Publicat originalment a Diario de Mallorca
(20-09-2022)
I. A una reunió de responsables
sindicals de CCOO de tot l'estat – devia ser a la segona meitat de la dècada
dels anys 80 del segle passat- se suscità, sense estar en l'ordre del dia, un
debat per a mi absolutament nou: Un grup de companyes, si no record malament
totes catalanes, plantejaren que en la taula reivindicativa del sindicat s'hi
havia d'incorporar la regulació dels drets laborals de les prostitutes (no
record que ningú xerres de prostituts). Procurava, no vagi per dit, acudir-hi a
les reunions sindicals d'àmbit estatal amb els temes a discussió estudiats car,
en aquella època, en un context de cultura sindical de gran empresa industrial,
no era fàcil que un illenc d'un país ja en ple impuls del monocultiu turístic
es fes escoltar. Eren temps en què, a tall d'exemple, xerrar a Madrid de Fixos
Discontinus no era gens mainstream. Perdonin la digressió i anada per les
bardisses. El cas és que, per primera vegada, en aquella reunió record haver
assistit a una confrontació d'arguments sobre regulacionisme i abolicionisme de
la prostitució. En una actitud molt poc freqüent en mi, em vaig abstenir. No
havia fet els deures!
Tocava,
doncs, posar-se al dia. Aviat vaig descobrir que totes les tradicions del
moviment obrer i del feminisme històric – des de Rosa Luxemburgo a Alexandra
Kollontai, Emma Goldman, Federica Montseny, o les "Dones Lliures" de
la CNT – havien sigut abolicionistes. D'ençà d'aquest aprenentatge, sóc
convençudament abolicionista.
II. Defens un abolicionisme de la
prostitució lligat al principi del republicanisme democràtic que, a diferència
del republicanisme oligàrquic, sosté que la garantia incondicional a
l'existència material és condició imprescindible per a la llibertat, i, és
clar, sense llibertat no hi ha llibertat d'elecció de professió (el
"síndrome de l'esclau feliç" no té res a veure amb la llibertat ni
amb la felicitat!).
Val
a dir, doncs, que no hi ha organització social democràtica de debò sense
polítiques de predistribució que garanteixin que el treball remunerat de la
gent no estrictament rica sigui garantia de millora en la seva posició social,
però no, amb sort, de supervivència. Fa alguns anys que el sociòleg francès
François Dubet ens convidava a "Repensar la justícia social". En
aquest sentit, cal acceptar que les polítiques públiques consistents en atorgar
subsidis condicionats a les persones empobrides no eradiquen el risc de pobresa
ni, per tant, fan lliures a les persones. Per repensar la justícia social cal
qüestionar les concepcions d'igualtat d'oportunitats i les fal·làcies
associades a la meritocràcia. Ens cal garantir la igualtat d'arribada a
posicions socioeconòmiques que garanteixin a tothom vides que veritablement
valguin la pena ser viscudes. En conseqüència, em sembla que qualsevol
estratègia abolicionista de la prostitució sense incorporar a l'equació la Renda
Bàsica Universal i Incondicional està abocada al fracàs.
III. Com bé apuntà l'historiador
britànic E. P. Thompson, "... la tasca de canviar els valors i les
actituds de la gent, i l'impuls constant de les aspiracions que promouen el
canvi continu mitjançant la crítica utòpica de la societat existent, és un
deure tan fonamental dels socialistes com ho és la conquesta i la conservació
del poder de la classe obrera". Aquesta és una de les poderoses idees que
em fa partícip, per una banda, de les noves masculinitats o masculinitats
alternatives que, a parer meu, són imprescindibles per despratriarcalitzar les
nostres societats. Per un altre costat, la idea de Thompson ens hauria
d'encoratjar a recercar una nova
concepció dels treballs remunerats. Potser ens cal desaprendre dels clàssics
del treballisme i aprendre de clàssics com ara "La gran
transformació" de Karl Polanyi, i de la recerca nova com la de "Trabajo.
Una historia de cómo empleamos el tiempo" de James Suzman, o la d' "Atrapats a la
feina. Com escapar del capitalisme" d'Amelia Horgan) per a
desmercantilitzar el treball. Per a les majories socials, el centre ha de ser,
la vida, no allò de '"et guanyaràs
el pa amb la suor del teu front". Guanyar-se el pa prostituint-se no és un
treball que es pugui "dignificar" regulant-lo (ni sembla ser quelcom
semblant a, en termes de l'OIT un "treball decent"), és una violència
masclista que s'ha d'abolir. Una fita difícil d'aconseguir? I tant! Però, amb
Marià Villangómez, "Voler l'impossible ens cal, / i no que mori el
desig".
IV. Sóc abolicionista perquè defens
un canvi radical del model turístic de les Illes Balears. En aquest sentit,
diguem-ho sense embuts, la nostrada turistificació és, alhora, prostituficació.
A tall d'exemple, l'organització Fiet Gratia (www.fietgratia.org), que es
dedica a la cura de les persones que ha sigut víctimes de tràfic i d'explotació
sexual i/o laboral, afirma que "les Balears és un dels principals destins
per als qui busquen consumir prostitució a Espanya. Un enclavament que mou al
voltant de 100.000 prostituïdors a l'any, xifra que es veu fortament afectada
pel turisme. Però no sols això: alguns estudis indiquen que la meitat de les
dones que es trobaven en situació de prostitució a Balears podrien ser víctimes
de tràfic". Hem de normalitzar, regulant-ho, aquest negoci turístic?
V. El sistema prostitucional ha
esdevingut en part estructural del neoliberalisme. Em va escandalitzar que
l'autodenominada socialdemocràcia espanyola, que ara braveja d'abolicionista, tingués
a bé incorporar la prostitució en el càlcul del sacrosant PIB. No entenc una
posició abolicionista de la prostitució de debò, sense una rectificació a
aquest disbarat que dura des del 2014. Però això no és tot: El triomf del
neoliberalisme ha mercantilitzat i financeritzat les vides. L'endeutament es
converteix en una necessitat de supervivència (per a assegurar habitatge,
menjar, educació, mobilitat, serveis de salut, connectivitat a internet, etc.).
Llavors, el deute ja no és ocasional o per a projectes puntuals. Ans al
contrari, és un deute –bancari o no- per a la quotidianitat. Una part no
negligible d'aquest viure amb la llosa del deute és la causa del que es coneix
com "l'esclavitud moderna". La prostitució per a pagar deute és,
probablement, la més repugnant d'aquestes esclavituds que en el segle XXI
encara no han sigut abolides.
VI. Aquestes són algunes, només
algunes, de les raons de la meva posició abolicionista. Les exposo humilment,
tot assumint el risc de ser acusat d'estar al servei d'algun suposat lobby
abolicionista. Tant se val! Allò que em sembla important és que hi hagi veus
masculines en aquest debat. Un debat que hauria de ser enriquidor, i en cap cas
divisiu del, cada cop més imprescindible, moviment feminista. Convé recordar
sempre -i especialment en aquest assumpte-
les paraules del gran Joan Brossa: "Subratlla la raó qui no la
té".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada