Fracking és un d'aquests
anglicismes que, malauradament, ja usem amb bastant freqüència. Ho fem per
referir-nos a aquesta antiecològica i perillosa forma de fracturació hidràulica
en les perforacions de petroli mar endins i en les extraccions de gas. TTIP són
les sigles de Transatlantic Trade and Investment Partnership, és a dir, de
l’Acord Transatlàntic de Comerç i Inversió entre la UE i els EUA (també conegut
com a Tractat de Lliure Comerç Transatlàntic o TAFTA). Val a dir que el TTIP és
un acord de gran abast que s'està negociant actualment entre la Comissió
Europea (en nom dels estats membres de la UE) i el govern dels EUA amb una
opacitat tremendament sospitosa. Aquest secretisme en assumptes vitals per a la
ciutadania i els continguts del TTIP em permeten afirmar, sense por de ser
exagerat, que estem davant un cas de fracking (fracturació) a la
democràcia.
Amb l'Acord
Transatlàntic –i amb l’acord amb el Canadà (Comprehensive Economic and Trade Agreement,
el CETA) i el TISA sobre privatitzacions dels Serveis Públics (Aigua, Educació,
Salut, Transports)–, el punt fonamental no són les barreres al comerç com els
aranzels, que ja són en general molt baixos entre la UE i els EUA. Hom podria
dir que qualsevol menció al lliure comerç és una entelèquia que oculta la
veritable intenció: liberalitzar reglaments, normes, drets corporatius i
garanties d'inversió. Les grans multinacionals dels EUA necessiten el mercat
europeu per fer front a la Xina i aïllar Rússia. Aquesta és la qüestió. Per
molt que el TTIP proposat (i conegut per filtracions) tingui formalment i
hipòcritament com a objectiu facilitar la inversió directa i l'eliminació
d'obstacles burocràtics innecessaris per a l'accés al mercat per a les empreses
d'ambdós costats de l'Atlàntic, la veritat és que els nord-americans pretenen,
curt i ras, que res ni ningú s'oposi ni a les seves inversions ni a com vulguin
fer-les. En això les opcions democràtiques queden suspeses sine die... i, pel que
sembla, els mandataris europeus hi vénen a bé
Tanmateix, amb el que
es coneix fins ara, hom pot afirmar que l'excusa de suavitzar les barreres no
aranzelàries i facilitar la convergència de la reglamentació entre els EUA i la
UE s'està utilitzant per impulsar la desregulació, una visió dels drets de
propietat intel·lectual que només fomenta monopolis, i una carrera per igualar
drets i estàndards europeus a la baixa, com ara el nivell de les normes socials
i laborals, dels consumidors i de la salut pública, la protecció del medi
ambient (incloent-hi la regeneració dels nostres recursos naturals i, per cert,
la generalització arreu del fracking), el benestar
animal, les normes sanitàries dels aliments i les pràctiques agrícoles
ambientalment sostenibles, l'accés a la informació i a l'etiquetatge, la
cultura i la medicina, la regulació del mercat financer, així com la protecció
de dades i altres drets digitals que, per cert, s’haurien de millorar, i en cap
cas "harmonitzar" fins al més baix comú denominador. La cosa és grossa!
Em permetin filar un
poc més prim sobre quatre aspectes concrets que em semblen gravíssims del
contingut del TTIP: a) Es vol acordar una protecció com mai de les inversions
amb un mecanisme de Solució de Diferències entre l'Estat i l'Inversor (ISDS).
Aquest artefacte antijurídic permetrà a les corporacions i grans empreses
denunciar els estats quan considerin que alguna decisió democràtica d'un
govern, en funció de l'interès general o del bé comú, pot afectar els seus
guanys presents o futurs. Aquests presumptes tribunals, que estarien formats
per tres advocats privats sense cap mandat d'institució democràtica nacional o
internacional, hauran de pronunciar-se sobre les demandes que les empreses els
presentin. Les possibles 'sentències' de multimilionàries indemnitzacions només
les podran recórrer els inversors, no els estats, ni els grups de la societat
civil i, per més conya, les decisions d’aquests 'tribunals de part' seran
inapel·lables. b) Per si l'anterior no fos suficient, amb el TTIP es pretén crear
un Consell de Cooperació Regulatòria amb la idea que les corporacions puguin
qüestionar totes les decisions parlamentàries o governamentals que poguessin
reduir els seus guanys. És una manera d'institucionalitzar un macrolobby dels
poderosos perquè puguin pressionar a l'engròs les institucions democràtiques.
c) En aquestes negociacions, una de les obsessions és la desregulació dels
serveis públics; en aquest sentit val a dir que, pels neoliberals d’ambdues
parts de l’Atlàntic, no hi ha millor desregulació que la privatització. d) Una
qüestió que s’ha de saber és que ara mateix entorn del 70% dels productes
d’alimentació que es venen en els supermercats nord-americans contenen
ingredients genèticament modificats. Òbviament això a Europa no passa, és més,
aquí funciona el 'principi de cautela', és a dir, abans de posar un producte al
mercat, cal provar que no hi ha dubtes raonables dels seus perjudicis sobre la
salut, mentre que als EUA s’actua totalment a l'inrevés i perquè un producte
sigui retirat pel seu perill potencial, cal demostrar-ho. Aquesta “càrrega de
la prova a favor dels mercats i en contra de la seguretat alimentària” és el
que amb el TTIP ens volen imposar enviant en orris la regulació europea de
salut pública i medi ambient.
Amb tot, el que més em preocupa és una mentida, mil
vegades repetida, pels defensors d’aquests nous tractats: ja comencen a dir que
són claus per al progrés i la creació d’ocupació. Si algun dia es dignen a
explicar-nos públicament a la ciutadania els continguts del que negocien i si
hi ha debats parlamentaris, esper que algú recordi, a tall d’exemple, que un
estudi de la consultoria internacionalThirlwall and Penélope Pacheco-López afirma que "no
hi ha cap evidència que els tractats comercials hagin millorat la vida dels
ciutadans dels països signataris". Però en cas contrari, les evidències hi
són a balquena.
Arribats a aquest
punt, i pensant en el meu gran petit país, em deman: si s’aproven el TTIP, el
CETA i el TISA, serà major la finançarització de les infraestructures
turístiques illenques? Què serà de la nostra feble agricultura i ramaderia?
Serem, encara més, un gran supermercat de territori per a les multinacionals
financeres? Quina repercussió tindrà aquest reforçament de les transnacionals
de l’oci per a la nostra cultura i llengua minoritzada? La recentment aprovada
Llei de Comerç de les Illes Balears tindrà alguna virtualitat pràctica? Com
gestionarem un mercat tan estacional com l’illenc?… Si es pren en consideració,
a tall d’exemple, el que va passar amb la Directiva Bolkestein, el que passa
ara amb ses Fontanelles, o el que pot passar en el futur amb els fixos
discontinus, que a ulls nord-americans no deixa de ser un exotisme mediterrani,
semblen preguntes prou pertinents.
En conclusió, el que
pretén el tractat del lliure comerç i inversions entre els Estats Units
d’Amèrica i la Unió Europea és que els beneficis de les grans empreses
prevalguin sobre els drets de la ciutadania i sobre la preservació del medi
ambient, la garantia de seguretat alimentària i de la sobirania dels estats i,
de retruc, que les nacions sense estat ni tan sols albirin horitzons de
sobirania de debò. És una gran ofensiva per imposar arreu la màxima que el
turboneoliberal Jean-Luc Migué explica en el fantàstic documental 'L’encerclament'.
L’economista canadenc afirma: “L'única justícia social, si puc expressar-ho
així, és el respecte dels drets de propietat”. Idò no, una democràcia sense
igualtat social i equitat ecològica és una democràcia que ha estat sotmesa al fracking de les forces dels
privilegis.
Article publicat
originalment a l’Ara Balears (10-X-2014)
PS. Recordin: Dissabte, 11 d’octubre, és un dia de mobilització
social, arreu d’Europa, contra el TTIP, TISA i CETA. A casa nostra, la
Plataforma NO al TTIP Mallorca convoca una concentració per protestar contra
aquests tractats a les 11.00 hores a la Plaça de l'Olivar de Palma.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada