc a poc amainà, arribem al bosc de bambú
d'Arashiyama. Sens dubte, és un dels racons més al·lucinants i inspiradors del
Japó. La quantitat de gent que hi ha i l'abundància de paraigües oberts no ens
impedeix gaudir d'una experiència inoblidable i fer algunes bones fotografies.
Amb menys gent i amb els paraigües plegats, continuam amb la visita a
l'espectacular jardí del temple Tenryu-ji. Abans de deixar Arashiyama, uns
queviures comprats al mercadet de la zona ens serveixen per carregar piles i
seguir l'itinerari del dia.
|
Bosc de bambú |
La següent estació és
Kinkaku-ji, és a dir, el Temple del Pavelló Daurat que, i no és cap exageració,
ens meravella per la seva l'exuberant elegància. El daurat es reflecteix al
calmat llac malgrat que no hi ha sol! Costa deixar Kinkaku-ji però, ens esperen
el temple Todai-ji i el parc dels voltants a la ciutat de Nara. El Todai-ji val
molt la pena per la grandiositat del "Buda que brilla com el sol" que
alberga. Segons diuen els japonesos, aquesta és la figura de Buda més gran del
món. El parc dels voltants és un poc decebedor donat que la seva atracció
principal són els cervos sika que hi pasturen. I quina és la característica
essencial d'aquests cervos? Idò les seves astes ben desenvolupades. Els de Nara
no en llueixen d'astes, les hi han tallades.
De tornada a Osaka, passeig
per la gran avinguda comercial i de neons de Dotonbori. Provarem les típiques
bolletes farcides de polp (Takoyaki) que, dit sigui de passada, no ens varen
agradar gens. I, per acabar el dia, soparem a una Izakaya (bodega) especialitzada
en carn de vedella de Kobe acompanyada d'una freda cervesa Sapporo.
El segon dia a Osaka fou
per passejar per la ciutat. Osaka és una de les ciutats japoneses reconstruïdes
després de la Segona Guerra Mundial, per tant, és una ciutat nova. En moltes
zones és una ciutat amb diverses altures (estacions de metro i d'altres serveis
ferroviaris, galeries amb oferta gastronòmica, centres comercials...) i amb
grans gratacels. Després de visitar el Castell de Hideyoshi -que, tot i haver
estat reconstruït com la ciutat, manté una majestuositat gens menyspreable- i
de dinar d'okonomiyaki (plat típic japonès que consisteix en una massa amb
diversos ingredients cuinats a la planxa), coneguérem el popular barri de
Shinsekai plegat de restaurants amb decoracions bastant espectaculars i amb
cert regust rònec, tendes i, òbviament, la torre metàl·lica Tsutenkaku. Amb tot,
el que més em va interessar de Shinsekai van ser alguns racons d'autenticitat,
com ara, un cafè ple de senyors locals jugant a un joc de taula local.
De camí a l'hotel passarem
pel districte de la "subcultura otaku", és a dir, del manga, anime,
videojocs, electrònica, senyoretes de Maid Cafe, i altres fricades japoneses.
Passant per la zona de Namba, ens acomiadarem de Dotonbori, el canal, i,
pràcticament d'Osaka. Check-in, arrossegar equipatge fins a l'estació de
tren... i en una mitja hora ens plantarem a Kyoto.
Kyoto
|
Santuari Fushimi Inari-taisha
|
El primer que sobta en
arribar a Kyoto és la impactant estació. Tot i haver estat inaugurada el 1997,
manté el seu aspecte futurista. En sortir de la infraestructura projectada pel
famós arquitecte Hiroshi Hara, segona sorpresa: la icònica torre de telecomunicacions
i d'observació anomenada oficialment com "Torre de Ràdio del Japó",
però popularment coneguda simplement com a Torre de Kyoto. Arribarem quan ja
havia fosquejat, per la qual cosa la il·luminació de l'estació i de la torre
realçaven la seva respectiva esplendor.
Molt a prop de l'estació i del
temple budista de Higashi Hongan-ji, tenim l'hotel. Per començar bé l'estada a
Kyoto, res millor que sopar d'una excel·lent tempura i sashimi a una izakaya
gairebé a tocar de l'hotel.
Kyoto fa honor a la
capitalitat imperial que va tenir. En ser una ciutat no destruïda pels
bombardejos de la Segona Guerra Mundial, hi conviu arquitectura moderna amb una
aclaparadora presència d'edificis de l'Era Edo (1603-1868). A Kyoto vaig
apreciar una certa "identitat kiotense", pronunciada per la
personalitat que li donen el riu Kamo i els seus voltants; el mercat Nishiki;
el barri de Gion amb les Geiko (que és com anomenen a les Geishas a Kyoto) i
Maikos; Pontocho -el barri per mi més tradicional, i, alhora, més elegant-;
l'interessant temple Otani Hombyo, l'espectacularitat del Kiyomizu-dera, la
popularitat del Yasaka Jinja... Esperar el vespre en el carreró de Hōkan-ji
Temple (Pagoda Yasaka), va ser un regal per acabar el dia abans d'un sopar de
sushi.
|
Carreró de Hōkan-ji Temple (Pagoda Yasaka)
|
Xavier Moret en el seu
llibre "Historias de Japón" escriu: "Kioto es la ciudad más
tradicional de Japón y, en algunos de sus rincones, la más maravillosa del
mundo, ...". Potser que un d'aquests racons sigui la Pagoda de Yasaka.
Però, Kyoto té algunes coses decebedores. Per exemple, la que venen com a
"Cerimònia del te amb geisha". Té zero interés! El col·loqui amb la
geisha és una representació depriment del patriarcat (em vaig contenir, però, a
punt vaig estar de preguntar si -i com- es podia sortir de l' "ofici de
geisha"). Si, a sobre, el te matcha tendeix a agradar-te poc, l' "experiència"
esdevingué en mala experiència.
Tanta
sort que l'endemà –tot començà amb un desdejuni japonès i el trasllat en un
taxi en el qual ens comunicarem amb el taxista mitjançant el traductor del
mòbil (cosa que al llarg del viatge descobrirem que era bastant habitual)-
tinguérem una de les millors experiències japoneses. Tinc per a mi que la
deïtat màxima de Kyoto és la Deessa Inari. Ella és, en paraules de X. Moret, la
que vetlla per les bones collites d'arròs, i, per extensió, pels negocis i la
riquesa. A nosaltres ni collites, ni negocis... però sí més riquesa en
experiència viatgera: El Santuari Fushimi Inari-taisha, malgrat que és un de
tants dedicats a la Deessa Inari arreu del Japó, no és qualsevol cosa. És el
més famós i fotografiat pels nombrosos toris (les portes que simbòlicament
marquen la transició d'allò mundà al que és sagrat) que hi ha. Veritablement,
és impressionant. Per
arrodonir la jornada vam visitar el Temple
Kiyomizudera, un conjunt de recintes religiosos de fusta imponents, alguns
d'ells construïts sense claus, situats a l'alt d'un vessant. A la sortida del
temple el camí de baixada estava col·lapsat de gent. Ens ho prenem amb
tranquil·litat: Primer un gelat de te matcha, després un te negre, i quan el
carrer ja estava buidat la compra d'un decoratiu batedor de bambú natural que
tradicionalment s'utilitza per a batre el te matcha.
El
darrer matí a Kyoto, en direcció a l'estació ferroviària, férem parada al
temple Higashi Hongan-ji, que a l'arribada estava tancat i a les fosques. Va
ser una excel·lent forma d'acomiadar l'antiga capital imperial nipona abans de
pujar al Shinkansen en direcció a Hiroshima.
Hiroshima
|
Cúpula de la bomba atòmica (Genbaku Domu)
|
La
visita a Hiroshima és, sens dubte, un imprescindible, i una mostra emblemàtica
dels contrastos del Japó. Fonamentalment, van fer dues coses: Submergir-nos en
el dolor del record d'aquell fatídic 6 d'agost de 1945, data del bombardeig
nuclear de la ciutat. No m'entretindré en aquest assumpte que, recent haver
arribat del viatge, vaig comentar en aquest article intitulat "La
flama d'Hiroshima".
|
Temple de Itsukushima |
Però
en contrast amb l'anterior, des d'Hiroshima amb ferri, visitarem un autèntic
top del viatge: L'Illa de Miyajima. Miyajima significa illa-santuari, i aquest
és el nom popular, encara que, l'oficial sigui Itsukushima. Ho és un imponent
santuari xintoista, un jinja. Però, sobretot, és un santuari de bellesa i
elegància (d'aquesta elegància que solen tenir els temples xintoistes). Val a
dir que aquesta és una de les tres visites més emblemàtiques del Japó segons
els japonesos, i, les japoneses.
Els
cinc imprescindibles de Miyajima són: la gran Tori (símbol gairebé oficial del
Japó), majestuosament plantada enmig d'una mar que varia d'aspecte segons van o
venen les marees; el temple de Itsukushima, un dels indrets més bells del Japó;
el saló de fusta Senjokaku devora la Pagoda de cinc pisos; les vistes al mar; i
el bullici dels carrerons de tendes i restaurats. Ara bé, a la nostra visita hi
va haver una convidada especial: Començava a fer-se present, encara de forma
tímida, la sakura (les flors del cirerer japonès). Uns cirerers que, per cert,
no donen cireres. Són exclusivament ornamentals.
Dos
vespres a Hiroshima, dos sopars interessants. El primer -exquisit- a una
izakaya "sense nom", el segon a un restaurat d'una cadena de sushi
(un tant "fast food" però amb una bona Kirin Beer) i amb l'interès de
fer el que fa bona part de la població local. Per cert, no va ser fàcil elegir
els restaurants a Hiroshima. Vàrem percebre un cert rebuig envers una parella
occidental, i, en alguns casos, poques ganes de superar els problemes
idiomàtics.
En
qualsevol cas "arigato gozaimasu" (moltes gràcies) per tant,
Hiroshima.
Shikoku
amb Kató sam
|
Posta de sol des de Kotohiki Park
|
És
arribar a l'Illa de Shikoku amb el ferri des del port d'Hiroshima -un trajecte
molt agradable que es fa en qüestió de mitja hora- i tenir la sensació que
t'has transportat a molts de kilòmetres. Shikoku és un altre Japó. Un Japó de
tranquil·litat, pocs turistes, espiritualitat, autenticitat, tradició,
sorpreses ...
Trobar-se,
just abaixats del ferri, amb qui ens va fer de conductor els dies que vàrem
rodar per Shikoku, Kató san, va ser sorprenent. Kató és un home de certa edat,
vestit amb tratge, armilla, i corbata, que parlava fluixet i que no s'estava de
repetir aquesta mena de reverència tan japonesa, que en ajudar-nos a ficar la
maleta en el capó del cotxe es posà els guants blancs que emprà gairebé sempre
que conduïa. Un excel·lent conductor i millor acompanyant. Semblava desfruitar
amb el que feia, era evident que s'estimava Shikoku... El Japó de Shikoku és,
per a mi, indestriable de Kató san.
Shikoku
és indústria de la tovallola, i el Museu de Tovalloles Ichihiro (a Imabari) una
al·lucinada per inesperat; bon lloc per fer unes compres de tovalloles
decoratives i dinar. És les vistes espectaculars de l'Estret de Kurushima des
del Mirador Kirosan. És passar unes nits tots sols a una casa Ryokan a un barri
de la ciutat de Mitsuhama i sopars a unes izakaya del barri populars, però
excel·lents en qualitat, servei, i preu (l'Ibuki és imprescindible!).
Imprescindible és, també, el districte històric d'Utico amb el seu
extraordinari teatre Uchiko-za, que avui dia segueix en ple funcionament, amb
obres de kabuki i funcions de bunraku o marionetes tradicionals, els carrers i
cases tradicionals i tendes artesanals on comprarem una preciosa caixa
artesanal de bento.
Shikoku
és matinar i dirigir-te cap al Castell de Matsuyama, passar per la Vall d'Iya
(la informació turística afirma que és on hi ha els congosts més aïllats i
espectaculars del Japó; com no conec tot el Japó no puc assegurar que sigui
cert, ara bé, l'aïllament i espectacularitat són fascinants) Val la pena
aturar-se al llogaret de Shikoku Mura i travessar el pont de fusta. A la Vall
d'Iya va ser -ja sense cap timidesa- on la sakura va explotar, i, de sobte, es
va crear un problema: des de l'esplet de les flors dels cirerers no sabia què
fotografiar... Un dia que el començarem al Castell de Matsuyama l'acabarem al
Kotohiki Park. Aquest parc està en el mont Kotohiki i és famós per la seva
espectacular platja i, sobretot, per albergar una obra d'art feta amb sorra en
forma d'una gran moneda. Tanmateix, el punt veritablement espectacular va ser
la posta de sol. El "País del sol naixent" també té meravellosos
instants de sol acomiadant-se fins a l'endemà.
A
Shikoku és possible que el dia comenci a la ciutat Matsuyama i acabi al poble
de Kotohira a un hotel Ryokan -situat a tocar de les escalinates per pujar al
majestuós al Santuari Kotohira-gū- sopant d'unes bones gyozas a una izakaya de
població local, amb una estada al bany públic de l'hotel (el sentō, en
japonès), i recarregant piles per a l'última jornada a Shikoku.
El
dia de comiat de Shikoku va començar amb un desdejuni tradicional japonès (una
infinitat de platets) i la pujada al Santuari Kotohira-gū. Iniciarem l'ascens
gairebé tots sols, i al llarg de la visita seguirem bastant entotsolats. La
sakura era esplendorosa, els més de 1.300 escalons no són feixucs perquè tot és
tan espectacular que flotes. És una meravella inoblidable!
El
dia va seguir en direcció a les "granges de bonsais", parada a un
autèntic temple de l'Udon per dinar, i fer una visita imprescindible al jardí
Ritsurin a Takamatsu. Una preciositat de paisatgisme japonès.
|
Jardí Ritsurin |
I del jardí a
l'estació Takamatsu per, amb el Shinkansen, posar rumb a Tokyo. Abans toca
acomiadar-se de Kató san i deixar anotat que a Shikoku fan els millors udons
del món, que és mal de fer ser més amable que la persona que regentava la casa
ryokan de Mitsuhama ("el sonrrisas" li dèiem), i que dormir a un
ryokan amb el matalàs enterra, però a sobre del tatami (una unitat de mesura i,
alhora, una mena de catifa) és molt més còmode del que sembla, i, el més
important: Tot el que he explicat fins aquí de Shikoku no és el més rellevant.
No és el motiu determinant que, per mor d'un reportatge de Xavier Moret, ens
havia encuriosit i entossudit a viatjar a Shikoku...
Shikoku
és, sobretot, el pelegrinatge pels 88 temples budistes
|
Temple 66 Unpenji |
Nosaltres
només vàrem poder fer un tast de la ruta: Començarem pel Temple Iwayaji, el
nombre 45, on tenim una tasca fonamental: Comprar el Llibre del Pelegrí a on a
cada temple de la peregrinació que es visita (el llibre està enumerat i cada
pàgina correspon a un temple), un monjo estampa un segell i et fa una preciosa cal·ligrafia
amb una oració o una benedicció. No cal dir que a canvi d'una donació. Els
temples i santuaris japonesos -tant se val si són budistes o sintoistes- estan
supermercantilitzats. Tot -des del popular amulet japonès, l'omamori, fins a
les tires de paper de la fortuna (els horòscops japonesos) anomenades omikujis-
es paga.
El
Temple Iwayaji (núm. 45) es caracteritza per una llarga escalinata amb una gran
porta d'entrada i moltes figuretes a les voreres i les estructures del temple
gairebé incrustades a les roques de la muntanya, en un entorn de bosc força
verd.
El
segon segell al Llibre del Pelegrí és el del Temple Inside-ji (el 51). Està
situat a un entorn urbà, la qual cosa li resta, en principi, encant. Ara bé, en
entrar és com endinsar-se a un oasi d'espiritualitat. Potser el punt més
característic sigui la grandiosa estàtua de Buda que s'albira per darrere del
bosc del temple.
El
tercer temple visitat és el número 66, l'Umpen-ji que vol dir "el que
planeja sobre els núvols". És el meu favorit dels visitats. La pujada amb
telefèric, les espectaculars vistes de la vall per una banda i, per l'altra,
del mar, i, sobretot, els centenars d'estàtues de pedra -cada una d'elles amb
una expressió diferent- que envolten el temple, el fan molt especial. A la
baixa vaig menjar el millor udon de ma vida!
La
nostra peregrinació va ser curta perquè va acabar al quart temple visitat: El
Yashima (núm. 84). Un temple del qual, per cert, Kató san no tenia el segell i
la cal·ligrafia. Havia oblidat al seu Llibre del Peregrí i va haver de tornar
enrere a buscar-lo al cotxe. Se'l veia orgullós del seu llibre, i content una
vegada el monjo li va cal·ligrafiar l'oració i estampar el segell. La
característica que em sembla més rellevant del temple és la seva ubicació: En
un turó volcànic amb unes bones vistes al Mar Interior de Seto i abundant
sakura.
En
ser una peregrinació per temples budistes el que toca és acabar l'oració i
l'ofrena amb silenci, contràriament als sintoistes que les acaben en dos
aplaudiments. Però com acabàvem el camí dels temples, estàvem molt pròxims a
l'acomiadament de Shikoku, i els japonesos són a estones budistes i a estones
sintoistes, no em vaig poder estar d'un aplaudiment. I, alhora, era el moment
de guardar amb cura el Llibre del Peregrí, sens dubte el record de viatge més
curiós dels que tinc al que li queden moltes pages per omplir!
Tòquio
|
Parc Ueno |
Arribarem
a Tòquio quan ja havia enfosquit. Anant cap a l'hotel, situat al barri de
Nihonbashi, ens endinsarem a un carres plens de sakura i amb façanes
il·luminades amb color rosa. Un espectacle! Amb una ubicació excel·lent,
serveis correctes, bon desdejuni (la millor sopa de miso de tot el viatge),
habitació no massa gran, i amb mobiliari excessiu per tots els costats que va
dificultar la col·locació de la maleta i la resta del campament. Ho
aconseguirem i vam apagar la llum. La resta de dies apreciarem el tetris on
encaixaven totes les peses, la proximitat a l'estació de tren (en una ciutat de
la immensitat de Tòquio i dels molts serveis ferroviaris que la ciutat posa a
l'abast de locals i visitants, això és importantíssim), i els voltants de
l'hotel.
El
primer dia a Tòquio va començar molt malament. Teníem una excursió contractada
al mirador de la quinta estació del Mont Fuji, apujar amb telefèric a Hakone, i
navegar pel llac Ashi. Era un matí plujós, el Mont Fuji només es va deixar
intuir parcialment a primera hora i des de la llunyania; Hakone, i el llac Ashi
ho van visitar entre pluja i boira. Un desastre d'excursió i un pitjor servei
de l'empresa que l’ofereix, com a alternativa a l'aproximació al Mont Fuji, una
visita a un poblat artificial i sense gens d'interès.
Resignats
que a Tòquio la disjuntiva que ens havia tocat era o sakura o Mont Fuji,
aprofitarem l'horabaixa per iniciar l'exploració de la gran ciutat japonesa:
L'elegant zona de Ginza va ser el nostre destí i el punt final del dia, que tot
i que no havia començat gens bé, va ser ben autèntic: Sopar de yakitori amb
cervesa a un xibiu de carrer a tocar l'estació Yurakucho. Bé està el que bé
acaba!
I
tant que hi va estar bé. Els dies següents van ser frenètics. Tot va començar
amb un tour privant amb transport públic acompanyats per un guia local:
Enfilarem cap al districte de Shibuya per fer una visita obligada al Santuari
Meiji (un complex sintoista rodejat d’un immens bosc urbà amb molta gent i
dificultats per fer fotos sense massa intrús). En qualsevol cas, va ser una
formidable manera de començar el dia. Seguirem per Shinjuku, Akihabara i
voltants: el famós anunci del moix en 3D; el no menys famós Carreró dels
Records -o dels pixats-; la zona del frikisme del manga, anime, etc. que, més
aviat m'interessa poc; la presència de Godzilla que guaita per darrere dels
edificis; gent estranya; gent que entra a sales immenses de joc (Pachinko i
Pachinslot) que no són teòricament jocs amb premis de dobles, però sí que ho
són (els premis es retribueixen amb unes bolletes que es bescanvien per un val
que potser amb espècies o en metàl·lic). Una raresa més del Japó i un negoci
multimilionari que fa tota la pinta controla la Yakuza (màfia japonesa).
Abans
d'endinsar-nos per allò més friqui de Tòquio, havíem pujat a l'espectacularment
elevat Edifici del Govern Metropolità. Unes vistes panoràmiques igualment
espectaculars i una anècdota: Entorn de l'edifici es veien grupets de
"sense sostre" que semblava sostenien alguna protesta. El cas és que
tot estava tan endreçat que els "sense sostre" semblaven assessorats
per Marie Kondo!
Acabarem
el tour al Temple de Sensoji (el més antic de Tòquio). Abans d'entrar-hi parada
per fer una foto des de l'atura d'un extens bulevard i un antic carrer
comercial, anomenat Nakamise, que condueixen al temple. Del temple destacaria;
el fanalet gegant de la porta, la pagoda de cinc pisos, els jardins amb una
bonica estàtua de Buda i amb alguns cirerers amb flor veritablement bells. És,
potser, el temple més animat de Tòquio.
Per
rematar el dia -molt a prop del "Asakusa Donki", és a dir el
"Asakusa Don Quijote!"(un gran magatzem caòtic )- unes refrescants
cerveses i sushi per sopar i a descansar que l'endemà havíem de matinar.
|
Santuari Nikkō Tōshō-gū |
Matinar
per anar amb autobús al santuari xintoista de Nikkō Tōshō-gū. A més de ser una
meravella -construcció i decoració xintoista amb una evident petjada de
budisme-, conté el mausoleu del shōgun (literalment "comandant de
l'exèrcit" en referència a un rang militar i títol històric concedit
directament per l'emperador) Tokugawa. Em va agradar tant el Nikkō Tōshō-gū que
no és exagerat parafrasejar als tres micos savis representats en el frontispici
d'un dels edificis del santuari: A Nikkō Tōshō-gū no es veu cap mal, no es sent
cap mal, no es diu cap mal: tot és perfecte i en harmonia.
Ens
atracarem al Llac Chuzenji on, entre boira i neu, va ser impossible gaudir de
cap vista, que segur són espectaculars, del llac natural situat a major altura
del Japó. Hi ha indrets japonesos que convé visitar-los en una època que no
coincideixi amb la sakura.
Ara
bé, altres indrets són especialment visitables durant les setmanes de sakura.
És el cas del parc de Chidorigafuchi, on ens vàrem dirigir tot just arribats
del Llac Chuzenji a Tokio. Tot i que ja havia enfosquit, res va impedir el
gaudi de passejar sota cirerers en flor a prop del Palau Imperial i dels
pícnics nocturns de la gent local. Ens vàrem entretenir tant que per poc en
quedarem sense sopar. La zona de restauració de l'Estació Central i voltants ja
no admetien clients. Tanta sort d'una izakaya a la zona de l'hotel, i
tantíssima sort del sushi!
De
la resta de dies de la nostra estada a Tòquio en tinc un record d'un anar i
venir trepidant però, curiosament assossegat, i de gaudir de cada minut: Visita
als grans magatzem d'electrònica Yodobashi Akiba amb compres mínimes (una
bateria per a la càmera de fotos i poca copsa més) i sorprès pels elevats preus
i la tecnologia incorporada als vàters. L'encantador i tradicional barri de
Yanaka (l'anomenat barri dels moixos, i, veritablement, un lloc en el centre de
Tòquio que conserva trets de vida tradicional no turistitzada). Shibuya o
l'estupidesa turistificada de convertir un encreuament i cents de milers de
persones al dia creuant-lo en una atracció turística de primer ordre. Encara
sort que a Shibuya hi ha l'estàtua de Hachiko (el famós i lleial gos que va
acompanyar cada dia al seu amo, el professor Ueno, a l'estació de Shibuya i
l'esperava allà que tornés del treball. Fins i tot ho va fer cada dia durant
els següents nou anys després de la mort del seu amo). No és fàcil retratar a
Hachiko sense gent fent-se selfies amb ell. Ho vaig aconseguir! Els voltants de
l'encreuament de Shibuya són el lloc per a dues proves pendents: Provar una
hamburguesa a Mos Burger i anar a un karaoke. La primera superada amb escreix;
la segona fracàs total: S'ha de ser japonès o anar amb un grup per això del
karaoke. Ens va semblar més aviat depriment.
|
Jardí Nacional Shinjuku Gyoen National Garden |
La
voràgine va seguir pel Jardí Nacional Shinjuku Gyoen National Garden: Un immens
oasi que havia estat reservar a la reialesa i que ara poden gaudir els súbdits
de l'Emperador. Una extensió de més de 60 hectàrees per a goig de la ciutadania
ja és impressionat. Si a sobre està en plena sakura és mal de fer trobar-li una
descripció. Potser, en atenció a les cares de les famílies, les parelles, els
grups d'amics, una possible descripció seria un indret per ser-hi, almenys aparentment,
feliç. No és poca cosa per a una societat que ha "normalitzat el
suïcidi" (fins i tot, segons explica Xavier Moret al llibre
"Historias d Japón", "La línia favorita [del metro] de los
suicidas es la de Chuo, puesto que sus convoyes son los que van más rápidos por
el centro de Tokio”). En qualsevol cas, el nostre estat de felicitat puja en
sopar al barri del Canal Meguro a un restaurant especialitzat en Udon, tot i
que les gyozas també estan exquisides. Dues paraules sobre el Canal Meguro: de
nit i amb poca il·luminació la sakura continua sent molt bella.
El
darrer dia el dedicarem al Museu Nacional de Tòquio, ubicat dins el parc Ueno.
Pel seu contingut i continent és imprescindible. El jardí interior de l'edifici
principal és preciós. Era festiu i el parc Ueno està ple de gent. Hi ha
bastants llocs de menjar de carrer. Ens barrejarem amb aquella massa de
japonesos i japoneses, compartirem l'aperitiu, passejarem sota la gran sakura,
i, fins i tot, vam fer la darrera compra a un interessant mercadet
d'antiquaris: una pepa japonesa de fusta. Tot seguit, ens traslladarem al barri
de Marunouchi i dinarem a un restaurant d'un immens centre comercial a tocar de
l'estació Central. Un Udon i una gerra de sake van ser l'acomiadament
gastronòmic.
De
camí a l'hotel per fer el checkout i agafar el tren a l'aeroport, vaig fer les
últimes fotos del barri de Nihonbasi que, per cert, eren les primeres amb llum
solar (solíem sortir de l'hotel a primera hora del matí i arribàvem de nit).
L'última de totes és la que tanca aquest relat. Em sembla una metàfora d'una
certa idea -molt matisable, cert- del que és el Japó: Tradició, modernitat,
dificultats, i sempre mirada endavant per a superar les adversitats.
Però
abans de tancar el relat, deixeu-me afegir que quan viatj les hores semblen
dies i els dies setmanes ... i, tanmateix, el temps passa aviat. Aprenc
moltíssim, i alhora, em faig conscient que em queda molt més per aprendre. Per
això he titulat aquesta entrada al bloc amb un" Konnichiwa, Japó"
("Hola, Japó"). Perquè ja hi hem estat i hem conegut bastants coses i
indrets del Japó, però en un futur cal completar i aprofundir el coneixement
d'aquest fascinat i contradictori país. Fins aviat!