Publicat originalment a dBalears (06-02-2022)
"Quan
va arribar la Transició ja feia més de 35 anys que s'havia anat recreant sense
descans una falsa història d'Espanya, en especial la història del segle XX i,
encara avui, la memòria col·lectiva institucionalitzada, els referents estesos
en la societat civil, estan molt condicionats per la falsa memòria de la
història d'Espanya del segle XX, que va desenvolupar el franquisme",
escrivia en 2004 la historiadora i professora universitària catalana, especialitzada
en història contemporània, més concretament en l'estudi del franquisme, Carme
Molinero i Ruiz. Al seu torn, la sociòloga Marta Rovira Martínez, en el seu
llibre de 2014 "La Transició franquista. Un exercici d'apropiació de la
història", ens recordava que l'ocultació de memòries alternatives, les
memòries dels vençuts de la guerra, provocà "que el referent de la Segona
República va tenir ben poc pes en els anys de la transició, almenys en el
discurs dominant, i aquest oblit podem dir que encara perdura".
Venen
a tomb les anteriors referències de textos de fa 18 i 8 anys per plantejar la
següent qüestió: En el període en que s'han aplicat polítiques públiques de
memòria democràtica, algunes extraordinàriament insuficients, com ara, la Llei
de finals de 2007 aprovada en l'època del Gobierno de España presidit per
Zapatero, i d'altres de valentes i en bona direcció, com les aplicades pel
Govern de les Illes Balears des de l'anterior legislatura autonòmica, ¿Ha
canviat "la falsa memòria de la història d'Espanya del segle XX"?, ¿Perdura
encara ara un discurs dominant que invisibilitza la república?
Si
hem de fer cas a la petició que més d'un centenar de persones hem remès a la
Conselleria d'Educació i Formació Professional, hom diria que, si més no, hem
avançat massa poc en revertir aquesta desmemòria. A l'escrit els signants
recolzen una iniciativa de l'associació memorialista Memòria de Mallorca que
demanà a la Conselleria quants alumnes de 4t curs d'ESO deixen, per diferents
circumstàncies, de rebre a l'aula els continguts corresponents a la Història
d'Espanya a partir de la tercera dècada del segle XX. Val a dir que la
maldestra contestació de les autoritats educatives illenques és que no disposen
de la informació sol·licitada. Que ni ho saben, ni sembla que ho vulguin saber.
Malda dir que nosaltres ho volem saber!
En
el segon assumpte plantejat per els signants de l'escrit dirigit a la
Conselleria d'Educació i Formació Professional denuncien una "deficiència
rellevant en el llibre de text 'Descobreix', editat per Santillana i que
correspon a l'assignatura d'Història del 4t curs d'ESO. L'edició és de 2016, i
s'utilitza des de llavors a determinats centres educatius que depenen de la
Conselleria". El cas és que el glossari del citat llibre inclou 108 termes
entre els quals no apareix el de "república" que, dit sia de passada,
és, com bé indiquen les persones signants de l'escrit que coment, "la
forma d'Estat vigent a gairebé les 3/4 parts dels més de 190 països del
món". I, tanmateix, el punt brutalment esperpèntic és que en el dit
glossari hi apareixen citats i definits fins a tres models de monarquia
(l'absoluta, la constitucional, i la parlamentària). Si això no és
adoctrinament monàrquic, se li sembla bastant! Òbviament, se sol·licita una
intervenció urgent per tal d'aturar aquest desori.
Contra
fets inductors a la desmemòria com els comentats, cal exigir a les nostrades
autoritats educatives i a les responsables de les polítiques públiques de
memòria democràtica que actuïn i no llancin a la paperera una petició carregada
de raons.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada