Publicat originalment
a dBalears (24-09-2018)
Saben quantes vegades la
presidenta Armengol va emprar en el discurs que va obrir el debat de política
general de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de la setmana passada la
paraula "sostenible"? Si no m'he descomptat, un total d'onze,
convertint-se així en un dels mots més reiterats. La presidenta -a més
d'elogiar l'Impost de Turisme Sostenible pels seus aspectes recaptatoris, i no tant
pels seus inexistents components de fiscalitat ecològica- construeix frases com
ara: "Estam construint entre tots unes illes sostenibles ..."; "...
Això és creure en un transport públic sostenible, que sabem que només impulsarà
un Govern de Progrés"; "Unes Illes amables amb el resident, generoses
amb l'emprenedor, arrelades a la seva història, llengua i cultura, afectuoses
amb el seu entorn, obertes al món. Amables i sostenibles. I això passa per
tenir cura del que som i rectificar el que no hem de ser"; "Siguem el
canvi que volem veure al món. Siguem aquest futur sostenible i net que hem
començat a garantir..."; "Una societat que avança amb pas ferm cap a
un present sostenible per a tothom, cap a un futur millor per als nostres fills".
Enfront d'aquesta retòrica hi ha
la realitat. Posem alguns exemples: 1. Se segueix apostant per la mobilitat amb
cotxe. Val a dir que la construcció de l'Autopista Llucmajor-Campos i altres
projectes viaris del Consell Mallorca, com ara, les rondes de circumval·lació
de Campanet, Alqueria Blanca i Artà són, en aquest sentit, icònics. I, alhora,
no hi ha límits al nombre de cotxes de lloguer. 2. Els aeroports de les illes
no deixen de batre rècords d'arribades, i, la celebrada pel poder,
desestacionalització, està significant un major creixement turístic. 3.
Infraestructures tan bàsiques com les depuradores han petat. 4. La indústria
dels creuers no deixa de créixer (en el període gener-juliol el nombre de
creueristes ha augmentat un 23% en relació al mateix període de l'any passat).
5. El treball remunerat en el sector de la construcció és dels que,
proporcionalment, més creix. El xaleterisme segueix malmenant el territori . 6.
L'aposta governamental per la Indústria nàutica no deixa de ser una aposta per
la diversificació turística, és a dir, més turisme. 7. Segueix imparable el
creixement de la població sobre un territori limitat com són les illes. 8. I,
no menys important, les administracions (autonòmica, insulars i locals, amb
l'excepció de Menorca amb l'Observatori Socioambiental OBSAM) s'entossudeixen a
menysprear i ignorar qualsevol cosa semblant a Indicadors de Sostenibilitat
Mediambiental per analitzar la situació.
Ras i curt: Cal passar de la
sostenibilitat com a un recurs retòric a prendre en consideració que, com
explica Jorge Riechmann en el seu llibre El socialisme pot arribar només amb
bicicleta, "el desenvolupament sostenible, si ens ho prenem [això de la
sostenibilitat] amb serietat, és decrecionista!" S'acaba la legislatura i
se'ls gira molta feina per passar de les polítiques del "mal menor",
que diferencien la situació actual de les etapes de govern de les dretes, al
canvi de debò. Perquè #SenseLímitsNoHiHaFutur
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada