A la
Fundació Gadeso hem publicat en aquestes darreres setmanes dos nous números, el
69 i el 70, de la revista digital Temes socioeconòmics Gadeso que
ens donen algunes pistes sobre la necessitat de fugir de les anàlisis
simplistes, i excessivament conjunturals, del mercat laboral illenc. El primer
l'hem titulat "Prestació per desocupació sota mínims", i el segon
"Persones empleades a la llar: més precarietat laboral i social", ambdós
disponibles aquí
i aquí.
En massa ocasions les anàlisis convencionals conclouen
que, des d'un punt de vista quantitatiu, les xifres de persones aturades
milloren. Idò, jo em deman com es pot afirmar que hi ha millora, si resulta
que, segons dades del ministeri d'Ocupació i Seguretat Social, en el període
2012-2015 el nombre de persones en situació d'atur beneficiàries de prestacions
per desocupació ha sofert un descens del 34,7%, mentre la població aturada ho
ha fet en un 11,6%? Aquesta diferent baixada explica que el percentatge de
població aturada estimada que és beneficiària de prestació per desocupació hagi
baixat un 6,4% en el quadrienni citat. Però el deteriorament de la prestació
per desocupació no és només de quantitat. Resulta que, en els darrers quatre
anys, les prestacions contributives baixen un 40,1%, i les assistencials un
28,7%, la qual cosa fa que el pes de les prestacions "de qualitat"
(les contributives) sobre el total de prestacions per desocupació disminueixi
un 4,4%.
Per què succeeix això? En la meva opinió per dues
raons fonamentals: per una banda, per l'extrema precarietat (ús i abús del
contracte temporal de molta curta durada, del de temps parcial fraudulent -el
preferit per les màfies laborals, i dels autònoms forçats) dificulta l'accés a
una protecció per desocupació amb una normativa legal pensada per a una
situació de gairebé plena ocupació, amb una certa estabilitat i protecció
laboral, i una baixa taxa d'atur de llarga durada. És a dir, hom podria afirmar
que durant la legislatura de Mariano Rajoy s'ha aplicat una retallada
indirecta, incomplint descaradament l'article 41 de la Constitució espanyola,
que obliga als poders públics a mantenir "un règim públic de Seguretat
Social per a tots els ciutadans, que garanteixi l'assistència i prestacions
socials suficients davant situacions de necessitat, especialment en cas de
desocupació". Per una altra banda, al deteriorament d'aquesta prestació hi
han contribuït decisivament les retallades directes aplicades l'any 2013: a)
L'eliminació del subsidi extraordinari per a persones aturades majors de 45
anys; i b) Passar el subsidi ordinari, que fins aleshores era per a persones
majors de 52 anys, a un nou per a majors de 55 anys i, alhora, amb condicions
d'accés més restrictives.
Una altra interpretació, que convencionalment es fa
sovint, és associar afiliacions a la Seguretat Social amb creació d'ocupació.
En moltes ocasions no es repara si la xifra reflecteix el nombre de persones
afiliades o el nombre de registres administratius. Òbviament ara hi ha molts
més moviments administratius perquè hi ha molts més contractes de curtíssima
durada. Cada pic hi ha més persones amb més d'un contracte al mes. Tanmateix,
hi ha altres factors que haurien de fer desconfiar d'aquesta dada per a avaluar
el tarannà de la creació d'ocupació. Per exemple, en el número 70 de Temes
socioeconòmics Gadeso s'explica que el nombre d'afiliacions al règim
especial de la llar ha crescut un 202% en els últims quinze anys, i en els anys
de crisi d'ençà de 2008 fins a 2015 ho han fet un 26,6%. Val a dir que aquests
treballadors i treballadores tenen unes prestacions socials, associades a la
seva especial relació laboral, molt per sota de la resta de col·lectius
laborals, entre altres coses perquè el govern espanyol es nega a ratificar el
conveni 189 de l'Organització Internacional del Treball, que significaria una
autèntica dignificació de les condicions de feina dels treballadors i
treballadors de la llar. En definitiva, pot ser que algun estirabot
d'afiliacions a la Seguretat Social sigui indicador, més que d'augment
d'ocupació, d'una major i més intensa precarietat laboral.
Segons Santiago Alba Rico "llamamos 'crisis' a
la dificultad de los ricos para mantener el crecimiento global sin aumentar el
sufrimiento y la pobreza particulares". Seguint aquesta lògica,
semblaria sensat no parlar de superació de la crisi fins que els sofriments de
les persones en el mercat laboral i la pobresa laboral no siguin situacions
superades. En qualsevol cas, em sembla de sentit comú incorporar l'avaluació
d'aquests sofriments (mesurats en recuperació o no de drets laborals i socials,
i salaris) en les anàlisis del mercat laboral illenc.
Publicat originalment
a Diario de Mallorca (21-IV-2016)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada