Publicat originalment a dBalears (11-06-2018)
No em cansaré
de recomanar el darrer llibre de Rob Riemen titulat "Per combatre aquesta
època. Dues consideracions urgents sobre el feixisme". A parer meu, és un
excel·lent text contra la banalització del feixisme, i, alhora, contra la
negació de l'actual existència del feixisme. També és una reivindicació radical
del paper cabdal que té, per barrar el feixisme del segle XXI, la cultura i el
pensament crític.
Riemen escriu:
"Aquí, en aquesta societat amarada
de ressentiment es va cultivar -i es cultiva de nou- la por a la llibertat i
l'aversió a tot el que és diferent". Val a dir que, els programes de
càstig social, implantats per les polítiques d'austeritat compulsiva, són els
responsables principals d'aquest ressentiment del qual parla Rob Riemen. Dit
sense embuts: per empobrir les poblacions no riques i implantar el pensament
únic de la política de la desigualtat, el neoliberalisme necessita ser
repressor. En aquest context, la repressió de la llibertat d'expressió és prou
important.
La repressió
de l'obra artística d'uns titellaires, d'uns rapers, d'un novel·lista, d’un
artista d'arts visuals ... o d'uns sindicalistes, d'uns tuitaires, d'un
pallasso (per cert, que digne i imprescindible és la professió dels pallassos i
pallasses!)... o l'existència de presos i exiliats polítics catalans i de
preses i exiliades polítiques catalanes, la banalització del delicte d'odi per
condemnar injustament als al·lots de Altsasu, etc., és conseqüència de
l'anomenada Llei Mordassa, i d'un Codi Penal repressor que cal contextualitzar
en el marc del, diguem-ho així, neoliberalisme de la por.
Cal, doncs,
que ens sacsegem les pors. Com més atemorits ens vulguin, més rebels hem de
ser! En aquest sentit aquesta setmana no crec que hi hagi res més rellevant que
la #SetmanaLlibertatExpressió i, com a part d’ella, "els 3 dies per la llibertat d'expressió". Tot recordant Maria-Mercè Marçal: "Ai, la por per timoner, / no vull tan mala companya!", som-hi!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada