Hi ha realment un problema de
finançament del sistema públic de pensions? A l'Anuari del Treball de les Illes
Balears 2016 el professor de Dret del Treball i de la Seguretat Social de la
Universitat Autònoma de Madrid, i membre d'Economistas frente a la crisis,
Borja Suárez, escriu que, en qualsevol cas, "les actuals dificultats
financeres res tenen a veure amb defectes de disseny –entesos aquí com a
excessiva generositat– del sistema de Seguretat Social. Més aviat el
desequilibri financer respon a la fortíssima destrucció d'ocupació provocada
per la crisi econòmica i les receptes 'austericides' que han prioritzat la
lluita contra el dèficit públic sobre la recuperació del mercat laboral. La
millor prova de la naturalesa conjuntural d'aquests condicionants és que si ara
tinguéssim el nivell d'afiliació i de salaris de 2008, la Seguretat Social
gaudiria d'un folgat superàvit".
No puc estar més d'acord amb la
idea que els veritables problemes de les pensions no són ni econòmics, ni
demogràfics, són polítics. I, per tant, sí que és possible mantenir-ne i
millorar-ne la cistella de prestacions i
posar fi a un ideològic reguitzell de retallades i, fins i tot, revertir-ne les
més sagnants, com ara la reforma de 2013 que, entre altres coses, va eliminar
la garantia de no pèrdua de la capacitat adquisitiva de les pensions ja
reconegudes, i va introduir el retard de l'edat ordinària de jubilació, i la
disminució de la quantia del valor de les futures pensions. Però,
insensatament, no es va introduir cap modificació per a resoldre el problema
estructural de la minva de la recaptació d’ingressos.
Resulta imprescindible recordar
que els sistemes públics de pensions –d'ençà que Frances Perkins, secretària
d'Estat de Treball amb el president Franklin D. Roosevelt, l'any 1935, creés el
primer sistema modern de pensions– es van crear per combatre la pobresa i
reduir la desigualtat, mitjançant polítiques econòmiques de distribució de
rendes i de la solidaritat intergeneracional. Resulta escaient, idò, demanar-se
si, amb l'actual turboneoliberalisme globalitzat i desfermat, aquests objectius
són vigents i practicables. Alguns pensam, amb Josep Manel Busqueta, que
"en la nova configuració capitalista no hi ha espai per a la distribució
econòmica que garanteixi una societat amb drets de ciutadania" ('L'hora
dels voltors. La crisi explicada a una societat estafada'. Edicions El Jonc.
2013). És en aquest context en el qual s'explica que els voltors dels plans
privats de pensions planin sobre el sistema públic de la Seguretat Social.
En els darrers dies, a casa
nostra ha sigut molt cridaner que un setmanari salmó d'un diari local de gran
tiratge dediqués dues pàgines a informar de les dades de la nòmina de novembre
del col·lectiu de persones pensionistes illenques, i que, tot seguit, en dediqués
sis pàgines a la promoció directa i indirecta dels plans de pensions privats; o
que un altre diari mallorquí donés veu a la demagògia –a col·lació de la
pèssima gestió del Govern del PP, que gairebé ha escurat la guardiola de les
pensions– d'analistes financers com Martín Huete, qui afirmava que el que cal
és estalviar "tots els mesos i en trenta anys et jubilaràs
milionari". Afirmacions com aquesta són força feridores si es tenen en
compte la quantitat de famílies amb problemes per arribar a fi de mes, o la
precarietat salarial de les primeres, segones, terceres, i... experiències
laborals i/o professionals de la majoria de la gent jove. Com vol aquest
predicador del darwinisme social que estalviï el jovent que té escassíssima
capacitat material per emancipar-se?
I, tanmateix, el futur de les
pensions públiques no està escrit. És possible –i desitjable– mantenir el
sistema de repartiment millorant la "generositat", i garantint els
objectius socials com a guia de la seva sostenibilitat. Em sembla cabdal que es
contesti la següent qüestió: De què val únicament una sostenibilitat econòmica
si el resultat és un sistema més de beneficència que no de cohesió social? És,
com dic, rellevant, la contestació, perquè mantenir les retallades en diferit
de la reforma de 2013 i, sobretot, introduir novament les tisores de retallar
conduirà a un tipus de prestació de supervivència, i a un sistema cada pic
manco equitatiu. Convé no oblidar que el sistema actual ja té un biaix força
inequitatiu, com queda palesat, per exemple, a les dades de l'Agència
Tributària de 2016, que recentment ens informaven que, del total (198.657) de
persones pensionistes illenques –amb una pensió mitjana de 13.187 €/any–, el
34% no arriben a una pensió mitjana de 6.805 €/any, i l’11% ni tan sols supera
una pensió mitjana anual de 1.862 €.
Val a dir que algunes propostes
(OCDE, Banc d'Espanya, FUNCAS –el 'think tank' lligat a la banca–, etc.)
emfatitzen com a "solució sostenible" la reducció de les pensions,
amb un canvi de model en el qual la regla d'or sigui igualar la despesa als
ingressos per cotitzacions i zero imposts. Per aquesta raó una altra dada
important de casa nostra –i d'arreu del Regne d'Espanya– és la que fa
referència a les recaptacions de cotitzacions que, malgrat l'augment del nombre
de cotitzacions (que no vol dir que sigui sinònim d'augment de persones
cotitzant), en el quadrienni 2013-2016, i fins a octubre d'enguany (informació
disponible a la pàgina web de la Seguretat Social), està estancada. Però la
tendència és clarament descendent si s'aplica la inflació d'aquest període. Per
tant, en la lògica 'stricto sensu' neoliberal, la qualitat i l'abast protector
del sistema públic de pensions han de tendir a la baixa.
Certament, el futur de les
pensions públiques no està encara escrit. Si el que volem escriure és un futur
de cohesió social i dignitat, cal retornar a polítiques redistributives de
debò. En aquest sentit, és urgent augmentar els ingressos mitjançant, entre
altres mesures, la derogació de la Reforma Laboral de 2012 (bones ocupacions
garanteixen bones pensions), la reducció dràstica de les bonificacions per al
foment de l'ocupació, la supressió del topall de les cotitzacions, l'augment
significatiu del Salari Mínim, el finançament d’ algunes prestacions –pensions
de viudetat i d'orfandat, per exemple– amb impostos, un major esforç en la
lluita contra els fraus i l'economia submergida i, alhora, iniciar el debat
sobre la contribució al pressupost de la Seguretat Social del conjunt de la
recaptació impositiva.
Unes pensions dignes són possibles si es modifiquen les lògiques
desposseïdores del capitalisme actual. En cas contrari, els voltors conqueriran
un suculent negoci i faran realitat el que cantava el gran Guillem d'Efak:
“Sé que quan canteu
la vostra conquesta
direu que trobàreu
una terra buida
quan és al contrari:
buida la deixàreu”.
Publicat originalment a l’Ara Balears (7-XII-2017)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada