Publicat originalment a Diario de
Mallorca (07-02-2023)
Sembla
que el Ministeri de Treball i Economia Social vol aprovar "una Llei d'usos
del temps i racionalització dels horaris". Aquest és un dels compromisos inclosos
en el capítol "Conciliació de la vida laboral, familiar i personal i
coresponsabilitat en el temps de treball" de l'acord de Coalició
Progressista, és a dir del programa pactat entre PSOE i UP amb el que es va
iniciar la present legislatura espanyola.
Per
posar fil a l'agulla a aquest assumpte, fa algun temps que el ministeri liderat
per la vicepresidenta segona del govern d'Espanya, Yolanda Díaz, va encarregar
a un grup d'experts i expertes un informe per esbossar una proposta de llei.
Segons ha transcendit a la premsa, l'esmentat informe es presentarà durant
aquest primer trimestre de 2023... i començarà el debat per a, més endavant,
concretar en una llei, mesures per a teòricament "democratitzar el temps i
els seus usos". Em temo que, malauradament, per raons de calendari, la
legislatura acabarà sense veure la llei aprovada, però, en qualsevol cas, no
serà balder iniciar el debat sobre la conveniència d'una legislació sobre una
matèria que, segons els continguts concrets, pot ser d'allò més transformadora.
L'assumpte
suscita d'antuvi dues qüestions: Sense garantia de disposar incondicionalment
de temps per exercir la llibertat, de quina llibertat estem parlant? Com podem
tenir temps per a ser veritablement lliures sense tenir garantida
incondicionalment l'existència material mitjançant, posem pel cas, una Renda
Bàsica? Aquí rau el tuàutem de present -i de futur immediat- sobre la
disponibilitat i usos del temps. Per afrontar els dilemes de les societats
d'aquest incert segle XXI, sempre és bona cosa recórrer als clàssics. En aquest
sentit, Jorge Moruno ens recorda (Dossier Crític núm. 9) que Aristòtil
"identificava els règims polítics en funció de com distribuïen el temps, i
la democràcia es corresponia amb la llibertat: aquesta s'associava al temps lliure
dels pobres que, en alliberar-se de la dependència d'un tercer, podien tenir
temps per acudir a les assemblees".
Ara
bé, més enllà de filosofar, i de discutir la simplificació que fa el sociòleg
madrileny quan sosté que "l'emancipació és la lluita pel temps lliure",
convé apamar els continguts del debat. L'objectiu de la democratització de l'ús
del temps hauria de ser, a parer meu, oferir dispositius legals per a la
igualtat d'oportunitats per desterrar la "pobresa de temps lliure".
Ras i curt, la conveniència de legislar sobre aquesta matèria, és òbvia, com ho
és que l'ús del temps és una qüestió política, no individual. I diària més:
L'ús del temps és, també, una qüestió de lluita de classes (les persones riques
i molt riques rarament es queixen d'escassedat de temps per a la cerca de la
felicitat) i d’establir un contracte social no patriarcal entre homes i dones.
El
cas és que les dimensions del debat són inabastables amb les ratlles que sóc
capaç de fer encabir en un article que no s'allargui en excés. N'apunto, doncs,
les que segons les meves cavil·lacions són les més rellevants:
a)
La del treball remunerat: Aquí cal discutir -i qüestionar- la, d'alguna manera
elitista, proposta de setmana laboral de quatre dies. En l'actual fase del
capitalisme, la democratització de l'ús del temps implica reapropiar-nos de
temps per a la vida, és a dir, la reducció de la duració de la jornada laboral,
independent de com es distribueixi setmanalment. Òbviament, la reducció de la
pobresa de temps vital no ha de dur associat un empobriment salarial. Un altre
aspecte crucial és el de la democratització del temps laboral. Per a això cal,
si o si, enfortir la capacitat de negociació dels treballadors i treballadores
en el si de l'empresa. Només així serà possible una flexibilitat pactada de
jornades laborals, de "borses d'hores", etc.
b)
Les aportacions del feminisme: En aquest debat pot ser força interessant
recuperar algunes discussions que en 1989 provocà la proposta de llei "Les
dones canvien el temps" que van redactar les dones del Partit Comunista
Italià (PCI). En qualsevol cas, allò que em sembla que no necessita cap
discussió, perquè és una obvietat, és el punt de partida de les italianes que,
ja fa gairebé 35 anys, afirmaven que la manera com ens organitzem temporalment
és una construcció social. Per tant, en una organització social patriarcal,
l'ús del temps és bàsicament patriarcal. Una llei d'usos del temps emancipadora
ha d'incorporar dispositius legals de despatriarcalització. Aquesta lògica és
la que hauria d'orientar la millora i la creació de nous drets de ciutadania
que impulsin la corresponsabilització en el temps dedicat a les cures i a les
tasques de la llar.
c)
Dret de ciutadania al temps propi: Per garantir el dret a la salut física i
mental (acabant amb, entre d'altres, la pandèmia de l'estrès, la del maldormir
i la de la medicalització com a remei a la falta de temps). Per garantir una
nova dimensió al dret de ciutat -a casa nostra podríem dir "dret
d'illa"- amb les polítiques anomenades de ciutats de 15 minuts. Per a que
tothom pugui viure vides desitjades. Per a, si ens ve de gust, gaudir vitalment
d'acord amb la proposta artística de l'Instituto del Tiempo
Suspendido.
Conquerir
un ús del temps no alienable és, directament o indirectament, una lluita
antiga, però constant. Ja en 1844 Karl Marx als "Manuscrits econòmics i
filosòfics" escrivia: "Com menys mengis, beguis i compris llibres;
com menys vagis al teatre, al saló de ball, a la taverna; com menys pensis,
estimis, teoritzis, cantis, pintis, practiquis esgrima, etc. [...] com menys
ets, menys expressis la teva pròpia vida, més tens, és a dir, com més gran és
la teva vida alienada, major és el tresor del teu ser alienat".
Tant
de bo que el debat que sembla proposar el Ministeri de Treball i Economia
Social entorn d'una futura "Llei d'usos del temps i racionalització dels
horaris" sigui l'avantsala de la incorporació del dret al temps per a les
classes subalternes com a element essencial d'un nou contracte social per
afrontar els reptes i malestars dels nostres dies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada