Publicat originalment a Diario de Mallorca (12-10-2021)
L'aeroport
de Palma està en disputa. Ho posaven de manifest els centenars de persones que
el passat 19 de setembre ens concentràrem a les escales de la Seu. En aquesta
disputa ve a tomb recordar un llibre de 2015 del professor Vicenç Navarro
intitulat "Ataque a la democracia y al bienestar. Crítica al
pensamiento económico dominante".
L'associació entre la instal·lació aeroportuària de Son Sant Joan i els
processos de, en paraules de l'historiador i politòleg Charles Tilly,
"desdemocratització" del sistema polític resulta força escaient, car
una gran infraestructura sistèmica per al present i futur de les vides de la
gent que vivim -i de la que hi viurà- a Mallorca es gestiona amb exclusius
paràmetres empresarials. L'ens gestor AENA és clarament un exemple paradigmàtic
de transformació del sector públic estratègic que, fins i tot, en els casos de
mantenir una majoria de capital públic, com és el cas d'AENA, actua amb
criteris de negoci privat.
D'aquella,
diguem-li així, "utopia realitzable" d'un aeroport cogestionat
(estat-comunitat autònoma), amb una governança democràtica (participació de la
societat civil en els termes establerts a l'article 15 de l'Estatut d'Autonomia
de les Illes Balears), i coherent i lleial a una planificació estratègica de
model de país expressament acordada per les institucions democràtiques, s'ha
passat a una certa distòpia de gestió
aeroportuària al servei dels interessos del grup minoritari d'accionistes
privats. Altrament dit, en lloc de prevaler criteris de democràcia i bé comú,
allò que veritablement importa és la cotització borsària.
Per
a més inri, a l'aeroport palmesà no es cuiden ni les formes. Per no allargar-me
més del compte, posaré dos exemples: Abans de la pandèmia –ara les urgències
sociolaborals semblen ser unes altres-, el conseller Iago Negueruela assenyalà,
en més d'una ocasió, al Govern d'Espanya i a AENA de ser, a conseqüència de la
legislació laboral del període de "l'austericidi" –per cert, encara
ara no derogada-, i de la cadena de subcontractacions a la baixa en matèria de
condicions de treball i salarials, els responsables de l'extremadament precària
situació laboral que viuen moltes persones treballadores de Son Sant Joan. El
conseller es queixava, amb raó, però, sobretot, es lamentava. El lament venia a
col·lació de la impossibilitat d'incloure l'aeroport en els famosos plans
estivals d'Inspecció de Treball. És a dir, l'aeroport es presentava com una
mena de "paradís per a l'extrema precarietat laboral". Es feia sense
complexos, sense un mínim gest d'aparent preocupació envers la pobresa laboral
generada per la gestió d'AENA. Si els aeroports han sigut sempre un, en
definició de l'antropòleg Marc Augé, "no-lloc”, és a dir, un espai
intercanviable on l'ésser humà roman anònim, l'aeroport de Palma esdevingué en
un "no-lloc sociolaboral" amb explotació laboral a l'engròs. La
qüestió és si la "nova normalitat" postpandèmica, consistent en
tornar a la situació d'abans del xoc pandèmic, inclou perpetuar aquestes
situacions.
El
segon exemple de pèrdua de les formes democràtiques és el missatge prepotent
–desdemocratitzat- que s'emet des de l'autoritat competent. A una entrevista al
Diario de Mallorca (19-09-2021) el director de l'aeroport de palmesà afirmà que
"después de 25 años de su inauguración, el aeropuerto de
Palma necesita una reforma integral",
tot defensant que "no és necesario aumentar su capacidad, pero sí adaptarlo
a la actualidad".
Ens venia a dir que això és "un dit i fet". Emperò, la necessitat de
reforma integral d'una infraestructura, insistesc, sistèmica pel
desenvolupament de Mallorca és un assumpte de tanta transcendència que, a més
del debat en l'àmbit institucional, exigeix màxima transparència a l'opinió
pública i participació ciutadana reforçada. Mentre això no es doni, és legítim
–sensat, diria jo- sospitar que ens donen gat per llebre sobre la inexistència
d'ampliació. En qualsevol cas, en aquest debat no es pot negligir que el quart
de segle d'ençà de la inauguració han sigut anys de creixement de passatgers
sense límits, i, per tant, qualsevol adaptació a l'actualitat [d'emergència
climàtica] hauria de passar per una reforma integral en clau de
decreixement del nombre de passatgers. La disputa és si a l'aeroport es fan
només reformes adaptatives a la crisi climàtica, o, per contra, si ha arribat
l'hora de reformes de mitigació efectiva.
Abans
he esmentat que la política aeroportuària a Mallorca hauria d'estar supedita
als poders democràtics, i prendre part d' una planificació estratègica de
desenvolupament del país. Hom té la impressió que planificació estratègia, més
enllà del "qui dia passa, any empeny" -i les legislatures són quatre
empentes!-, no n'hi ha. Tanmateix, el fet més frustrant és la creença que l'horitzó és tornar a l'(a)normalitat
prepandèmica, i posar les bases d'una nova ona expansiva de creixement turístic
en un mix quantitatiu i de luxe. En la perspectiva d'aquest horitzó, ja va bé
el que fa AENA, i com ho fa. La qüestió és si la ciutadania tolerarem el que és
democràticament intolerable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada