Publicat
originalment a Diario de Mallorca (25-10-2023)
Amb la rúbrica "Drets Humans
75" i "Iniciativa DUDH 75", l'ONU –concretament l'Alt
Comissariat de les Nacions Unides per als Drets Humans (ACNUDH)- impulsa una
campanya de commemoració dels 75 anys de la Declaració Universal de Drets
Humans, aprovada el 10 de desembre de 1948. Un document que, com recorda la
citada campanya, parla de dignitat, llibertat, i justícia per a totes les
persones.
Desgraciadament, commemorem
aquest setanta-cinc aniversari en un món plagat de guerres, de retallades de
llibertats a dojo, d'escreix d'injustícia social i climàtica, de normalització
del tracte indigne i criminal a la llibertat d'emigrar a la recerca de millors
vides o fugint de la mort per la raó que sigui. El món que commemora els
primers 75 anys de la Declaració Universal dels DDHH és un món on queden,
encara ara, processos de descolonització no conclosos; en el que els avanços en
igualtat formal de les dones en relació amb els homes en uns llocs conviuen amb
reculades en uns altres; on el mateix passa amb els drets reproductius,
d'orientació sexual, i d'estimar-se amb qui cadascú vulgui. En definitiva,
desgraciadament, una bona part de la humanitat, atenent la seva personal
situació material, no tenen res a celebrar.
Concretament, el poble sahrauí és
un dels col·lectius humans que poc -o res- a de celebrar pel que fa a
l'aplicació efectiva dels drets humans. El fet que, després de gairebé mig
segle de lluita per la seva independència, no hagi pogut exercir el seu
inalienable dret d’autodeterminació és una clamorosa evidència que a la Declaració
de 1948 li falten –i molt- mecanismes d'aplicació efectiva, sense cap capacitat
de veto per ningú per molt poderós que sigui.
Però no és només això. En els
últims dies d'aquest mes d'octubre, el Consell de Seguretat de Nacions Unides
debatrà l'informe del secretari general de l'ONU, António Guterres, sobre
"la situació relativa al Sàhara Occidental". Aquest informe –que té
un abast temporal dels últims dotze mesos de mandat de la Missió de les Nacions
Unides per al Referèndum del Sàhara Occidental (MINURSO), i de les tasques
dutes a terme en aquest període per l'Enviat Personal del SG de l'ONU per al
Sàhara Occidental, Staffan de Mistura- ja s'ha fet públic, i, malgrat la
retòrica diplomàtica d'aquest tipus de documents, no és complicat extreure
multitud de conclusions que no sempre es veuen reflectides en els mitjans de
comunicació i en el debat públic sobre la situació sahrauí. Comentaré només
dues d'aquestes conclusions:
La primera que dedueixo de la
lectura de les 18 pàgines del citat informe és que la proposta del president
Pedro Sánchez d'acceptació de la fórmula autonomista d'annexió per part del
Marroc del Sàhara Occidental com "la base més seriosa, creïble i realista
per a la resolució d'aquesta disputa" és, en el millor dels casos, una
fal·làcia política. No és seriosa, ni creïble, ni realista. Entre altres coses
perquè no hi ha legalitat internacional que sustenti tal disbarat. Per si hi
hagués algun dubte, el secretari general de l'ONU es dirigeix al Consell de
Seguretat en els següents termes: "... continuo considerant que és
possible trobar una solució política justa, duradora, i mútuament acceptable
que contempli la lliure determinació del poble del Sàhara Occidental, de
conformitat amb les resolucions del Consell de Seguretat".
La segona de les concussions és
la referida als DDHH. Transcric alguns dels paràgrafs del capítol dedicat a aquest
assumpte en l'informe citat: "L'ACNUDH va rebre denúncies d'almenys sis
casos d'observadors internacionals, investigadors, i advocats dedicats a la
defensa del Sàhara Occidental als quals es va denegar l'entrada al Sàhara
Occidental o als quals es va expulsar d'allí". "Segons les
informacions, els familiars d'activistes de drets humans i presos polítics
també van sofrir represàlies, intimidació, o discriminació per les seves
opinions polítiques i el seu suport als seus parents. Es va denunciar
discriminació en l'accés al treball, l'educació, i la protecció social, així
com a altres serveis". "L'ACNUDH va rebre informes que els presos
sahrauís, inclòs el grup de Gdeim Izik, continuaven reclosos fora del Sàhara
Occidental en dures condicions de privació de llibertat, inclòs l'aïllament, i
sotmesos a restriccions de contacte amb les seves famílies i advocats. El
febrer de 2023, uns estudiants sahrauís empresonats van iniciar una vaga de fam
per a protestar per les condicions de detenció i exigir el seu trasllat en una
presó més pròxima a les seves famílies". "El grup de presos de Gdeim
Izik va continuar complint llargues penes de presó. Segons les denúncies
rebudes, alguns han estat mantinguts en aïllament i confinament solitari
prolongat, i els hi han negat atenció mèdica, i visites periòdiques de
l'advocat de la seva elecció".
Així i tot, encara que no sigui
cap novetat, el punt més sagnant és el següent: "L'Oficina de l'Alt
Comissionat de les Nacions Unides per als Drets Humans (ACNUDH) no va poder
visitar el Sàhara Occidental per vuitè any consecutiu, malgrat les múltiples
sol·licituds, i que el Consell de Seguretat, en la seva resolució 2654 (2022),
va instar que es brindés una major cooperació, fins i tot facilitant aquestes
visites. La falta d'accés a la informació de primera mà, i d'una vigilància
independent, imparcial, àmplia i sostinguda de la situació dels drets humans va
soscavar la possibilitat de fer una avaluació exhaustiva dels drets humans a la
regió".
És a dir, el Sàhara Occidental és
una zona opaca en matèria de vigilància dels drets humans. I ho és,
fonamentalment, perquè la MINURSO és –per imposició del Marroc- l'única la
Missió de l'ONU sense capacitat de supervisar la situació dels drets humans, i
els governs espanyols, governi qui governi, apliquen el "no parlar, no
veure, no sentir" sobre aquest vergonyós angle mort.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada