divendres, 27 de desembre del 2019

Injustícies en temps de nadal



Publicat originalment a dBalears (23-12-2019)

I.- Injustícia fiscal: L'últim estudi del CIS tracta de l'opinió de la ciutadania vers la política fiscal. L'enquesta es va realitzar al setembre i octubre d'enguany, i és un contundent desmentiment al mantra de "a ningú li agrada pagar imposts". En el Regne d'Espanya existeix una sòlida majoria que està d'acord en pagar més imposts si milloren els serveis públics, i hi ha major justícia fiscal. Hi ha dues dades que em semblen especialment rellevants:
a) El 54,2% opina que es dediquen molt pocs imposts a l'ensenyament. Associïn això amb la dada del recent informe PISA de l'OCDE que l'alumnat pobre repeteix curs quatre vegades més que el procedent de famílies amb més recursos.
b) El 83,1% és de l'opinió que els imposts no es cobren amb justícia, és a dir, que no paguen més els qui més tenen. Una opinió que sembla del tot assenyada, si es té en compte que, segons un informe de l'Agència Tributària publicat ara fa uns dies amb dades fiscals de 2016, els ciutadans paguem de mitjana el triple d'imposts que les multinacionals. Concretament, una persona assalariada paga de mitjana un 36% per la seva activitat econòmica, mentre que les grans empreses tot just paguen un 12%. Però aquest 12% d'impostos que paguen les multinacionals espanyoles –entre elles alguna hotelera amb seu social a les Illes Balears- és, com s'ha dit, en termes de mitjana. Si s'analitzen les dades per trams de beneficis, tot plegat és encara més feridorament injust ja que s'observa que, per exemple, 27 empreses que  acumulen  25.325 milions de beneficis, van pagar un tipus del 0,3% sobre aquest benefici.
II.- Injustícia climàtica: A propòsit de la vint-i-cinquena Cimera del Clima, la COP25, celebrada a Madrid, Oxfam Intermón va publicar un informe que posa damunt  la taula tot un seguit de desigualtats entre els "els rics i contaminants, i aquells que, sense gaire responsabilitat sobre la crisi ambiental, sofreixen una major vulnerabilitat davant els impactes de l'escalfament planetari, i compten amb pocs o cap mitjà per a adaptar-se a l'increment de les temperatures i a la degradació mediambiental". Per exemple: Els països de renda alta, en els que hi viuen tan sols una de cada sis persones del món (Espanya, entre ells), emeten a l'atmosfera 44 vegades més CO₂ que els menys desenvolupats. El cas és que Oxfam Intermón il·lustra aquesta desigualtat amb dades com els següents: i) Un granger ugandès mitjà necessitaria 59 anys per contaminar el mateix que una persona que viu a l'estat espanyol en un any. ii) Les emissions del 10% de les llars més pobres suposen només el 5,8% de les emissions totals espanyoles. Mentrestant, les produïdes per les llars més riques multipliquen en 2,3 vegades les dels més pobres, i superen en 6,5 punts percentuals l'emissió mitjana per llar.
III.- Injustícia del consum i de la caritat: Les dues injustícies comentades són només exemples de les veritats, en certa forma, amagades de la societat neoliberal de mercat, un model social en el qual ha triomfat , en paraules d’Antonio Ariño i Juan Romero, “la secessió dels rics”. És del tot necessari apostar per una reorganització d'arrel del present model social. Una societat -amb mercat, és clar- que s'enorgulleixi dels graus d'igualtat aconseguits és possible, desitjable, i absolutament imprescindible en l'actual context d'emergència climàtica.
Per progressar de debò en justícia necessitam, en paraules de l'economista mexicana experta en geopolítica Ana Esther Ceceña, "trencar els paranys que ens imposen una «única» manera de viure [...] Estem obligats a subvertir alguns termes, conceptes (i relats) perquè d'una altra manera són paranys que ens mantenen dins de les mateixes xarxes del poder". Comencem, en aquests dies nadalencs, a trencar paranys i relats consumistes i caritatius. El benviure no és consumir a dojo, la caritat és contraria a la justícia. Bon Nadal!

dimecres, 25 de desembre del 2019

Espelmes enceses per un Sàhara Lliure


Encendre espelmes ha esdevingut en una acció simbòlica en defensa dels drets humans. El dimecres, 25 de desembre, a les 20 h a la plaça de Cort de Palma, l'Associació d'Amics del Poble Sahrauí de les Illes Balears ens convida a concentrar-nos i a fer ús un altre pic -i ja són més de vint- d'aquest recurs d'encendre espelmes pels presos polítics i desapareguts sahrauís.
D'enceses d'espelmes n'hi ha arreu, i moltes vegades són reiteratives, perquè el món és ple d'injustícies, i sovint, són injustícies persistents. La que pateix el Sàhara Occidental és la nostra injustícia persistent. S'ha de repetir tantes vegades com calgui: "Marroc culpable, Espanya responsable!". La responsabilitat espanyola amb la invasió i ocupació il·legal, el brutal espoli colonial, i la cruel conculcació dels drets humans per part del Marroc és tan evident com persistent.
Recordem succintament que: 1.- Des del repartiment d'Àfrica a la Conferència de Berlín en 1884, el Sàhara Occidental va ser territori espanyol. 2.- El 1958 passà a ser la província número 53 d'Espanya. 3.- En 1975 quan se signen pel Rei Juan Carles I i el President del Govern Arias Navarro, els vergonyosos "Acords Tripartits de Madrid", entre Espanya el Marroc i Mauritània, on es transfereix temporalment l'administració del Sàhara Occidental als tres estats firmant, però no la sobirania. 4.- El maig de 1975 una comissió de l'ONU visita el Sàhara, recordant-li a Espanya les seves obligacions envers el poble sahrauí i el seu dret a l'autodeterminació, ratificat poc temps després pel Tribunal Internacional de Justícia de la Haia. 5.- El Regne d'Espanya ha mirat sempre cap a una altra banda, privilegiant els interessos econòmics i geoestratègics als drets humans dels i les sahrauís. Aquesta persistent injustícia només és comparable amb la persistent lluita -d'ençà del 1973 que es constituí el Front Polisari- per l'autodeterminació i la independència del Sàhara Occidental.
Però deixem-nos d'història i anem a l'actualitat: No avancen, des de fa massa temps, les negociacions per a la celebració del referèndum d'autodeterminació. Mentre escric aquestes línies s'està celebrant el 15è Congrés del Front Polisari que, ben segur, marcarà una nova estratègia davant l'empantanegament en què l'anomenada "comunitat internacional" manté les ànsies de llibertat del poble sahrauí. El robatori de recursos naturals que fa anys i panys practica el Marroc té pinta d'exacerbar-se amb l'espoli de tel·luri, cobalt i altres metalls que hi ha sota les aigües marines sahrauís, i que són altament valorats per la indústria tecnològica. És manté un exili intolerable d'una part significativa de la població. La repressió de l'estat marroquí no té aturador i actualment hi ha una cinquantena de presos polítics sahrauís pel fet de reclamar pacíficament drets humans, entre ells el d'autodeterminació. Una sistemàtica conculcació dels Drets Humans que ve d'antic (cal recordar els 500 sahrauís desapareguts des de 1975 quan va ser ocupat el Sàhara Occidental!) i que fet i fet és corroborada per, entre altres entitats, Amnistia Internacional, Human Rights Watch, Organització Mundial Contra la Tortura, i Reporters Sense Fronteres. Val a dir que aquesta brutal repressió es produeix en els territoris ocupats, car en els campaments de refugiats, malgrat intencionades campanyes marroquines-espanyoles, s'hi viu la vida amb les precarietats de sempre però amb una dignitat impossible d'ensulsiar i rebent la persistent i constat solidaritat d'arreu.
Per tot plegat, com diu la convocatòria de l'Associació d'Amics del Poble Sahrauí de les Illes Balears, "volem encendre espelmes per tots els presos polítics sahrauís, per tots els desapareguts sahrauís i per tot un poble que lluita per recuperar la seva terra i la seva Llibertat". Els assedegadors i les assedegadores de justícia pel poble sahrauí i de la independència del Sàhara Occidental, l'horabaixa del dia de Nadal tenim una cita a la palmesana plaça de Cort.

Publicat originalment a Diario de Mallorca (24-12-2019)

dilluns, 23 de desembre del 2019

Capitalisme d'expulsió, precarietats, i resistències globals


Publicat originalment a https://www.illaglobal.com/   (19-12-2019)

A mitjans de novembre passat es va publicar l'informe relatiu al 2019 del Credit Suisse sobre la riquesa mundial que, segons tota l'expertesa, és l'anàlisi més completa i explicativa de la riquesa global (no només de l'ingrés), i de la desigualtat. El resum més contundent podia ser que l'1% de la població mundial posseeix el 45% de la riquesa global, i el 50% posseeix menys de l'1%. I, pel que fa al Regne d'Espanya, la dada més feridora és que en els últims 10 anys -període en el qual la classe mitjana-baixa no ha deixat d'empobrir-se, i s'ha donat un històric estirabot de la pobresa laboral- el nombre de persones milionàries s'ha més que quintuplicat, passant de 172.000 persones l'any 2000, als, fa no fa, 979.000 a mitjan de 2019. Espanya ja ocupa el desè lloc en el rànquing mundial de persones milionàries.
Els conceptes de riquesa (acumulació) i desigualtat (creixent) són claus per a l'anàlisi del capitalisme actual que, en paraules de la sociòloga i economista estatunidenc Saskia Sassen, s'ha transformat d'un capitalisme de producció i explotació del treball humà, a un capitalisme de l'extractivisme i de les expulsions. Ara mateix, en termes de democràcia amb impuls igualitari, el gran problema econòmic de la humanitat no són els vaivens del PIB, de l'ocupació en termes quantitatius, de les xifres de comerç internacional, o d'altres agregats macroeconòmics neoclàssics que puguin (o no) estar presagiant una nova crisi. El gran problema macroeconòmic global és el creixement arreu de les classes subalternes-plus, és a dir, les classes expulsades.
Les causes de la creixent expulsió de molta gent de les, diguem-ho així, construccions socials que, més o menys, garanteixen una vida decent són polièdriques. Tenen, entre d'altres, causes geoestratègiques (les guerres com a exemple molt rellevant), socioambientals (a tall d'exemple, la injustícia climàtica), o de mala governança global, que provoca emergències com la social de les grans desigualtats o la de les migracions. Però, en aquestes línies em centraré en una concreta d'aquestes causes: les reformes sociolaborals de tall neoliberal que en els últims anys recorren bona part del món.
Comencem amb una dada que, malgrat que potser és poc coneguda, és una de les claus per entendre el perquè de la situació de desigualtat a la que fa referència l'esmentat informe del Credit Suisse: des de 2018 hi ha hagut reformes laborals en més de 100 països en els cinc continents del món, i, en tots els casos, els treballadors i treballadores han perdut drets i garanties, provocant-lis pèrdua de renda. Moltes d'aquestes reformes s'han desplegat en els estats membres de la UE, sent la més bèstia, sens dubte, l'aplicada a Grècia. A aquest tsunami de normativa laboral, que situa la precarietat en el nucli constituent de les relacions laborals -que, per cert, venia precedit d'institucionalitzacions de precarietat laboral, com ara la introducció en 2003 dels MiniJobs a Alemanya-, pertanyen les reformes laborals espanyoles de 2010 i 2012.
Però, el "fantasma de la precarietat laboral" no és història. Ans al contrari, continua recorrent el món amb exemples tan sagnants com la ultraliberal reforma laboral que ha aplicat Bolsonaro al Brasil, o la brutal retallada de drets laborals i sindicals que ha significat la Llei 345/2012 de "Productivitat i Competitivitat" (sic) al Perú. Les de Brasil i el Perú són només dos exemples de reformes laborals i de retallades socials que estan en la base del malestar dels pobles en gran part d'Amèrica Llatina. No debades, en aquella part del món s'estan lliurant ara mateix dues grans batalles amb el capitalisme extractivista: i) La lluita contra l'extracció dels recursos naturals (cal recordar que Amèrica Llatina continua sent la regió del món amb més assassinats de defensores i defensors ambientals). ii) Contra l'ofensiva del capital financer en la seva pretensió d'empitjorar la precària situació de les pensions de jubilació (una dada a retenir és que l'OIT calcula que més de la meitat de les persones majors d'Amèrica Llatina no aconsegueix rebre una pensió d'un sistema contributiu, per la qual cosa es veuen forçats a romandre en el mercat laboral formal o informal). El cas de la batalla per les pensions al Brasil em sembla especialment significatiu pel seu gran pes demogràfic, i, per tant, per l'ingent negoci per al capital financer que representa aquest "mercat de pensions". No obstant això, afegiria que el cas de Xile té un simbolisme fora mida perquè allò que problematitza el massiu moviment popular contra Sebastián Piñera és la estructural injustícia del model dels chicago boys de la cruel dictadura pinochetista.
Per una altra banda, en aquesta part de l'Atlàntic estam assistint a unes grans i exemplars mobilitzacions a França contra les retallades de les pensions que vol aplicar el Govern d'Emmanuel Macron, en la més pura estratègia del capitalisme de l'extracció de drets a les capes més febles de la societat. Tot plegat, mentre és gairebé segur que l'informe del Credit Suisse sobre la riquesa mundial de l'any que ve tornarà a ser la radiografia d'una dinàmica de desigualtat vergonyosa.
Al meu entendre, és gairebé segur que, davant les dificultats d'engegar un nou cicle llarg (i més o menys segur) de creixement econòmic mundial, el capitalisme realment existent donarà una nova volta de rosca a aquesta dinàmica extractivista. L'estratègia de reduir costos salarials i drets socials em temo que agafarà noves volades. En aquest sentit, en aquestes contrades té força importància, més enllà de la seva composició, el pla d'actuació del nou govern del Regne d'Espanya. La qüestió clau és si, com a mínim, posarà en marxa una agenda de resistència a l'estratègia extractivista sense complexos. En el context actual, la resistència governamental significa desactivar els artefactes institucionals més extractius, com ara la Reforma Laboral del PP, la "llei mordassa", garantir unes pensions dignes, fer real el dret l'habitatge, defensar els béns comuns... Altrament dit, les classes subalternes necessitam que es desfacin les xarxes legals més precaritzadores per a tenir més capacitat de resistència als processos de despossessió.
En qualsevol cas, a Mallorca, i a molts llocs del món, la mobilització social contra l'expulsió social i la precarietat vital és la mateixa resistència per a poder viure de debò en pau. A tocar l’any nou, sembla que en 2020 continuarà sent necessari omplir carrers i les places en reivindicació per a tothom de vides volgudes, i que valguin la pena ser viscudes. Tant a Mallorca com, posem per cas, a Xile, continuarà tenint molt sentit fer-ho amb la resistent cançó de l'estimat Victor Jara: "Es el canto universal / Cadena que hará triunfar / El derecho de vivir en paz / El derecho de vivir en paz".