En acabar setembre es va produir una d'aquestes notícies efímeres a què la
política espanyola ens té tan acostumats. En aquella ocasió s'anuncià un acord
del PP i C's per augmentar el permís de paternitat a 5 setmanes el 2018, que
era pura "pólvora mullada". L’esmentat acord entre les dues marques
de la dreta espanyola i espanyolista es produí en el marc de les negociacions
dels Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per a l'any vinent, que, donat el
canvi de posició del PNB per mor de la actuació del Govern d’Espanya a
Catalunya, no sembla que tinguin gaire possibilitats d'esdevenir realitat. Era,
idò, una no-notícia.
No obstant això, l’esmentat acord es va presentar amb grans escenificacions
propagandístiques, en les quals, especialment C's, parlaven de transcendental
pas cap a la igualtat. Encara sort que la Plataforma per Permisos Iguals i
Intransferibles de Naixement i Adopció (PPIINA) va posar els punts sobre les is
afirmant que "5 setmanes de permís de paternitat, enfront de les 16
setmanes de maternitat, segueix sent un objectiu obsolet –i també
anticonstitucional– per a una societat que reclama igualtat real en el dret a
cuidar de les seves criatures: les enquestes indiquen que el 92% dels pares i
el 93% de les mares estan d'acord en l'equiparació total dels dos
permisos".
He recordat aquesta no-notícia mentre donava una ullada a la informació que
avui (26-10-2017) ha publicat el Ministeri d'Ocupació i Seguretat Social
relativa a les prestacions de la Seguretat Social per maternitat i paternitat,
i excedències per a la cura de fills i filles i familiars, que s'han tramitat
durant els primers nous mesos del 2017. Les dades, pel que fa a les Illes
Balears –no gaire diferents de les del conjunt del Regne d'Espanya–, són les
següents:
En els tres primers trimestres d'enguany s'han tramitat un total de 5.195
prestacions per a permisos de maternitat; la qual cosa representa una variació
del ‐4,1% en relació amb el mateix període de
l'any anterior. En qualsevol cas, allò que crida més l'atenció és que, del
total de permisos per maternitat –descomptats els que són per adopció i
acolliment–, només un 0,8% són compartits. La participació dels pares,
independentment de la seva voluntat, és extraordinàriament minoritària per mor
de les dificultats que imposa, ‘de facto’, la norma legal vigent. Per una altra
banda, de permisos de paternitat, se n'han tramitats 4.634, és a dir, s'ha
produït un increment del 9,14% interanual. Aquest augment del compromís dels
pares envers la cura dels nadons és, sens dubte, molt positiu, però el que és
substantiu és que, davant el total de permisos per maternitat, sense tenir en
compte els d'adopció i acolliment, gairebé el 5% dels pares no fan ús d'aquest
dret al permís paternal.
Ras i curt: el que cal és que PP i Ciutadans deixin de bloquejar al Congrés
dels Diputats la reforma que, des de fa temps, proposa la PPIINA per
"concedir a cada persona progenitora 16 setmanes de permís intransferible
i pagat al 100%. Una reforma acuradament dissenyada perquè cada progenitor/a
pugui quedar-se al càrrec del seu nadó durant 14 de les seues 16 setmanes –cada
progenitor/a tindria 2 setmanes de permís parental inicial a partir del
naixement, més 14 setmanes de permís parental per a la criança a prendre's
durant el primer any–".
Aquesta proposta de la PPIINA és absolutament viable i necessària per a,
tot seguit, preocupar-nos i ocupar-nos de l'altre focus de desigualat de gènere
en aquest àmbit dels ‘permisos laborals’ que comentam: el referit a les
excedències per cures de familiars. La dada és prou eloqüent: del total de
1.098 prestacions tramitades a les Illes Balears en els tres primers trimestres
del 2017 per aquestes excedències, el 88% són per a dones! Sense més
comentaris!
Publicat originalment a l’Ara Balears (26-X-2017)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada