Publicat originalment
a dBalears (03-12-2018)
Des que el
sistema d'alt nivell funcionarial i judicial local, com a part del conegut com
a "Deep State" o "Estat Profund", va actuar amb tota
normalitat per mantenir en peu el monument franquista de Sa Feixina, o que, en
matèria territorial i de lloguer turístic, s'evidencià, en paraules de la
professora de sociologia en UAB Sara Moreno, "fins a quin punt el poder
econòmic exerceix el seu control a través del poder polític", no esperava del
Consell de Mallorca polítiques associades a grans canvis polítics estructurals.
Però allò que mai no m'esperava és que un govern de Mallorca format per MÉS per
Mallorca, PSOE-PSIB, i Podem dugués a terme practiqués polítiques de
postveritat, és a dir, fes política basada en mentides amb l'objectiu
d'aconseguir la distorsió deliberada de la realitat.
Malauradament,
emperò, la postveritat practicada per aquest equip de govern en relació amb
l'autopista Llucmajor-Campos ve de lluny. Vet aquí alguns exemples prou
rellevants: que els "Acords del Canvi" inclouen aquest -i no un
altre- projecte; que s'ha modificat substancialment el projecte elaborat pel
PP; que, rememorant el "There is No Alternative" (TINA) de Margaret
Thatcher, no hi ha alternativa a la destrossa territorial provocada per
l'autopista, eufemísticament dita desdoblament; que, sense haver-ho intentat,
no es pot fer res perquè l'adjudicació a l'UTE COPISA&AFEX no tornés a ser
una UTE Obra Publica&Corrupció (recordin que l'empresa COPISA està associada
a casos de corrupció). Val a dir que, en gairebé tot el que té a veure amb
aquesta maleïda autopista, els i les que governen el Consell de Mallorca
haurien d'haver tingut en compte aquell, no sé si descatalogat, llibre de José
Luis L. Aranguren titulat "Ètica i política". Gestionar des de
l'Esquerra, el sobiranisme, i l'ecosocialisme és, a vegades, problematitzar la
(i)lògica neoliberal. Mala peça en el teler si, per no capgirar aquesta lògica,
no es fa tot el que es pot -també simbòlicament- en la lluita sense complexos
contra la corrupció passada, present, i futura! És més: La política basada en
mentides és incompatible amb veritables polítiques de transparència i
participació. Serà per això que el govern del Consell de Mallorca sembla
afectat per una greu al·lèrgia a sotmetre el projecte d'autopista
Llucmajor-Campos a un procés d'exposició pública?
I, tanmateix,
el que va succeir dimarts de la setmana passada va ser, com algú va dir en el
seu moment en el Parlament de les Illes, "el colmo". En un espai
institucional d'Audiència Pública, la consellera de Territori i
Infraestructures del Consell de Mallorca, Mercedes Garrido, anuncià una
reducció dels metres de l'ample de l'autopista. Ha resultat ser un episodi més
d'aquesta política de postveritat! M'estalviaré els detalls que, fil per randa,
tenen a la Nota
de Premsa de la Plataforma Antiautopistes. A la postveritat, s'hi ha
d'afegir la menyspreable moda dels "fakes news", és a dir, de les
falses notícies!
Arribats a
aquest punt, només hi ha una solució: Rectificació i paralització del projecte.
El debat no és, digui el que digui la senyora Garrido i companyia, d'uns metres
més o manco d'ample, la cosa va de model de mobilitat, de què el mot
"sostenibilitat" recobri versemblança en el vocabulari de l'esquerra.
Mentrestant,
no ens tractin de bàmbols a la gent que seguim estimant Mallorca, i lluitam
inclaudicablement i tossudament perquè no sigui asfaltada i
destruïda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada