Publicat
originalment a Diario de Mallorca ( 26-11-2020)
El
Consell Econòmic i Social (CES) acaba de publicar la memòria de 2019. És, com
cada any, una exhaustiva anàlisi sobre, com indica el seu títol,
"l'economia el treball i la societat de les Illes Balears". Però
aquesta fotografia que ens ofereix enguany el CES té un interès especial: És un
retrat de la situació immediatament prèvia a la pandèmia de la covid-19. Un
retrat de, entre altres coses, un creixement econòmic amb un cert alentiment
(potser, el model d'excés d'especialització turística i dèbil diversificació
econòmica té limitis intrínsecs?); infraestructures viàries amb una densitat i
sinistralitat que -excepte que es vulgui seguir creixent en lloguer turístic de
cotxes- no justifica la disbauxa asfaltadora i de rotondes; un deute acumulat
autonòmic de 8.863 milions d'euros sense que, per cert, s'hagi complit el
compromís de l'anterior legislatura d'auditar aquest deute; una economia social
extraordinàriament feble, i una economia solidaria ni tan sols esmentada; un "Estat del
benestar" manifestament millorable; serioses febleses en cohesió social com
ho palesa el fet que convisquem amb més de 200.000 persones en risc de pobresa.
Tot
plegat, cal observar-ho en un context del qual la Memòria del CES ens
proporciona dades, però sense contextualitzar-les del tot. Val a dir que contextualitzar
és polititzar i que, per tant, ha de ser molt mal de fer contextualitzar en
un organisme en què ha de prevaler el consens. I, tanmateix, res ni ningú em
pot privar de fer, si més no, dos comentaris de context, tot pensant en la
polis, és a dir, en la ciutadania, i no només en les xifres:
1.
L'any de les declaracions institucionals d'emergència climàtica, de la Vaga
Mundial pel Clima del 27 de setembre, o de la inflació ad nauseam de la retòrica
institucional sobre "sostenibilitat", resulta que a la Memòria del
CES es pot llegir que "pel que fa als gasos acidificadors com als
precursors de l'ozó i als d'efecte hivernacle, se segueix una tendència a
l'alça", tant és així que no es varen complir els indicadors de la UE
respecte a la reducció d'emissions. És políticament força preocupant que les
institucions democràtiques impulsin polítiques de mel i sucre per afrontar el
desafiament de la crisi climàtica.
2.
Es presenten unes dades sociolaborals que, en termes neoclàssics, continuen
batent rècords, però, com altres vegades he comentat en aquest espai, una cosa
són les xifres, i una altra els neguits de les persones. En aquest sentit, més
enllà dels guarismes, és incontestable que en 2019 -i en els anys anteriors-, mentre
s'escurçaven les llistes de l'atur, s'allargaven les cues de les entitats de
caritat, i dels serveis socials sovintejades com mai per persones amb ocupació,
és a dir, el context sociolaboral va ser de pèrdua d'intensitat d'integració
social del treball remunerat, i de precarietat estructural generadora d'una
gran incertesa, entre altres coses, perquè,
amb les "Reformes Laborals" de 2010 i 2012, el contracte indefinit ha deixat de ser sinònim d'estabilitat en
perdre les característiques bàsiques de seguretat i, per tant,
d‘indefinitut. Altrament dit, en
paraules del professor Raúl Lorente Campos i de la professora Adoración Guzmán
Hernández, "... la figura del contracte indefinit es presenta com un
'camaleó normatiu' que cada vegada es mimetitza més amb la [normativa] del
contracte temporal" (Cuadernos de Relaciones Laborables, 36(1) 2018). Per
tant, l'any d'abans de la pandèmia la caracterització sociològica -o, si es
vol, la percepció social molt estesa- era la del neguit de no arribar a fi de
mes, de no poder fer front a una despesa imprevista, la incertesa per la
facilitat de l'acomiadament, o de veure's de sobte afectat/ada per un Expedient
de Regulació d'Ocupació.
Eren
els neguits dels treballadors i de les treballadores pobres, d'aquestes, al menys, 192.509 persones (el 23% més que l’any
anterior! ) que a les Illes Balears, segons dades de l'Agència Estatal de
l'Administració Tributària (AEAT) recentment publicades, tingueren un salari
anual formal inferior al Salari Mínim Interprofessional (12.600 €), per la qual
cosa, si eren joves, difícilment es podien emancipar, i si eren sustentadors
d'una llar, els somiats ascensos socials havien esdevingut en necessitat
d'ajuda dels serveis socials públics, o de les entitats de caritat.
Què
ens contarà la Memòria del Consell Econòmic i Social de les Illes Balears del
2020? Confesso el meu encuriosiment per saber si els efectes devastadors de la
pandèmia envers la cohesió social provocaran alguna proposta (l'article 78 de
l'Estatut d'Autonomia li encomana al CES fer propostes en matèria econòmica i
social) per repensar el futur econòmic i social posant la vida al centre. En
qualsevol cas, millor no esperar el novembre de 2021 per posar fil a l'agulla a
una veritable transició ecosocial. És molt urgent repensar un nou contracte
social (amb una Renda Bàsica Incondicional per a no viure un impúdic espectacle
de caritat), i un escenari de justícia ecològica. En paraules de Joaquim
Sempere, "l'única sortida racional que ens queda és l'aposta: davant la incertesa insalvable, apostar per la
supervivència, la vida, la fraternitat".